رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خورشت ساک گلستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ شهریور ۱۳۹۶

سنت نذری درست کردن از دوران گذشته و پس از ورود اسلام به ایران در کشور عزیزمان رواج پیدا کرده است. این غذاها با توجه به فرهنگ و آداب‌و‌رسوم مردم هر منطقه متفاوت می‌باشد. از جمله این غذاها خورشت ساک غذای محلی استان گلستان است. به طور معمول، این غذا در عزاداری‌های ماه محرم و صفر در قالب نذری و در شب عروسی به عنوان ولیمه در استان گلستان سرو می‌شود. اسفناج، آرد، فلفل، نخود، گوشت، پیاز و سیر مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند. اما اسفناج موجود در خورشت لذیذ ساک، ارزش غذایی بسیار بالایی داشته و آهن زیادی دارد. بنابراین، خوردن این غذا برای افراد مبتلا به کم‌خونی مفیده بوده و به رفع این بیماری در آن‌ها کمک می‌کند. دستور پخت خورشت ساک خوشمزه در زیر برای شما عزیزان آمده است. امیدواریم با پخت آن در منزل به یکی از طرفداران پروپاقرص این غذای لذیذ تبدیل شوید.
مواد اولیه:
نخود خام: دو لیوان.
آرد: یک استکان.
گوشت با چربی: ۱ کیلو.
اسفناج: ۲ کیلو.
سیر: چند حبه.
روغن: به میزان لازم.
فلفل، نمک و زردچوبه: به میزان لازم.
دستورالعمل:
ابتدا گوشت را به همراه پیاز، نمک و زردچوبه آب‌پز می‌کنیم. سپس، نخود خام را نیز پخته و در همین حین کمی جوش شیرین به آن اضافه می‌کنیم تا پوستش به راحتی جدا شود. به این روش خام جوش کردن نخود می‌گویند. بعد از نیم‌پز شدن نخود، آن را به گوشت در حال پخت می‌افزاییم. در این زمان، اجازه می‌دهیم که مواد کاملاٌ بپزند. یک استکان آرد را در کاسه‌ای با کمی آب مخلوط کرده و هم می‌زنیم تا آرد کاملاٌ در آب حل شود. سیر را در روغن داغ تفت داده و به آن کمی زردچوبه و فلفل اضافه می‌کنیم. زمانی که سیر کمی طلایی رنگ شد، نعناع خشک را به آن افزوده و با یکدیگر مخلوط می‌کنیم. بعد، نیمی از نعناع داغ و سیر داغ را داخل خورشت ریخته و فرصت می‌دهیم تا مواد چند جوش بزند. می‌توانیم با نیم دیگر سیر داغ و نعناع داغ خورشت را در انتها تزیین کنیم.

-ساک-گلستان-1 خورشت ساک گلستان

-ساک-گلستان-2 خورشت ساک گلستان

-ساک-گلستان-3 خورشت ساک گلستان

-ساک-گلستان خورشت ساک گلستان

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    بازهم نمونه ای دیگر از خورشتهای رسمی ایرانی که در بعضی جاهای ایران بنام خورشت اسفناج و بعضی جاها خورشت تغییر کرده اون الواسفناج رو امتحان کردم. الو اسفناج رو بیشتر پسندیدم.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    خوشمزگی این غذا بیشتر به گوشتیه که چربی داره اگه چربی نداشته باشه اون طعمی که باید بگیره رو نمیگیره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    این غذا خیلی خوشمزه و حجیم هست.افرادی که در رژیم غذایی هستن کمتر از این غذا بخورن.ولی خوب به حدی خوشمزه هست که نمیشه کم خورد.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    ساک به عنوان یک خورشت سرد یا چاشنی کنار غذا در مراسم های رسمی( عزاداری و عروسی ) در کنار غذای اصلی در گرگان سرو میشه، خوشمزه و مقوی است به شرطی که خوب پخته بشه و جا بیفته .

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *