رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ شهریور ۱۴۰۰

دریاچه سد شیرین دره

لینک این مطلب کپی شد!

دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها.  تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و همچنین تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات ساخت این سد در مهر ماه سال ۱۳۷۵ خورشیدی آغاز شد و در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید.

سد زیبای شیرین دره ۶۵ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب را در خودش جای داده و ارتفاع سد از بستر رودخانه ۶۳ متر است. کمتر از ۲۰ سال از ساخت این سد می‌گذرد اما کارشناسان عقیده دارند به علت رسوب‌گذاری و انباشت گل‌ و لای در مخزن دریاچه، عمر مفید سد کاهش یافته است.

-سد-شیرین-دره دریاچه سد شیرین دره

ماهی زرده

سد شیرین‌دره یک گونه ماهی دارد به اسم ماهی زرده که از گونه‌های پرتعداد ماهی در این سد است. از آنجایی که این ماهی ارزشمند است، صید آن‌ از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست ممنوع اعلام شده است.به‌دلیل پاکی هوا و محوطه‌ی طبیعی زیبای این منطقه، غروب و طلوع آفتاب در سد شیرین دره بسیار زیباست. برای همین شما می‌توانید یکی از بهترین عکاسی‌های غروب یا طلوع خورشید را در سد شیرین دره داشته باشید.

هنگام فصل بهار، جاده‌ی اطراف منتهی به سد شیرین‌دره واقعا دیدنی می‌شود. در این زمان، زمین‌های اطراف جاده که زمین‌های کشاورزی هستند، پوشیده از محصولات بهاری و گندم‌ هستند که به سرسبزی جاده اضافه می‌کنند.در مجموعه سد شیرین‌دره، پیاده‌روی ساحلی آسفالت شده‌ای هم ساخته شده که برای پیاده‌روی است. اگر هنگام تاریکی هوا هم قصد پیاد‌ه‌روی در اینجا را کردید، نگران نباشید چون چراغ‌های روشنایی در این مسیر تعبیه شده‌اند.

-سد-شیرین-دره2 دریاچه سد شیرین دره

بازدید از سد

مدت زمان بازدید از سد بین ۳ تا ۴ ساعت است. این مدت برای وقتی است که قصد دارید چند ساعتی در راه رسیدن به مقصد کنار سد باشید و از زیبایی‌های اطراف آن لذت ببرید اما اگر قصد پیک‌نیک و صرف ناهار در این مکان دارید پیشنهاد می‌کنیم از صبح خیلی زود به اینجا بروید. همینجا صبحانه‌تان را بخورید و تا عصر لذت ببرید. با این حال بهتر است که قبل از رفتن به اینجا، آب و هوا را چک کنید. اگر هوا بارانی یا طوفانی باشد، رفتن به سد، هیچ فایده‌ای ندارد چون در این مجموعه پناهگاه یا سرپناهی نیست.

بهترین زمان بازدید

آب‌وهوای بجنورد، معتدل کوهستانی است. تابستان‌های گرم و زمستان‌‌های سردی دارد. بیشتر وسعت بجنورد را مناطق کوهستانی و فلات‌های مرتفع تشکیل ‌می‌دهد. در فصل زمستان، سرمای شدید و روزهای یخبندان زیادی وجود دارد. از آنجایی که در تابستان، کنار سد آب‌وهوای شرجی دارد؛ پیشنهاد می‌کنیم اوایل بهار و اواسط پاییز به سد شیرین دره بروید چون آب‌وهوا در این زمان، در بهترین حالت خودش است.

نحوه دسترسی

آدرس: استان خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان
مسیر دسترسی زیر از شهر بجنورد به فاصله ۵۳.۷ کیلومتری تا سد شیرین دره است. از مرکز شهر بجنورد به سمت شمال غربی و خیابان امام رضا بروید. مسیر را ادامه بدهید تا به بلوار کمربندی برسید. سپس در میدان دولت، از سومین خروجی به‌طرف بلوار ولایت بروید. وقتی از سازمان مدیریت جهاد کشاورزی بجنورد عبور کردید، وارد جاده سد شیرین دره خواهید شد. چند کیلومتر مستقیم برانید تا به مقصد برسید. در نزدیکی سد شیرین دره، میدانی وجود دارد و اطراف میدان، سوپرمارکت راه‌دور. در میدان از دومین خروجی خارج شوید و مستقیم برانید تا به ورودی سد برسید. شما همچنین می‌توانید از ترمینال شهر بجنورد برای سد، تاکسی دربست بگیرید.

-سد-شیرین-دره3 دریاچه سد شیرین دره

           
 

نظر کاربران :

  • غلام حسن سجادپور

    با عرض سلام
    بنده از اهالي روستاي عشق آباد شهرستان مانه و سملقان يكي از روستاهاي پايين دست سد شيرين دره هستم
    دو تا مشكل هست كه نميدونم ميتونيد به ما كمك كنيد ؟
    ۱- اسم روستاي (عشق آباد ) ما كه از روستاي آغمزار خيلي بزرگتر و جمعيت بيشتري هم داره و بعد از روستاي آغمزار در مسير جاده خرمده و در كنار رود اترك واقع شده ،توي نقشه گوگل به اشتباه (برج زنگانلو) ثبت شده
    ۲- ما سالهاست منتظر لوله انتقال آت سد به روستاهاي پايين دست هستيم ولي آب منطقه ميگه بودجه و اعتبار لازم تامين نشده

    ۱۶ بهمن, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *