رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ فروردین ۱۴۰۳

دره مراد بیگ همدان

لینک این مطلب کپی شد!

دره مرادبیگ یا دره مرادبیک بزرگ‌ترین درهٔ کوهستان الوند است و در جنوب شهر همدان قرار دارد. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند مانند دره ماوشان‌رود (نام دیگر دره امامزاده کوه) و دره گنج‌نامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشتند، در منطقهٔ بسته‌ای قرار دارد و آمد‌و‌شد در آن بسیار اندک بوده‌است. تنها راه ارتباطی راه مالروی انتهای دره است که از طریق درهٔ چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه (یال غربی الوند) امکان مراوده دارد. آثار یک روستای قدیمی در غرب این دره، در یکی دو کیلومتری روستای دره مرادبیگ به چشم می‌خورد.

دره مراد بیگ همدان

از آب شدن برف‌ها و آب چشمه‌های فراوان در این دره رود الوسجرد تشکیل شده‌است. از مکان‌های معروف دره مرادبیگ می‌توان به دره گرگ، دره غول، دره حاج احمد(حاجمد)، لیژه، چرچرآب، گوشتخل دره، قلعه سیلوار، قزوله دره، سر دوش، حمام خرابه، محمود دره، قرق، کندو خانه، منبع، پیررحمان و دره بهشت اشاره کرد.

دره مراد بیگ همدان

ویژگی های دره مرادبیگ

دره مرادبیگ که ۸۰۰ هکتار وسعت دارد، به‌صورت شمالی-جنوبی کشیده شده است و از غرب و شرق به ارتفاعات محدود می‌شود. این دره برخلاف سایر دره‌های الوند همچون دره گنجنامه که در مسیر راه‌های باستانی قرار داشت، در منطقه بسته‌ای واقع شده که تردد در آن بسیار اندک بوده است. در نتیجه تنها راه ارتباطی آن، راه مالروی انتهای دره است که از طریق دره چشمه فرشه در فصول خشک سال با روستای پشت کوه ارتباط دارد.

دره سبز و خرم مرادبیگ از دیربار به‌خاطر شرایط مساعد آب‌وهوایی موردتوجه بسیاری از حاکمان بود و ییلاق آن‌ها به حساب می‌آمد. اولین سکونتگاه دره حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش مقارن با حکومت ایلخانیان شکل گرفت. بنا به نظر افراد قدیمی روستا، «مرادبیگ» و دو برادر او به نام‌های «نظربیگ» و «اله‌بیگ» در دوران مزبور در سه نقطه از همدان حکومت می‌کردند. جالب اینکه عارف قزوینی، شاعر نامدار مشروطه‌خواه، در دوره رضاخان به این دره تبعید شد و در بهمن‌ماه ۱۳۱۲ در این محل درگذشت.

دره مراد بیگ همدان

برای آشنایی بیشتر با همدان پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی همدان را نیز مطالعه بفرمایید.

موقعیت جغرافیایی

بر اساس مصوبه‌ شورای عالی شهرسازی مورخ چهارم مهرماه ۱۳۶۷، روستای دره مرادبیگ به محدوده‌ خدمات شهری افزوده شده و جزو شهر همدان محسوب می‌شود. فعالیت‌های اصلی مردم این منطقه باغبانی، دامداری و صنایع دستی است. مردم بومی به زبان‌های آذری، فارسی و کردی صحبت می‌کنند . اقوام گوناگون با فرهنگ‌های مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند.

از نظر گردشگران، چشم‌انداز بی‌نظیر دو طرف دره مرادبیگ بزرگ‌ترین جاذبه‌ منطقه و مهم‌ترین نقطه قوت آن به شمار می‌رود. اما به نظر می‌رسد که برنامه‌ریزی جامعی برای بهره‌برداری از این جاذبه‌ طبیعی وجود ندارد. همین امر موجب تخریب باغ‌ها و تغییر کاربری آن‌ها شده است. مشکل دیگر این منطقه و کوهستان الوند را می‌توان تردد موتورسواران در دل کوه دانست که پوشش گیاهی را از بین می‌برند و باعث رعب و وحشت حیوانات منطقه می‌شوند. برخی از اهالی دره مرادبیگ نیز بر اثر ناآگاهی، سنگ‌های کوه را برای ساخت‌وساز جابه‌جا کرده‌اند. تاحدی که هم‌اکنون زیر چشمه ملک، دیگر سنگی وجود ندارد و این قضیه باعث سیلاب منطقه خواهد شد.

دره مراد بیگ همدان

بهترین زمان بازدید از دره مرادبیگ

اختلاف ارتفاع دره مرادبیگ نسبت به مرکز شهر همدان باعث شده است که این منطقه هوای خنک‌تری داشته باشد. در واقع، بیشترین دمای دره در تابستان به ۳۰ درجه و کمترین دما در زمستان به منفی ۱۰ درجه می‌رسد. به همین دلیل دره مرادبیگ از دیرباز مکانی تفریحی برای گذران اوقات فراغت مردم همدان بوده است. بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی روستا و کوهپایه‌های الوند در برنامه‌ گردشگری آن‌ها قرار داشته است. با این اوصاف می‌توان گفت که دره زمستان‌های سردی دارد و ماه‌های بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از آن هستند.

دره مراد بیگ دره مراد بیگ

نحوه دسترسی به دره مرادبیگ همدان

آدرس: استان همدان، سه کیلومتری جنوب شهر همدان، جاده دره مرادبیگ
دره مرادبیگ در فاصله‌ سه کیلومتری جنوب شهر همدان در دامنه‌‌ کوه‌های الوند در جنوب غربی استان همدان واقع شده است. این منطقه از شمال به شهر همدان، از شرق به روستای ابرو تفریجان، از غرب به روستای گنجنامه و شهرستانه و از جنوب به کوهستان الوند محدود می‌شود.

دره مراد بیگ دره مراد بیگ

دره مراد بیگ همدان

دره مراد بیگ همدان

دره مراد بیگ همدان

دره مراد بیگ همدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *