جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خورشت ریواس کردستان

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

غذاهای محلی کردستان جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی و گردشگران منطقه دارند. خورشت ریواس یکی از این غذاهاست که واقعاٌ ارزش امتحان کردن را دارد. خورشت ریواس کردستان با دارا بودن گیاه ریواس در آن برای رفع بی‌حالی، سستی و بی‌خوابی بسیار مؤثر بوده و به خاطر طعم ترشش از خوشمزه‌ترین غذاهای فصل بهار می‌باشد. درواقع، سفر به این استان و چشیدن طعم عالی غذاهای محلی‌اش می‌تواند تجربیاتی ارزشمند را برایتان به‌جا گذارد. این شهر با دارا بودن آب و هوایی سرد و کوهستانی، نوع آشپزی و طبخ غذاهایش نیز با سایر شهرها فرق دارد.

برای مثال، مردم کردستان تمایل زیادی به مصرف سبزیجات معطر کوهی داشته و از گیاهانی همچون کنگر، ریواس، قارچ، کرفس به‌وفور در غذاهایشان استفاده می‌کنند. شاید تعداد بی‌شماری از این غذاها به دست فراموشی سپرده شده باشند اما هنوز هم غذاهای سنتی فراوانی بر سر سفره هم‌وطنان کردمان خودنمایی می‌کنند.  در این مطلب، دستور پخت این خورشت را برای شما ذکر می‌کنیم تا بتوانید در منزل آن را تهیه کرده و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده نهایت لذت را ببرید.

استان کردستان یکی از استان‌های غربی کشور بوده که مرکز آن شهر سنندج می‌باشد. این شهر با ۲۸,۲۰۰ کیلومترمربع مساحت در دشت‌های پراکنده و دامنه‌های سلسله کوه‌های زاگرس میانی قرار گرفته است. به عبارت دقیق‌تر، کردستان از جانب شمال به استان‌های زنجان و آذربایجان شرقی، از طرف شرق به استان‌های همدان و زنجان، از جنوب به استان زیبای کرمانشاه و از جانب غرب به کشور عراق منتهی می‌شود. این استان با توجه به کاوش‌های علمی باستان‌شناسی، دارای تاریخچه‌ای بسیار طولانی و غنی می‌باشد. شاید باور نکنید اما در کردستان زیبا حدود ۱۲۳۴ اثر تاریخی کشف و شناسایی و تقریباٌ ۵۰۰ اثر ارزشمند به ثبت ملی رسیده است. از میان این آثار، می‌توان به مسجد دارالاحسان، عمارت خسروآباد مربوط به دوران قاجار، عمارت عاصف وزیری و پل قشلاق سنندج اشاره کرد.
مواد اولیه:
ریواس: یک کیلوگرم.
پیاز: ۲ عدد.
گوشت بدون استخوان: ۵۰۰ گرم.
شکر: ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری.
روغن، نمک و فلفل: به میزان لازم.
نعناع تازه: ۱۵۰ گرم.
جعفری تازه: ۲۵۰ گرم.
ابتدا پیازها را پوست کنده و بعد از شستن به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس، در قابلمه موردنظر مقداری روغن ریخته و بعد از داغ شدن پیازها را در آن سرخ کنید. گوشت را بعد از شستن و خرد کردن به پیازهای طلایی شده اضافه کرده و صبر کنید تا کاملاٌ تغییر رنگ دهند. سپس، ۲ تا ۳ لیوان آب‌جوش را درون مخلوط گوشت و پیاز ریخته و اجازه دهید تا مواد بپزد. در این حین، پوست ریواس‌ها را گرفته و بعد از شستن به تکه‌های ۳ سانتی‌متری ( یا به‌اندازه دو بندانگشت) خردشان کنید. نعناع و جعفری تازه را نیز بعد از پاک کردن و شستن کاملاٌ ریز خرد کرده و در ماهی‌تابه کوچکی کمی تفتشان دهید. بعد از پختن گوشت، ابتدا جعفری و نعناع خرد شده را به خورشت اضافه کرده و مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا بجوشد. سپس، ریواس‌ها را به همراه نمک، فلفل و شکر داخل خورشت ریخته و ۱۰ دقیقه دیگر صبر کنید تا خورشت کاملاٌ جا بیفتد. بعد از این زمان، غذا را در ظرف مورد نظر کشیده و به همراه برنج سرو کنید.
نکات:
۱. مقدار نعناع در این خورشت نباید زیاد باشد. چون موجب تلخی آن می‌شود.
۲. بعد از اضافه کردن ریواس‌ها به خورشت، حتماٌ بعد از ده دقیقه شعله را خاموش کنید. چون ریواس‌ها خیلی زود له می‌شوند.
۳. با توجه به طعم ترش ریواس، اگر طعم ترشی این خورشت را به همین میزان می‌پسندید، نیازی به اضافه کردن شکر به آن نیست.

خورشت ریواس کردستان 1 خورشت ریواس کردستان

خورشت ریواس کردستان 2 خورشت ریواس کردستان

خورشت ریواس کردستان 3 خورشت ریواس کردستان

خورشت ریواس کردستان خورشت ریواس کردستان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    یکی از خوشمزه ترین خورشت های منطقه کرد نشین و به نوعی دیگر در منطقه شهرکرد هم طبخ میشه. حتما امتحان کنید.

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    من حتی فکرشو نمیکردم با ریواس بشه خورشت درست کرد جالب بود برام ممنون بابت مطلب خوبتون

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    این خورشت محلی که از گیاه ریواس درست شده رو فقط در همان کردستان می توان خورد چون این گیاه در دسترس ما نیست

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نسترن حبیب الهی

    یک خورشت محلی خوشمزه که شبیه خورشت کرفس است اما خوش عطر تر و لذیذ تر از کرفس .

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *