رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ تیر ۱۳۹۷

دو مناره دارالضیافه اصفهان

لینک این مطلب کپی شد!

مناره‌های دارالضیافه یکی از جاهای دیدنی اصفهان می باشد. این مکان دیدنی مربوط به سده ۸ ه.ق است و در محوده ، چهارراه ابن سینا، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۷۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
بر فراز سردری دو گلدسته زیبای آجری که به مقرنس‌کاری و کاشی معرق رنگین آذین‌بندی شده‌است و دارای پوششی از کاشی فیروزه‌ای در بافت شطرنجی و آجری است، دیده می‌شود. دو مناره دارالضیافه از جاهای دیدنی اصفهان در خیابان کمال محله جوباره در طرفین کوچه ای که از قدیم به نام “حاج کاظم” معروف بوده دو مناره مدور قرار دارد که دارای تزئینات مقرنس کاری هستند. کتیبه های این دو مناره به خط نسخ است.
سبک تزئینات بنا آن را به دوره مغول مربوط می کند. بلندی مناره ها به ۳۸ متر می رسد ودارای تزئینات ظریف کاشی در قسمت تاج مناره ها می باشد.
تحقیقات و بررسی های پژوهشگران در باره این دو مناره بیانگر این نکته است که قدمت آن ها به ربع اول قرن هشتم هجری می رسد و بقایای یک مجموعه بزرگ می باشند که در قرن چهاردهم میلادی زمان حکومت سلطان محمد خدابنده معمور، برقرار و آباد بوده است.
بنا به اظهارات عده ای دو مناره دارالضیافه اصفهان را مربوط به دوران آل مظفر دانسته و گروهی دیگر آن ها را به دوره سنجریه نسبت می دهند. اما با توجه به مقرنس کتیبه به جا مانده این بنا متعلق به دوران اولجایتو ایلخانی است.
در مناره های دارالضیافه از جاهای دیدنی اصفهان تزئینات کاشی کاری صورت گرفته، پس به نظر می رسد که سردر کاروانسرای با شکوهی بوده که متعلق به امیری در دوره ایلخانی است. پس در قدیم عمارتی مجلل متصل به سردر مناره ها قرار داشته است. با توجه به نظرات بیان شده و بودن کتیبه ای که دو جمله آن بیشتر قابل خواندن نیست می توان این حدسیات را قابل قبول دانست.
درباره نام حقیقی مناره ها به دو اسم دارالضیافه و دارالضیاء اشاره شده است. دو مناره بر روی پایه های قطور هشت ضلعی قرار گرفته اند. این پایه ها در حدود ۳۰ متر ارتفاع دارند. کتیبه مقرنس در بالا مناره با خط ثلث بر روی کاشی لاجوردی نوشته شده و با توجه به متن نگارش احتمال دارد در اطراف مناره ها مسجدی وجود داشته است.
در داخل مقرنس های دو مناره تاریخی اصفهان اسامی از محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین آورده شده و پوشش تزئینات مناره ها به خط بنایی فیروزه ای بر زمینه شطرنجی آجری می باشد.
دو مناره دارالضیافه اصفهان یکی از جاذبه های تاریخی و مذهبی استان اصفهان می باشد که پیشنهاد می شودن دیدن این جاذبه دیدنی استان اصفهان را از دست ندهید.

دو مناره دارالضیافه دو مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره دارالضیافه دو مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره دارالضیافه دو مناره دارالضیافه اصفهان

دو مناره دارالضیافه دو مناره دارالضیافه اصفهان

           
 

نظر کاربران :

  • مهدی

    این دومنار بسیار زیبا هستند یه عمارت قدیمی بسیار زیبا در انتهای کوچه ایی بن بست هست که به نظر مربوط به همون دوره هست و در حال حاضر مسکونیه

    ۲۴ شهریور, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    بسیار جای جالبیه.دو مناره رو ب سبکی خاص طراحی کردن. و با عظمته حتما دیدن کنید

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    بسيار ديدني جذاب الان بهترين مهندسا و اقعا نمي توانند مثل اين مناره ها بسازند كه ساليان پا برجا باشه

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    این مناره زیبا ترین مناره ی ایران بود و تزعینات بسیار زیبا و دیدنی داشت.

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *