رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ شهریور ۱۳۹۶

خانه پرداختی کرمان

اشتراک گذاری

خانه پرداختی مربوط به دوره قاجار است و در کرمان، خیابان زریسف، کوچه برزو آمیغی، کوچه آتشکده، پ۵۱ واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۱۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه پرداختی دارای حیاط مرکزی بوده و بصورت چهار کله‌ای در اطراف آب نمایی سنگی می‌باشد. فضاها و اتاقها در جبهه‌های شمالی و جنوبی و غربی بوده و در جبهه شرقی مهتابی با سکوی یک متری وجود دارد جبهه شرقی مهتابی با سکوی یک متری وجود دارد که غیرمسقف بوده و برای استفاده از آفتاب می‌باشد. در جبهه غربی تالاری وجود دارد که دو راهروی قرینه در طرفین آن دیده می‌شود. در طرفین دو راهرو، یک اتاق ۳ دری و یک اتاق ۲دری قرار دارد. در جبهه شمالی نیز تالاری در وسط وجود دارد. راه ارتباطی خانه به محیط بیرون از طریق راهرویی است منتهی به هشتی با شکل هندسی هشت ضلع کامل که در سقف آن کاربندی زیبایی داشته و خورشید زیبایی نیز در مرکز گنبد دارد. کاربری ساختمان در حال حاضر مسکونی می‌باشد که به صورت موقت در بعضی مواقع سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تزئینات ساختمان نیز شمسه‌های گچی و طرحهای ساختی بر قالبهای موجود در نماهای ساختمان و آجرکاری در پائین ساختمان می‌باشد. مالکیت ساختمان شخصی و تحت مالکیت آقای پرداختی است که از زرتشتیان خریداری کرده است. به دلیل نگهداری مناسب، این بنا احتیاجی به مرمت ندارد.


از هموطنان عزیز ساکن کرمان تقاضا می شود در صورت داشتن تصاویری از خانه تاریخی پرداختی آنرا از طریق ایمیل(info@seeiran.ir) برای ما ارسال نمایند.با تشکر

 خانه پرداختی کرمان

           
 

نظر کاربران :

  • هخامنش سعیدی

    منظور همون آتشکده ی زرتشتی ها نیست؟!
    من تاکنون اینو ندیدم

    ۱۳ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *