رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ آبان ۱۴۰۲

خانه تاریخی آقاگل

لینک این مطلب کپی شد!

خانه تاریخی آقاگل یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در شهر نطنز است که از زمان های قاجار باقی مانده است. این مکان ارزشمند در تاریخ ۰۹/۱۱/۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۴۱۸۹ در لیست آثار باستانی کشور ایران ثبت شده است. صاحب این خانه فردی به نام آقا گل از ارباب اسبق روستا و آقا گل انصاری خالدی تعلق داشته است. در حال حاضر این اثر از طرف وارث مرحوم آقا گل به شهرداری خالد آباد رسیده است. این خانه توسط شهرداری شهرستان خالد آباد در سال ۱۳۹۴ وارد فاز اول مرمت و بازسازی شد.
از فعالیتی که در ارتباط با این عمل انجام شد شامل سبک سازی بام و آوار برداری به اندازه بیست متر مکعب برای تعویض ناودان ها،شمشه گیری منطقه زیر زمین خانه،طاق زنی و صاف کاری بدنه و مرمت پله ها بوده است.

-تاریخی-آقاگل2-800x549 خانه تاریخی آقاگل

معماری خانه تاریخی آقاگل

معماری و بخش های متعدد اطراف خانه آقا گل به صورت قدیمی ساخته شده است. نقشه و طرح فضا ی حیاط به شکل خصوصی به انجام رسیده است، تا ویژگی های معماری گذشته شهر نطنز را نمایش بدهد. این خانه قدیمی از یکی حیاط مرکزی و سه منطقه ساخت پیرامون حیاط ساخته شده است. طرف اصلی حیاط شامل فضای شاه نشین و دو عدد اتاق در گوشه جبهه شمال حیاط قرار گرفته است. در سمت جنوبی فضای خانه اتاق سرایداری، انبار و فضای نگهداری از احشام واقع شده است.

همچنین در سمت غربی آن راه پله های دسترسی به حیاط خانه قرار گرفته است. در طبقه همکف یک ناحیه سرداب مانند فضای شاه نشین ساخته شده، که مساحتی حدود صد متر مربع را تشکیل داده است. از زیبا ترین و جالب ترین نمای این خانه خط آسمان در فضای جبهه اصلی این اثر است. این خط آسمانی مانند طول محور اکس بوده و به شکل هلالی باعث جدا شدن زمینه خود شده است.

-تاریخی-آقاگل-800x503 خانه تاریخی آقاگل

اندرونی

از دیگر بخش های این باغ اندرونی عمارت است که در گذشته برای اقامت خصوصی خانواده حاکم و جهت پذیرایی از میهمانان و برپا کردن تشریفات مهمانی بود. به صورت قاب های گچی ایوان، رخبام های تزئینی و با طاق نما ها احداث شده است. از ویژگی ها معماری قدیمی که در گذشته در این اثر به کار برده اند رویکرد دو گانه آن به محیط اطراف خود است. یعنی محور اصلی که در فضای شاه نشین قرار دارد، دارای ویژگی درون گرایی برای حیاط خانه و همچنین دارای ویژگی برون گرایی به محیط اطراف خود است.

بازدید از باغ گل ها یا خانه تاریخی آقا گل در هر فصل و ماه از سال امکان پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که هرگونه فعالیتی که باعث آسیب زدن به این اثر تاریخی شود ممنوع است و باید در حفظ و نگهداری آن بسیار کوشا باشیم.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی آقاگل

آدرس: نطنز ، خالدآباد، بلواربسیج در محله توده و اواسط خیابان باستان.

-تاریخی-آقاگل1-800x600 خانه تاریخی آقاگل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *