جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حوض انبار میان‌ده

تاریخ بروزرسانی :
۷ فروردین ۱۴۰۱

حوض انبار میان‌ده مربوط به دوره صفوی است و در بشرویه، خیابان حسینیه، کنار مسجد میانده قرار دارد. این اثر تاریخی در ۲۴ اسفند ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۶۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.گفته شد که بشرویه در گذشته کلا به چهار محله یا منطقه تقسیم می‌شده است. این محلات عبارت بودند از بالامحله، سرپل، ملاسعدی و پائین محله. به نظر می‌رسد که حوض انبار مزبور قبل از تقسیم در محلی قرار گرفته بود که وسط یا میان‌ده به حساب می‌آمده است؛ زیرا در بررسی‌ها روشن شده است که اولا موقعیت این حوض انبار در میان‌ده نیست و ثانیا هر یک از محلات برای خود دارای حوض انبار جداگانه‌ای بوده‌اند.

بنابراین شاید این اولین حوض انبار ساخته شده در بشرویه باشد. معصوم علیشاه نیز از این حوض انبار نام می‌برد و تاریخ آن را نیز که بر لوحه حوض انبار است، بیان می‌کند. حوض انبار دیگر که به قریب مدرسه و مسجد است، تاریخ بنایش نهصد و هفتاد و شش است. تاریخ و نام بانی بر لوحه سنگی منقوش و منصوب است. از ویژگی‌های این بنا استحکام و زیبائی خاصی است که در ساخت آن صورت گرفته به طوری که با گذشت چهارصد سال کوچک‌ترین تغییری در آن رخ نداده است.

حوض انبار میان‌ده حوض انبار میان‌ده

معماری حوض انبار میان‌ده

حوض انبار میان‌ده در وسط مرکز محله و در مجاورت مسجد میان ده واقع گردیده است. این آب‌انبار قدیمی ترین بنای مرکز محله می باشد كه سال ساخت آن طبق كتیبه موجود بر بدنه بنا ۹۷۶ هجری قمری است که مطابق با اوایل دوره سلطنت شاه‌‌ طهماسب صفوی می باشد. آب انبار شامل چهار قسمت سردر، ایوان ورودی، مخزن و پاشیر ‌و باد گیر است. همچنین دارای ایوان زیبایی است كه در جهت وزش باد غالب شهر (شمال) ساخته شده و دارای آجركاری لوزی برجسته می‌ باشد.
ارتفاع ایوان پنج متر است و با طاقی جناغی پوشیده شده است. در انتهای ایوان ورودی حوضی دیده ‌می شود و بالای این بخش تزئینات آجرکاری زیبایی به صورت برجسته و لوزی به کار رفته است. مخزن آب انبار دایره ‌ای به قطر ۴ متر است و ضخامت‌ دیواره‌ آن ۹۰ سانتیمتر که با سروج پوشیده ‌شده، درجنوب شرقی مخزن مقابل ایوان ورودی بادگیری جهت خنک کردن آب ساخته شده است. ورودی پاشیر آب انبار در بخش جنوبی مخزن واقع شده که پس گذر از۱۶ پله نزولی به فضای مربع شکل پاشیرخواهیم رسید. مصالح به کاررفته در این سازه عباتند از آجر، کاهگل، ساروج و ملات شن و گچ.

بر فراز حوض انبار بادگیری مرتفع دو چشمه ای قرار گرفته كه این اثر را از سایر آب انبارها متمایز ساخته است. استفاده از این آب ‌انبار با شیوه بركه ‌ای و به وسیله سطل و طناب میسر بوده كه در دوره قاجار، با ایجاد پله و پاشیر، یك دسترسی تازه از پشت آن فراهم شده و آب آن از طریق قنات رقه تأمین می شده است. مصالح مورد استفاده در ساخت بنا سنگ و خشت پخته بوده که در قسمت پوشش ایوان آب انبار آجرچینی به شیوه رومی اجرا گردیده است. در کف ایوان بنا از سنگ قلوه برای كف فرش و لبه آن نیز با آجر بصورت خرند استفاده شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد