جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ دی ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۱۴- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ادبیات معماری ایران اسلامی این روستا را روستاهای ماسوله‌ای می نامند، که از این تیپ معماری در چهارگوشه ایران زمین می توان نمونه‌های بسیاری را مشاهده کرد.

الماس قبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کهگیلویه و بویراحمد- افزود: مردمان روستایی کَریَک زیبا در شهرستان دنا مردمانی لر زبان و از زاگرس نشینان جنوبی به شمار می آیند.

وی اظهارکرد: روستای”کَریَک” یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار می‌رود‌. روستای “کَریَک” از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود. روستای کوهستانی کریک در حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: یکجانشینی در این منطقه به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران مربوط می‌شود. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری “کَریَک”، سبب رونق گرفتن تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است.

قبادی تصریح کرد:‌ این روستا زمستانی سخت پر برف و بارانی دارد و تابستانی خنک و دلنشین که درختان سیب، انگور، هلو و همچنین سپیدارهای سربه فلک کشیده، خود زیبایی دو چندانی به روستا بخشیده است.

وی ادامه داد: معماری روستای کَریَک به شکل پلکانی است طوری که بام هر خانه حیاط خانه بالایی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در روستا یک رشته قنات قدیمی وجود دارد که جزء آثار تاریخی و فرهنگی استان به شمار می رود.

قبادی عنوان کرد: وجود مزارع کشت برنج و وجود دره‌ای با چشم انداز طبیعی بکر و زیبا روستای کَریَک که در آن رودخانه‌ای که از ارتفاعات دنا سرچشمه می گیرد، به آن جلوه ای زیبا و خاص بخشیده است که چشم هر بیننده و توریست و گردشگری را به خود خیره می کند.

وی یاد آورشد: بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری و باغداری تأمین می‌شود و گروهی از مردم روستا نیز در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستای کَریَک در یک ناحیه کوهستانی، بر روی شیب ملایمی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند‌.

قبادی تصریح کرد: در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های قدیمی چوب، خشت و گل است.

وی اظهارکرد: روستای خوش آب و هوای کَریَک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سی‌سخت واقع شده، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب می‌شود‌.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: از جمله جاذبه‌های مذهبی و تاریخی این روستا می‌توان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق اشاره کرد. صنایع دستی روستای کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرح‌ها و نقوش زیبا است.

قبادی اضافه کرد: روستای «کَریَک» روستای نمونه گردشگری استان است و می‌تواند در جذب گردشگران و توریست‌ها به استان نقش موثری داشته باشد.

به گزارش ایسنا، روستای «کَریَک» از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی، در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی‌سخت، مرکز شهرستان دنا و ۲۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته که بر اساس سرشماری سال ۸۵ دارای ۱۹۵ خانوار با جمعیتی افزون بر ۷۹۰ نفر است.

241 دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

242 دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

243 دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

244 دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

245 دهکده توریستی کَریَک کجاست؟+عکس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد