جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای کاربردی کمپینگ ( رعد و برق )

تاریخ بروزرسانی :
۹ مرداد ۱۳۹۷

رعد و برق یک چشم انداز ترسناک دیگر برای از کمپ نشینیان بخصوص قایقرانانی است که براحتی قادر به عقب نشینی به سوی ماشین نیستند .باوجودی که تعداد افرادی که با رعد و برق کشته می شوند بیش از هر پدیده آب و هوایی دیگری است , اما احتمال این که مورد اصابت قرار بگیرد بسیار کم است .
اما با این حال بهتر است که آمادگی لازم را برای مواجهه با آن داشته باشید .هنگام بروز یک طوفان الکتریکی به سرعت به دنبال یک سرپناه بگردید.در صورت امکان در یک ساختما یا در اتو مبیل پناه بگیرید . چادر هیچ حفاظتی در برابر رعدو برق ندارد و چادرهایی که قاب فلزی دارند می توانند کاملا خطر آفرین باشند .
دراز کشیدن کف چادر بسیار خطر ناک است بدلیل اینکه جریان الکتریسیته زمین می توان از سر تاپای شما جریان پیدا کنند . در صورت امکان به دنبال سرپناه دیگری باشید نوک کوهها و خط الراس های بی حفاظ در طول طوفانهای الکتریکی و بروز رعدو برق به شدت خطرناک هستند .در زمان شروع طوفان بسرعت در خلاف جهتی که طوفان به شما نزدیک می شود از کوه پایین بیایید .
تشکیل رگبارهای کوهستانی معمولا بعد از ظهرها صورت می گیرد و بهمین دلیل بهترین زمان برای کوهپیمایی در ابتدای صبح است که در طول رعدو برق و رگبار موهایتان سیخ می ایستد و یا پوستتان مور مور می شود و یا صداهای ترق تروق می شنوید , وقوع یک رعدو برق قریب الوقوع است .

رعدو برق راهنمای کاربردی کمپینگ ( رعد و برق )

اگر در فضای باز گرفتار رعدو برق شدید زانو بزنید پگاهای خود رانزدیک به یکدیگر قرار دهید و سر خود را خم کنید . در ارتفاعات و مناطق باز قرار نگیرید و از بالای تپه ها و نقاط مرتفع دور شوید . از تجهیزاتی مانند تراکتور , موتور سیکلت , دوچرخه استفاده نکنید و در صورت وقوع رعدو برق از آنها دور شوید زیرا این وسایل هادی الکتریسته هستند . همچنین از بیلهای فلزی و بند رخت فلزی و غیره استفاده نکنید .
از حصارهای فلزی , خطوط تلفن و برق دور شوید .به اشیای فلزی از قبیل دو چرخه , نرده های آهنی , قلاب ماهیگیری و لوازم فلزی دست نزنید . نزدیک شدن به درختان یا قرار گرفتن در زیر آنها ممکن است خطرات جانبی داشته باشد زیرا به علت برخورد برق و حرارت حاصل از آن امکان آتش سوزی دارد . زیر ستونهای بتونی , سیم های برق هوایی , مخازن و شیشه ها پناه نگیرید زیرا احتمال فرو ریختن و افتادن آنها وجود دارد .
در صورتیکه در اتومبیل هستید از درختانی که ممکن است روی آن بیفتد دور شوید و سپس پارک کنید . موتور و رادیوی ماشین را خاموش کنید و آنتن آنرا پایین بکشید .
اگر در حال شنا کردن یا در قایق هستید فورا از آب بیرون بیایید . بارعایت نکات ایمنی امکان برخورد صاعقه با شما بسیار کم است و هیچ جای نگرانی نخواهد بود .

نکته
بدنی که دچار صاعقه زدگی شده , حاوی الکتریسته نیست و می توانید کمکهای اولیه ضروری را برای وی انجام دهید . بنابراین از دست زدن به بدن افراد صاعقه زده هراس نداشته باشید .

رعدو برق 2 راهنمای کاربردی کمپینگ ( رعد و برق )

چمباتمه احتمال مورد اصابت قرار گرفتن هنگام رعدو برق را کاهش می دهد . روی دو پا بنشینید و دستهایتان را دور پاهایتان قلاب کنید و چشمانتان را ببندید و پاهایتان را نزدیک هم قرار دهید .

رعدوبرق 1 راهنمای کاربردی کمپینگ ( رعد و برق )

منبع :کتاب راهنمای کاربردی کمپینگ ( اوقات فراغت و اقامت در طبیعت )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد