رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۳۹۵

راهنمای انتخاب اسنوبرد

اشتراک گذاری

چگونه بهترین اسنوبرد را برای یک مبتدی انتخاب کنیم؟

 راهنمای انتخاب اسنوبرد

نیت (Nate ) عاشق این است که هر روز لذت و بهره ی بیشتری از زندگی اسنوبرده، چیزهای جدیدی در مورد اسنوبرد یاد بگیرد، اسنوبرد سوار بهتری شود و از نظر تکنیکی پیشرفت کند.

در اینجا به هفت ویژگی برای انتخاب بهترین اسنوبرد برای یک مبتدی با ذکر دلیل اهمیت آنها پرداخته شده است. انتخاب اسنوبرد درست برای سطح مهارت شما، مخصوصا به عنوان یک مبتدی، تاثیر زیادی بر پیشرفت شما دارد.

بهترین اسنوبرد

شما به عنوان یک مبتدی برای کمک به پیشرفت خود باید به این ۷ مورد توجه کنید. در این مرحله، موارد دیگر مهم نیستند.

توجه داشته باشید که اسنوبردهای زیادی وجود دارند که در عین حال که برای مبتدیان خوب هستند، ممکن است توسط افراد با تجربه به عنوان اسنوبردهای چند کاره و اسنوبردهای سبک نمایشی هم استفاده شوند. این موضوع چیزی از تناسب آنها برای مبتدی ها کم نمی کند البته اگر ویژگی های زیر را داشته باشند.

مورد اول: تحدب اسنوبرد (Camber profile)

 راهنمای انتخاب اسنوبرد

شکل بالا یک تصویر بسیار ساده و اغراق آمیز از نمای کناری یک اسنوبرد با تحدب ترکیبی می باشد.

به نظر من، تحدب،( به همراه مورد دوم : فلکس یا سختی) مهم ترین عامل برای مبتدیان است.

دلیل این اهمیت آن است که تحدب در مورد مبتدیان بر دو چیز مهم تاثیر می گذارد:

• احساس ثبات در زیر پا

• تسهیل آغاز پیچ زدن

در ابتدای کار، شما می خواهید برای کمک به تعادل بیشتر تا حد امکان احساس ثبات کنید. شما همچنین می خواهید به کمک ویژگیهای خاص این اسنوبرد، مشکل ترین کار برای مبتدیان (پیچ های پیوسته) آسان تر شود.

به عقیده‌ی من، بهترین شکل تحدب برای ثبات وآغاز پیچ، تحدب ترکیبی (Hybrid camber) و صاف و مقعر(Flat to rocker) است.

ثبات

یک تحدب ترکیبی ( Hybrid Camber ) در زیر پای شما تحدب (خمیدگی) دارد که باعث می شود شما احساس ثبات بیشتری کنید و یک پروفایل صاف و مقعر( Flat to rocker ) در قسمت زیر پای شما صاف است که این هم باعث می شود احساس ثبات بیشتری داشته باشید.

بنابراین، با این اوصاف چرا پروفایل‌های کاملا صاف یا پروفایل های سنتی تحدب traditional profiles ) Camber ) انتخاب خوبی نیستند؟ خیلی ساده است، به دلیل توانایی پیچ زدن.

شروع پیچ

به عنوان یک مبتدی شما می خواهید پیچ زدن تا حد امکان برای شما راحت باشد تا اعتماد به نفس پیدا کنید،. اگرلبه ی اسنوبرد شما مدام گیر میکند، طول می کشد تا اعتماد به نفس لازم را کسب کنید و پیشرفت شما کند خواهد بود.

یک پروفایل تحدب سنتی (traditional camber profiles) نه تنها در قسمت زیر پا تحدب دارد، بلکه در سر و انتهای چوب نیز خمیدگی دارد که موجب گیر کردن لبه می شود و به همین دلیل برای مبتدی مناسب نیست. همین طور هم، یک اسنوبرد کاملا صاف ( در قسمت سر و انتها ) بهترین عامل برای گیر کردن لبه می باشد.

پروفایل تحدب ترکیبی (Hybrid Camber profile) در دو طرف سر و انتهای چوب تقعر و در قسمت زیر پا تحدب دارد. این شکل گیر کردن لبه را کاهش می دهد. پروفایل صاف و مقعر (Flat to Rocker profile) ، همان طور که اسم آن نشان می دهد، در سر و انتهای چوب تقعر دارد.

از کدام پروفایل های تحدب( Camber) باید اجتناب کرد؟

به نظر من، پروفایل هایی که مناسب مبتدی ها نیستند, شامل تحدب سنتی (Traditional Camber) ،کاملا صاف( Continuous Flat )، تقعر ترکیبی( Hybrid Rocker ) و تقعر کامل ( Continuous Rocker) می باشند.

پیش از این, اغلب، تقعر کامل Continuous Rocker به مبتدیان توصیه می شده است (اما فکر می کنم که این قبل از این بوده است که پروفایل های ترکیبی Hybrid profiles جای خود را باز کنند). این پروفایل در زیر پا تقعر دارد که باعث می شود احساس عدم ثبات (loose) داشته باشید که برای مبتدیان ایده آل نیست.

Hybrid Rocker شاید بدترین اسنوبرد برای مبتدیان است زیرا در زیر پا تقعر دارد که باعث احساس عدم ثبات (loose) می‌شود ودر عین حال در سر و انتهای چوب تحدب دارد که موجب گیر کردن لبه می شود.

مورد دوم: فلکس( سختی)

همان قدرکه پروفایل تحدب (camber profile) مهم است، سختی اسنوبرد هم مهم است و درک این موضوع آسان تر است.

برای یک مبتدی بهترین فلکس ( سختی) متوسط تا نرم است ( ۳ یا ۴ از ۱۰) .

دلیل این امر این است که با اسنوبردی که فلکسی نرم تری دارد، راحت تر می توان مانور داد و آن را کنترل کرد. اسنوبردی که سختی آن زیاد باشد، این طرف و آن طرف رفتن با آن سخت خواهد بود و شما برای کنترل کردن آن با مشکل مواجه می شوید ـ در واقع به جای این که شما با آن سواری کنید، آن شما را برای سواری با خود می برد!

درجه‌ی سختی بالا ممکن است به شما در شیبهای تند و سرعت بالا، ثبات بیشتری بدهد، اما این چیزی نیست که شما با آن درگیر باشید.

من درجه سختی متوسط تا نرم را بیشتر از درجه‌ی سختی نرم ( ۱ یا ۲ از ۱۰) توصیه میکنم چون اگر فلکس یا سختی خیلی نرم باشد، آن را با نگه داشتن بیش از حد بر روی لبه به خطر می اندازد.

بهترین انتخاب برای شما داشتن یک اسنوبرد با فلکس متوسط – نرم است که میتواند تعادلی بین مانور آسان و افزایش سرعت تدریجی برای شما ایجاد کند.

اگر درجه بندی سختی اسنوبرد از ۱۰ باشد ( که بیشتر هم همین طور است )، من اسنوبردی با سختی ۳ تا ۴ را برای مبتدیان پیشنهاد می کنم.

مورد سوم: وضعیت و شکل

بهترین وضعیت برای یک مبتدی، وضعیت قرار گرفتن در مرکز است. این به این دلیل است که در وسط، شما راحت تر می توانید تعادل خود را حفظ کنید. بنابراین، به دنبال اسنوبردی باشید که بتوان فیکس ها را در موقعیت مرکزی اسنوبرد تنظیم کرد.

برای یک مبتدی بهترین شکل اسنوبرد متقارن (true twin shape) می باشد. در این اسنوبرد که کاملا متقارن است وضعیت قرار گرفتن در وسط می باشد و ایجاد و حفظ تعادل آسان تر است.

مورد چهارم: کف اسنوبرد

به طور گسترده، دو نوع کف برای اسنوبرد وجود دارد: ساده ( extruded) و متخلخل (sintered). که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند.

وقتی که صحبت از اسنوبرد برای مبتدی است، کف ساده بهتر است، به چند دلیل :

۱. کف ساده کند تر است ـ کفی که سریع شتاب می گیرد، برای مبتدی ایده‌ی خوبی نیست!

۲. نگهداری آن راحت تر است ـ کف ساده را لازم نیست خیلی زود به زود واکس بزنید.

۳. تولید آن ارزان تر است ـ این باعث می شود که قیمت نهایی اسنوبرد کمتر شود.

اگر می خواهید در مورد کف اسنوبرد بیشتر بدانید، اینجا را کلیک کنید.(ساختار اسنوبرد)

مورد پنجم: توصیه ی شرکت سازنده

معمولا تولید کنندگان روی کالا مشخص می کنند که برای چه رده ای ساخته شده است. به نظرمن، درست است که باید توضیحات تولید کننده را در مورد تولیداتش در نظر گرفت، ولی این به اندازه‌ی شکل تحدب (camber profile) و فلکس (سختی) موثر نیست.

برای این مورد، سعی کنید پی ببرید که اسنوبرد برای چه سطحی تولید شده است. شما می توانید از طریق وب سایت و کاتالوگ در این باره تحقیق کنید.

روی اسنوبرد ها عموما” پیشنهاد شده است که برای چه سطح توانایی مناسب است، که معمولا یکی از موارد زیر می باشد:

• مبتدی

• مبتدی ـ متوسط

• مبتدی ـ پیشرفته

• مبتدی ـ ماهر

• متوسط تا پیشرفته

• متوسط تا ماهر؛ یا

• پیشرفته تا حرفه ای

مورد ششم: از این وسوسه که اسنوبرد‌ی بگیرید که برای مدت زیادی قابل استفاده باشد، پرهیز کنید.

هر چند ممکن است وسوسه شویم اسنوبردی را بگیریم که برای مهارت های بالاتر هم به درد ما بخورد، مثلا ” متوسط تا حرفه ای” یا پیشرفته تا ماهر، اما این فکر عاقلانه ای نیست.

اگر اسنوبرد بالاتر از سطح مهارت شما باشد، شما در واقع جلوی پیشرفت خود را می گیرید. اما اگر بعد از این که پیشرفت کردید، اسنوبرد مبتدی خود را بفروشید و یک اسنوبرد پیشرفته تر بخرید، خیلی بهتر از آن است که سعی کنید با اسنوبردی یاد بگیرید که برای مبتدیان مناسب نیست.

من پیشنهاد اسنوبرد مبتدی تا متوسط، مبتدی تا پیشرفته، یا مبتدی تا حرفه ای را می دهم. یعنی حداقل یک عنوان مبتدی روی آن داشته باشد ( و پروفایل محدب Camber profile و درجه‌ی سختی را همان طور که در بالا گفته شد، داشته باشد).من در اینجا به عنوان مبتدی تنها، اشاره نکردم، چون شما احتمالا می خواهید اولین اسنوبردی را که می خرید، حداقل تا پیشرفت شما تا سطح متوسط همراه شما باشد.

اما به من اعتماد کنید، شما برای حداقل چند فصل در مراحل مبتدی و متوسط خواهید بود ( که دامنه‌ی وسیع تری از آنچه که شما فکر می کنید را در بر می گیرد، مخصوصا اگر شما چند روزی از سال را در کوه هستید.

به این دلیل، نیازی نیست که شما اسنوبرد خود را خیلی زود عوض کنید. بنابراین اگر وسوسه شدید که اسنوبرد پیشرفته‌ تری بگیرید، شما مجبور نیستید که خیلی زود یک اسنوبرد جدیدتر بگیرید، نگران آن نباشید چون یک اسنوبرد مبتدی تا پیشرفته مدتها برای شما کار خواهد کرد و به پیشرفت سریعتری منجر می شود.

اگر شما اسنوبرد را اول فصل وخیلی سریع خریداری کنید، و در همان فصل روزهای زیادی با آن کار کنید و لازم باشد که اسنوبردی با سطح بالاتر خریداری کنید، آن هم مشکلی نیست. اسنوبرد شما موقع فروش هر چقدر نوتر باشد، پول بیشتری بابت آن می گیرید ـ بنابر این به هر طریقی عمل کنید، به ارزش پول خود می رسید.

مورد هفتم: قیمت منطقی

به عنوان یک مبتدی، شما ممکن است کاملا مطمئن نباشید که “دوره‌ی ” اسنوبرد سواری شما چقدر طول می کشد و شما ممکن است نخواهید خیلی روی یک اسنوبرد، هزینه کنید.

با تجربه ای که من دارم، شما می توانید یک اسنوبرد نو با برند معتبر و با کیفیت بالا با قیمتی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان (واغلب کمی کمتر ازیک میلیون تومان ) ـ و یا یک اسنوبرد دست دوم ارزان تر خریداری کنید ( به خاطر داشته باشید که اسنوبرد کهنه تر، موقع فروش هم، قیمت کمتری دارد).

خلاصه
۱ـ پروفایل تحدب Profile Camber) ) Hybrid Camber تحدب ترکیبی یا Flat to Rocker صاف و مقعر
۲- فلکس (سختی) نرم یا متوسط ـ نرم ( ترجیحا متوسط ـ نرم). اگر تولید کننده برای درجه­ی سختی، درجه بندی ۱۰ را در نظر بگیرد، ۳ یا ۴ از ۱۰
۳ـ وضعیت و شکل وضعیت وسط و شکل متقارن ( True twin )
۴-کف کف ساده
۵ـ پیشنهاد شرکت سازنده یا استفاده کننده یکی از این ها: مبتدی، مبتدی ـ تا ـ متوسط ، مبتدی ـ تا ـ پیشرفته، یا مبتدی ـ تا ـ ماهر
۶-از خرید اسنوبردی که بخواهید مدتها برای شما کار کند، اجتناب کنید اگر اسنوبرد بالاتر از سطح توانایی شما باشد، پیشرفت شما را کند خواهد کرد.
۷- قیمت این بستگی به درآمد و تمایل شما دارد که چقدر می خواهید روی یک اسنوبرد هزینه کنید، اما خوشبختانه اسنوبردهای مخصوص مبتدیان ارزانتر از اسنوبردهای پیشرفته‌تر است. شما می توانید با قیمتی حدود یک میلیون تا یک ونیم میلیون ، یک اسنوبرد نو بگیرید.

تجربه‌ی اخیر من درمورد کار کردن با یک اسنوبرد دست اول

برای روشن کردن موضوع استفاده از یک اسنوبرد مبتدی خاص با ۵ ویژگی، بهتر است داستان هفته‌ی پیش را برایتان نقل کنم. من هفته‌ی پیش در ویسلر، برای دوستم یک اسنوبرد کرایه کردم. به جای این که به یک فروشگاه معمولی برای کرایه‌ی اسنوبرد برویم، فروشگاهی را پیدا کردیم که اسنوبرد های خاصی کرایه میداد و من اسنوبردی را انتخاب کردم ( در این مورد Rossignol Myth) که همه‌ی ویژگی‌های ذکر شده در بالا را داشته باشد.

Rossi Myth ویژگی های زیر را دارد:

• پروفایل تحدب ترکیبی Hybrid Camber profile

• فلکس (سختی) متوسط ـ نرم (۳ از ۱۰)

•فرض می شود که با شروع ساده‌ی پیچ زدن، ثبات خود را حفظ کند

•وضعیت مرکزی

• شکل متقارن (true twin)

• کف ساده

• لیبل مبتدی ـ تا ـ پیشرفته

• قیمت آن فقط درحدود یک میلیون می باشد

(قیمت های اعلام شده مربوط به وب سایت اصلی می باشد و ربطی به قیمت های ایران ندارد)

او نه فقط واقعا از اسنوبرد سواری لذت اسنوبرد، بلکه در پیچ زدن، گذر کردن از سراشیبی‌های تند و سواری با سرعت بالاتر، حس اعتماد به نفس بیشتری داشت. این نه تنها برای اوعالی بود بلکه به نفع من هم بود، مجبور نبودم خیلی صبر کنم تا به حد من برسد.

وقتی میدیدم که چقدر سریع‌تر و مطمئن‌تر از شیب ها پایین می آید، احساس رضایت می کردم و متعجب بودم.

 راهنمای انتخاب اسنوبرد

           
 

نظر کاربران :

  • پردیس رضایی

    خرید اسنوبرد یک تجربه فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به ورزش برف است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، انتخاب اسنوبردی است که به بازیکن و مهارت‌هایش بخوبی بپردازد. دقت کنید که طول و عرض اسنوبرد، وزن و نوع سطح آن نقش مهمی در انتخاب خرید دارند.

    ۲۱ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *