جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درخت چنار باغوار

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۳۹۲

درخت چنار باغوار یکی از آثار باستانی شهرستان تویسرکان است که در حیاط مسجد و محله‌ای به نام باغوار قرار دارد. این درخت با بیش از دو هزار سال قدمت، یکی از کهنسال‌ترین درختان موجود در ایران است که ارتفاع آن از سطح زمین ۲۵ متر و محیط آن ۱۵ متر می‌باشد. این درخت در گذشته در نهایت سرسبزی و شادابی، شاخه‌های متعدد و طویل خود را در اطراف گسترده بود ولی هم اکنون به دلیل ساخت و ساز در مجاورت این درخت، در حال پژمردگی است و یکی از دو شاخه اصلی آن خشک شده است.

در گذشته مردم تویسرکان، برای این درخت که نشانه‌ای از عظمت معنویت محسوب می‌شود، کراماتی قائل بوده و حتی به عنوان پیر مسجد باغوار، به آن قسم یاد می‌کردند.

در خصوص وجه تسمیه آن گفته می‌شود که در گذشته‌های دور در این مکان باغ بزرگی قرار داشته و این درخت از آن روزگار به یادگار مانده است.

مسجد باغوار نیز از مساجد قدیمی مربوط به دوره زندیه می‌باشد که نزدیک به ۲۰۰ سال قدمت دارد و در کنار بازار سرپوشیده تویسرکان ساخته شده است. این مسجد با ستون‌های سنگی و طاق‌های ضربی و سقف‌های گنبدی، از حیث سبک بنا و کیفیت سازه‌ای همچون مساجد دوران صفویه است.

در گذشته این بنا دارای قناتی اختصاصی بوده که تا ۴۰ سال پیش آب آن جریان داشته و در حوضی کنار مسجد، آب شرب شمال شهر تویسرکان را تأمین می‌کرده اما اکنون مسدود و غیرقابل استفاده است.

درخت چنار باغوار درخت چنار باغوار

درخت چنار باغوار2 درخت چنار باغوار

درخت چنار باغوار3 درخت چنار باغوار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 2.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    در بعضی متون سن این درخت رو بالغ بر ۲۵۰ سال تخمین زدند که یکی از کهنسال ترین درختان ایران رو ثبت میکنه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • رامین

      قدیمی ترین درخت چنار دنیا توی شهرستان خامنه هست که قدمت ۱۷۰۰ساله داره و دومین چنار قدیمی توی ترکمنستان هست با قدمت ۱۵۰۰ساله و اینا آمار جهانی هست حالا نمیدونم چه اصراری داری اینو با ۲۵۰سال سن قدیمی جلوه بدی

      ۶ خرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد