جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رشته کوه هزار مسجد

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ دی ۱۳۹۷

جهت رشته کوه های هزار مسجد ، از شمال غربی به جنوب شرقی و ادامه ارتفاعات کپه‌داغ و بالخان است که در ترکمنستان قرار دارند.بخشی از کوه‌های هزارمسجد را « کپه‌داغ » می‌نامند. در امتداد جاده درگز – قوچان، این رشته به نام اللّه‌اکبر خوانده می‌شود که ارتفاع قله‌ اصلی آن ۲۴۰۰ متر است. این کوه، ناحیه قوچان را از درگز جدا می‌کند. این کوهستان که عبور از آن دشوار است، ‌ به مدت زیادی مانعی عمده برای ارتباط بین دو ناحیه قوچان و درگز بوده است. رشته کوه هزار مسجد را می توان از جاهای دیدنی و جاذبه های طبیعی مشهد نام برد .

در شرق اللّه‌اکبر، کوه کاماس و کوه خارپشته قرار گرفته‌اند که ارتفاع آن‌ها به ۲۴۱۰ متر می‌رسد و هنوز هم انبوه‌ترین جنگل‌های اُرُس کوه‌های هزارمسجد در آن‌ها دیده می‌شود. کوه عمارت، در جنوب شرقی اللّه‌اکبر و در شرق شهر قوچان قرار گرفته است، و رودخانه اترک از آن سرچشمه می‌گیرد که با بستری به طول ۶۰۰ کیلومتر طویل‌‌ترین رود این ناحیه از استان خراسان است.

قله مرتفع این رشته‌کوه، یعنی قله هزارمسجد با ۳۰۰۰ متر ارتفاع، در شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته است.
بر دامنه‌های شمالی این قسمت (به فاصله ۱۸۰ کیلومتر خط مستقیم از شمال مشهد) منطقه کلات نادری قرار گرفته که در کوهپایه‌ای وسیع بین این کوهستان و دشت قره‌قوم ترکمنستان گسترده شده است.

از شمال شرقی شهر مشهد و یا از دره خور، هرچه که به طرف شرق پیش برویم، از ارتفاع و طول این کوه‌ها کاسته می‌گردد. امتداد رشته‌‌کوه‌های هزارمسجد در این جا، نام‌های قره‌داغ و کوه مزدوران به خود می‌گیرد. ارتفاع این کوه‌ها در قره‌داغ از ۱۶۵۰ متر، و کوه مزدوران از ۱۲۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. ولی منطقه پساکوه و دشت سرخس را از کشف‌رود جدا می‌سازد.

امتداد هزارمسجد در جنوب منطقه سرخس، به معنی اخص کلمه، از تپه‌هایی تشکیل شده است که ارتفاع آن‌ها از ۸۰۰ متر تجاوز نمی‌کند. رودخانه هریررود که در این جا تجن نام دارد و مرز ایران و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد، شکافی را در این تپه‌ها باز می‌‌کند که جهت جنوبی – شمالی دارد و ارتفاع آن حدود ۲۵۰ متر است.

می‌‌توان گفت که کوه‌های هزارمسجد و کپه‌داغ میان رشته‌کوه‌های بالخان ترکمنستان در غرب، و ارتفاعات شمال افغانستان در سمت شرق، قرار گرفته است.

هزار مجد 800x470 رشته کوه هزار مسجد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    یقینا باید جای خوش اب و هوایی باشه..با خانواده و دوستان حال میده رفتن به اینجا..فقط در حفظ طبیعت کوشا باشیم

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    خیلی سرسبز است در اینجا گوسفند زیاد بود دامداران برای چریدن اورده بودن

    ۱۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    رشته کوه خیلی زیبایی است و در منطقه خیلی سرسبز و خوش آب و هوایی هم واقع شده است .

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد