رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ فروردین ۱۴۰۳

حمام وکیل شیراز

لینک این مطلب کپی شد!

حمام وکیل شیراز ،یکی دیگر از بناهای دوره زندیه می باشد که در کنار دیگر آثار این دوره مثل مسجد و بازار وکیل واقع شده است. این حمام به عنوان  حمام عمومی شهر مورد استفاده بوده و بخشی را به عنوان شاه نشین (ویژه شاه) داشته، در دوره پهلوی قسمت هایی از آن را به حمام نمره تبدیل کردند. این تغییر وضعیت، سبب خارج شدن شکل معماری آن از حالت اصلی آن شده که اداره باستان شناسی در سال ۱۳۵۱ آن را مرمت کرد. پس از چند سال تبدیل به رستوران و سفره‌ خانه و موزه فرش‌ های دستباف (فروشگاه فرش‌های دستباف) شد و در نهایت، امروز حمام وکیل موزه ای با ۳۰ مجسمه مومی در حالت های مختلف، می باشد.این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حمام وکیل شیراز

برای آشنایی بیشتر با شیراز پیشنهاد می کنیم به صفحه جاهای دیدنی شیراز مراجعه بفرمایید.

معرفی حمام وکیل شیراز

حمام وکیل یکی از پیشرفته‌ترین نمونه‌های معماری ایران در دوره زندیه نامید. زیرا، زیبایی هنر بکار رفته توسط معماران و سازندگان آن است، که هر بیننده و گردشگری را مجبور می‌سازد، تا کمی سربه‌هوا راه برود. این حمام زیبا در کنار مسجد و بازار وکیل یادگاری ارزشمند از دوران زندیه هستند و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌روند.

حمام وکیل حمام وکیل شیراز

معماری حمام وکیل

این حمام تاریخی یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ساخته شده در زمان خود بود و با رعایت پیشرفته‌ترین اصول معماری زمان خود طراحی و ساخته شده است. برای مثال، به منظور گرم نگه داشتن فضای داخلی حمام وکیل، ورودی حمام به صورت دو مرحله‌ای ساخته شده است. به این صورت که شما باید در مرحله‌ی اول از یک درب کوچک وارد حمام شوید و سپس از آنجا با گذر از شیبی ملایم به ورودی اصلی می‌رسید.همچنین، ورودی رختکن حمام هم زاویه‌دار ساخته شده است. این گونه طراحی ورودی حمام برای کنترل ورود و خروج هوای سرد به حمام ایجاد شده است.

حمام وکیل شیراز
سقف حمام به شکل یک هشت ضلعی منظم ساخته شده و دیوارهای و سقف آن با نقوش آهک‌بری پوشیده شده است که البته این نقش‌ها تا حدی تخریب شده و از بین رفته‌اند. یکی دیگر از فناوری‌های به کار برده شده در حمام وکیل ایجاد کانال‌هایی باریک زیر سنگ فرش کف حمام است که در آن زمان بخار آب و هوای گرم از آن عبور می کرده تا کف حمام زودتر گرم شود.

حمام وکیل با داشتن دو شاه‌نشین و دو حاکم‌نشین با تلاش کریم خان زند در شهر شیراز بنا شد و امروزه به عنوان موزه‌ی گرمابه‌ی وکیل شناخته می‌شود؛ اما متاسفانه پیش از این کاربری آن قهوه خانه سنتی بود. ولی در چند سال گذشته به کاربری واقعی خود بازگشته و بازدیدکنندگان می‌توانند با بازدید از این مجموعه علاوه بر تماشای معماری زیبای این حمام به وسیله‌ی مجسمه‌های مومی زیبایی که دور تا دور حمام قرار دارد، تا اندازه‌ای با تاریخ و فرهنگ کهن ایران آشنا شوند.

موقعیت جغرافیایی حمام وکیل

حمام وکیل در خیابان طالقانی شیراز و در غرب مسجد و بازار وکیل قرار دارد.

نحوه دسترسی

حمام وکیل در مرکز شهر و در نزدیکی مسیرهای پر تردد و اصلی قرار دارد و به همین دلیل دسترسی به آن بسیار آسان است. البته هنوز متروی شیراز در نزدیکی این حمام تاریخی و مجموعه‌ی زندیه ایستگاهی ندارد، اما می‌توانید با استفاده از مترو خود را به میدان نمازی برسانید و از آنجا با استفاده از اتوبوس به میدان شهرداری بروید و پس از اندکی پیاده‌روی خود را به حمام وکیل برسانید. مسیر حرکت اتوبوس‌ها از میدان نمازی به سمت میدان شهرداری در خط ویژه‌ی اتوبوسرانی صورت می‌گیرد و به همین دلیل کم‌تر در ترافیک کند مرکز شهر معطل می‌شوید. تقریباً از هر نقطه‌ی شهر اتوبوس‌هایی به سمت میدان شهرداری شیراز حرکت می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خود را به میدان شهرداری و حمام وکیل برسانید.

در صورتی که قصد دارید با خودروی شخصی به حمام وکیل بروید. باید توجه داشته باشید که مسیر منتهی به مجموعه‌ی زندیه از سمت میدان شهرداری مسیر پیاده است. شما باید پس از رسیدن به میدان شهرداری وارد خیابان پیروزی شوید و پس از طی مسافتی کم وارد خیابان فرهنگ بشوید که در سمت راست شما قرار دارد. در انتهای خیابان فرهنگ و در تقاطع خیابان طالقانی به سمت چپ بپیچید. پس از طی حدود ۵۰ متر در خیابان طالقانی حمام در سمت راست شما قرار دارد. پارکینگ‌های زیادی نیز در اطراف این مجموعه برای پارک خودرو در نظر گرفته شده است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند – خیابان طالقانی – جنب مسجد وکیل
ساعات بازدید: در شش ماه اول سال از ساعت ۷:۳۰ صبح الی ۲۰ و در شش ماه دوم از ساعت ۸ صبح الی ۱۹

حمام وکیل شیراز

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    این حمام در دوره زندیه و با دستور مستقیم کریم خان زند ساخته شده و جز آثار تاریخی ناب شهر شیراز محسوب میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    علاوه بر معماری بی نظیر خود حمام مجسمه های نمادین و سخنگو زیبایی و تاریخ سازی این مجموعه رو دوچندان کرده

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز هست که در کنار بازار و مسجد وکیل، مجموعه زندیه شیراز را تشکیل دادن
    این حمام در دوره زندیه و با دستور مستقیم کریم خان زند ساخته شده و جز آثار تاريخي ناب شهر شيراز محسوب ميشه؛

    ۱۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • علی طاهرخانچی

    واقعا حمام بسیار جذاب و دیدنی هست و بسیار مجسمه های بسیار دیدنی دارد.

    ۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    مگه کسی هست به شهر زیبای شیراز امده باشه و ب مجموعه زندیده سری نزده باشه؟ مجسمه هایی ک داخلش درست کردن خیلی عالیه، از جاذبه های حمام وکیل نوع گرم کردن آب در خزینه ها بوده.حتما دیدن کنید.

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • مژگان

    مجسمه های سخنگوی حمام وکیل خیلی باحال و خوبن

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *