جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در مسیر آبادانی

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ مهر ۱۳۹۶

به گزارش ایرنا، به‌رغم تلاش برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر، اما رشد حاشیه نشینی و کاهش جمعیت روستاها حکایت از نیاز مبرم به ایجاد فرصت‌های شغلی در این مناطق دارد.
براساس اطلاعات سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ۵۲ درصد از جمعیت استان در مناطق شهری زندگی می‌کردند و به این ترتیب برای نخستین بار جمعیت شهری این استان از ساکنان روستانشین آن پیشی گرفت.
روند کاهش جمعیت روستایی در سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ نیز افزایش یافت به‌طوری که براساس این سرشماری ۴۴ درصد جمعیت استان در روستاها زندگی می‌کنند که جمعیت روستایی استان نسبت به سرشماری پیش از آن چهار درصد کمتر شد.
دلیل عمده کاهش جمعیت روستایی، مهاجرت آنان به شهر اعلام شده است که این پدیده افزون بر آسیب به تولید ملی سبب ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی ناشی از گسترش حاشیه نشینی در اطراف شهرها می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یک هزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

**حاشیه نشینی زاییده مهاجرت روستائیان به شهرها

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۸ هزار نفر از جمعیت شهرهای یاسوج، دوگنبدان و دهدشت در سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که مهاجرت از روستا به شهر مهمترین دلیل آن است.
پژمان نیک اقبالی افزود: بیش از یک هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و بافت فرسوده در شهرهای بزرگ کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی بیان کرد: ۷۷ هزار نفر در سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه شهرها که بیشتر در یاسوج است، ۷۹ هزار نفر در بافت‌های فرسوده شهری بیشتر در دوگنبدان و ۲ هزار ۲۶۰ نفر در بافت‌های تاریخی شهر دهدشت زندگی می‌کنند که نیازمند تلاش برای بهبود شاخص‌های زندگی هستند.
براساس آمار، یک هزار و ۱۷۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی،۱۶۸ هکتار بافت فرسوده و ۳۸ هکتار بافت تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه شهر یاسوج با ۵۰ سال سابقه شهرنشینی هم اکنون حدود ۲۰۰ هزار نفر در شهر و اطراف آن سکونت دارند گفت: مهاجرت روستائیان به شهر از دلایل اصلی این مشکل است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با وجود تلاش‌های فراوان برای توسعه زیرساخت‌های زندگی در روستاها مردم به شهر مهاجرت می‌کنند که ایجاد اشتغال در روستاها از برنامه‌های جدی دولت برای رفع این معضل است.
نیک اقبالی تصریح کرد: دستگاه‌های خدمات رسان شهری یاسوج برای ۱۳۴ هزار نفر جمعیت اعتبار دریافت می‌کنند در شرایطی که به ۲۰۰ هزار نفر خدمت می‌کنند که این امر باعث کمبود اعتبار در برخی بخش‌هاست.
وی گفت: ناایمنی ساختمانی به دلیل فرسودگی، ساخت و سازهای غیراصولی، نبودن معابر و دیگر خدمات شهری از مشکلات مردم در سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده است.
مهریان، مادوان، بلهزار، اکبرآباد از جمله مناطق حاشیه شهر یاسوج هستند.
وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی کاهش جمعیت روستایی بر برنامه ریزی بهتر برای رفع این معضل تأکید کرد.

** انتخاب ۹۱ روستا برای توسعه همه جانبه
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۹۱ روستای این استان در شهرستان‌های هشت گانه و بر اساس مزیت‌های موجود در آنها برای توسعه همه جانبه انتخاب شده‌اند.
حسن نوروزی اظهار داشت: شیوه نامه توسعه همه جانبه این تعداد روستای کهگیلویه و بویراحمد تدوین شده است.
وی افزود: کار مطالعاتی برای شناسایی قابلیت‌های این ۹۱ روستا نیز به‌زودی آغاز می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بین این روستاها مناطق دارای ظرفیت گردشگری در اولویت توسعه همه جانبه قرار دارد.
نوروزی عنوان کرد: بر همین اساس تاکنون ۱۰ روستای دارای مزیت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و تعیین ۱۰ روستای دیگر نیز در حال پیگیری است.
وی ابراز داشت: مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخاب ۹۱ روستای کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه همه جانبه شامل بالای ۲۰ خانوار بودن، مهاجر فرستی پایین و مهاجرپذیری بالا، اجرا و یا مطالعه طرح هادی و بالا بودن نرخ بیکاری است.
نوروزی گفت: این اقدام مهم بر اساس برنامه ششم توسعه کشور و با هدف افزایش تولید، درآمدزایی و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد و کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها انجام می‌شود.

** افزایش زیرساخت‌های رفاهی روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم در روستاهای این استان در چهار سال اخیر با هشت درصد رشد از ۵۴ درصد به حدود ۶۲ درصد رسید.
فیض الله پاسره اظهار داشت: ۷۰ طرح آبرسانی روستایی با اعتباری افزون بر ۴۳۰ میلیارد ریال ظرف چهار سال گذشته دولت یازدهم در کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود: این تعداد طرح آبرسانی در بیش از ۲۶۰ روستای این استان عملیاتی شد.
پاسره بیان کرد: این تعداد روستا بیش از ۱۲ هزار و ۸۵۰ خانوار روستایی در قالب ۵۱ هزار و ۸۹ نفر را شامل می‌شود.
وی ابراز داشت: در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی حدود ۳۸۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
پاسره گفت: در این راستا ۱۸ مجتمع بزرگ آبرسانی و ۷ طرح تک روستایی برای ۴۸۰ روستا با جمعیتی افزون بر ۱۰۷ هزار نفر تعریف و عملیاتی شد.
۱۵۵ روستای کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.
۱۸ مجتمع آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است که حدود ۴۷۰ روستای فاقد آب آشامیدنی سالم با جمعیتی افزون بر ۱۰۷ هزار نفر را شامل می‌شود.
براساس آمار شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان از نعمت برق برخوردار هستند.
۶۷۷ روستای زیر ۲۰ خانوار با ۹ هزار و ۷۱۱ خانوار تا پایان سال ۱۳۹۵ هم در کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق برخوردار شد.
براساس آمار ۹۷ درصد مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق بهره مند هستند.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون حدود ۱۸ هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شدند که این میزان معادل ۴۷ درصد از کل عملکرد این شرکت از ابتدا تاکنون بوده است.
رحمان خادم افزود: جمعیت بهره‌مند از گاز روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم بیش از ۶۰ هزار نفر است.
وی با اشاره به اینکه ۷۵درصد از روستاهای واجد شرایط این استان از نعمت گاز برخوردار هستند افزود: این میزان در شهرستان گچساران ۱۰۰درصد، بویراحمد ۸۱درصد، کهگیلویه ۴۶درصد، باشت ۸۵درصد، دنا ۸۱درصد، چرام ۸۶درصد، بهمئی ۳۹درصد و لنده ۶۷درصد است.

** راهکارهای ایجاد اشتغال در روستاها
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت‌های استان در بخش کشاورزی گفت: توسعه زیر ساخت‌های این بخش زمینه ساز تولید و اشتغال در روستاهاست.
علی محمد احمدی اظهار داشت: منابع آبی، خاکی و طبیعی ثروت اصلی استان است و باید در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرند.
وی بر برنامه ریزی و تمرکز بر روی ظرفیت‌ها و توجه به زیرساخت‌های حوزه کشاورزی از سوی مسئولان تأکید کرد.
احمد بیان کرد: باید از ظرفیت‌های منابع طبیعی به‌خوبی حفاظت و از این منابع خدادادی با برنامه ریزی در چرخه تولید استفاده کرد.
احمدی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد از منابع آبی کمترین بهره را دارد افزود: بهره برداری اصولی از این منابع راهبردی و مساله آب و سازه‌های مخزنی و بهره گیری از روان آب‌ها باید به‌صورت نوین اجرایی شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر برنامه ریزی جدید در خصوص افزایش تولیدات باغی و زراعی، گیاهان دارویی، شیلات، فرآوری محصولات باغی و دامی و کیفیت بخشی به آنها با خلق ارزش افزوده نیز تأکید کرد.
احمدی تصریح کرد: در توسعه بخش کشاورزی ریل گذاری و برنامه ریزی جدید برای افق پنج ساله باید اجرایی شود.
وی هموار کردن مسیر سرمایه گذاری و تسهیل امور در بخش‌های مختلف کشاورزی، توجه به تولیدات کشاورزی در روستاها، حرکت به سمت صنعتی شدن، تولید محصولات ارگانیک، تسریع در پیشرفت طرح‌های تولیدی و اشتغالزائی، فرآوری و نگهداری تولیدات بخش‌های مختلف کشاورزی و باغی و دامی با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را از مهم‌ترین برنامه‌های افق پنج ساله اعلام کرد.
احمدی تصریح کرد: تلاش جهادی مسئولان، روحانیون، نمایندگان ولی فقیه در بخش‌ها و دستگاه‌های اجرائی در راستای فرهنگ سازی کار و تلاش و ایجاد اشتغال بخصوص در حوزه کشاورزی ضروری است.
وی گفت: پرداخت تسهیلات کوچک به بخش کشاورزی برای تولیدات خانگی با توجه به ظرفیت‌ها و مزیت‌های بومی هر منطقه باید با برنامه ریزی اصولی نیز اجرایی شود.
استاندار با اشاره به اینکه اشتغال مهمترین رکن کاری همه دستگاه‌های اجرائی استان بخصوص کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، گردشگری، تعاون کار و رفاه اجتماعی است ،افزود: همه دستگاه‌های اجرائی برای ایجاد اشتغال پایدار، تولید و درآمد، برنامه‌های خود را بازآرائی کنند.
احمدی تأکید کرد: با ترکیب برنامه ششم توسعه و دیگر برنامه‌ها، برنامه پنج ساله در بخش کشاورزی از نیمه دوم امسال تدوین و وارد فاز اجرایی شود.

** گردشگری روستایی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم گفت که تا پایان سال جاری ۱۴ اقامتگاه بومگردی در روستاهای این استان ایجاد و راه اندازی می‌شود.
قبادی اظهار داشت: کارهای مقدماتی برای راه اندازی ۵۰ اقامتگاه بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده و آماده پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان بخش خصوصی هستیم.
وی بیان کرد: مهم‌ترین هدف ساخت و راه اندازی این تعداد اقامتگاه بومگردی در کهگیلویه و بویراحمد دستیابی به توسعه پایدار در جوامع بومی و روستایی عشایری است.
وی افزود: خدمات بومگردی شامل تولید و عرضه صنایع دستی بومی، پخت و ارائه غذاهای بومی و نوشیدنی‌های محلی، برگزاری مراسم‌های آیینی و سنتی و آشنایی با دیگر ویژگی‌ها و جذابیت‌های گردشگری مناطق روستایی است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت ایران بیش از ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.

روستا روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در مسیر آبادانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *