رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ فروردین ۱۳۹۷

خانه گلشنی یزد

لینک این مطلب کپی شد!

خانه گلشنی یزد (خانه تاریخی گلشن) متعلق به دوره قاجار می باشد. این بنا تا قبل از سال پنجاه و هفت به عنوان منزل مسکونی مورد استفاده قرار می گرفت که پس از چند سال متروکه بودن از اوایل سال هفتاد و نه بازسازی آن آغاز گردیده و بعد از طی سه سال، کار بازسازی به اتمام رسیده و از ابتدای سال هشتاد و دو به بهره برداری کامل رسید.

خانه گلشنی یزد با واقع شدن در قلب شهر یزد و در نزدیکی مراکز خرید و بافت تاریخی دسترسی به این اماکن را آسان نموده است. خانه گلشنی دارای چهل و دو باب اتاق که هر کدام به شکل منحصر به فردی طراحی شده است. .ایوان و حیاط مرکزی خانه محل مناسبی است برای گذراندن اوقات فراغت و گفتگوهای دوستانه ترکیب زیبای معماری اصیل با هشتی ها، دالان ها، اتاقهای ارسی و پنج دری و انعکاس نور شمسه پنجره ها همه دست به دست هم داده تا خاطره ای شیرین در ذهن شما باقی گذارد. خانه گلشنی یزد از سه قسمت اندرونی –یبرونی ونارنجستان تشکیل شده است .وهر کدام مخصوص سکونت افراد خاصی از اعضای خانواده گلشنی وخدم وحشم آنان بود ه است . حیاط بیرونی مدرس بوده است.حیاط اندرونی به ۹۰سال پیش زمان قاجار برمی گردد.نارنجستان و بیرونی را مرحوم مروج در زمان رضا شاه به خانه الحاق نموده است ولی قسمت های دیگر در زمان قاجار ساخته شده است .در این خانه یک دفینه که گویا شامل یک دیگ مسی پر از سکه های طلا بوده در سال ۱۳۷۵کشف وتحویل میراث فرهنگی شده است که متعلق به خانم گلشنی همسر مرحوم مروج بوده است.داخل همه حیاط ها حوض وجود دارد .دارای بادگیر بوده است .این خانه از خشت ساخته شده است .

130 خانه گلشنی یزد

131 خانه گلشنی یزد

132 خانه گلشنی یزد

133 خانه گلشنی یزد

134 خانه گلشنی یزد
منبع : صداو سیمای مرکز یزد

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    خانه خشتي بسيار زيبايي است كه با دقت مرمت شده و داراي اتاقهاي بسياري است. البته تعدادي از اتاقها غير قابل بازديد است، زيبايي اين بنا در حوض هايي است كه در هر حياط به صورت جداگانه وجود دارد

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    اتاق هایش خیلی زیاد است خیلی هم شکیل و دیدنی

    ۲۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *