جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی یزد ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ بهمن ۱۴۰۱

جاهای دیدنی یزد بخصوص در فصل بهار که هنوز هوای یزد گرم نشده و نسیم خنکی می وزد می توان بسیار لذت بخش باشد . یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان ترین میراث های فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است. در سفر به یزد دیدنی های زیادی هستند که انتظار شما را می کشند. جاهای تاریخی و مذهبی و جاهای دیدنی یزد در نوع خود بینظیر بوده و حتما به شما توصیه می شود سری به این شهر تاریخی و زیبا بزنید.

شهر یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

آتشکده (آتش ورهرام)

بنای فعلی آتشکده بهرام در سال ۱۳۱۳ خورشیدی با همت و کمک مالی زرتشتیان یزد و پارسیان هندوستان احداث گردیده است. ساختمان آتشکده با معماری زیبایی برگرفته از هنر معماری هخامنشیان در مرکز حیاطی بزرگ و سرسبز و بر بلندی قرار گرفته و برپیشانی عمارت نقش «فروهر» جلوه گر است.اهمیت آتشکده به قدمت آتش درون آن است که گفته شده از حدود ۱۵۲۰سال پیش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گردیده است.«آتش ورهرام» درون مجری برنجی و در اتاقی مخصوص، در میان ساختمان آتشکده و در سطحی بالاتر از سطح زمین به دوراز باد و باران و تابش خورشید نگهداری می شود.

آدرس:شهر یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت‌الله کاشانی

آتشکده بهرام یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

مجموعه امیر چقماق

امیر جلال الدین چقماق شامی در دوره تیموریان، از طرف شاهرخ به حکومت یزد منصوب گردید. با کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان میدان‌گاهی و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر مسجد امیر چقماق را بنا نهاد. این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن نقش گردیده است.

میدان امیر چقماق از آن دیدنیهای یزد است که خوراک عکس است. بیشتر عکس‌هایی که از میدان امیرچخماق گرفته‌اند. خود بنا را به همراه انعکاس آن در حوض جلوی بنا نشان می‌دهد. میدان امیر چخماق بعد از غروب و با آن نورپردازی نارنجی رنگش در زیباترین حالت خود است. این بنا دارای تکیه، بازار، مسجد و دو آب انبار است که رد پای تاریخ آن به دوره تیموریان برمی‌گردد.

امیرچخماق جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

باغ دولت آباد از جاهای دیدنی یزد

محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ که سر سلسله خان های یزد در زمان زندیه بود ابتدا قناتی با نام دولت آباد بوجود آورد پس از آن، عمارت «باغ دولت آباد» را در امتداد آن احداث کرد. این ساختمان، محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بوده است.این بنا مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. فضای سبز این باغ شامل درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به خصوص انگور و انار است. چشمگیر ترین ویژگی این بنا بادگیر ۳۳.۸ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود.

باغ دولت آباد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)

مدرسه ضیائیه معروف به زندان اسکندر از آثار «مولانا ضیاء الدین حسین رضی» است که در سال ۶۳۱ قمری آن را بنیان نهاد و بنای آن در سال ۷۰۵ قمری توسط پسرانش به اتمام رسید.شبستان مدرسه دارای محراب است و در اطراف مدرسه، رواق هایی ساخته شده است. گنبد خشتی این بنا با تزئینات گچبری و نقاشی آبرنگ بر بلندای این ساختمان خود نمایی می کند که نمونه ای از معماری دوره مغول در ایران است.

زندان اسکندر جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

آب انبار شش بادگیری از جاهای دیدنی یزد 

این آب انبار، آب انباری است قدیمی با شش بادگیر که در محله تپه یزد قرار گرفته است. این بنا دارای دو ورودی در شمال و جنوب و مخزن است و مخزن آب انبار گنبد تخم مرغی شکلی دارد. این آب انبار ۵۵ پله دارد که بین پله های ۲۵ و ۲۶ آن از بالا، یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعد از هشتی شروع می شود. طاق ضربی  آب انبار شش بادگیری خشتی با نمای آجری و سقف بزرگ مخزن آب از ویژگی های مهم این آب انبار است که در سال ۱۳۷۹ هجری قمری به سعی حاجی حسین میرالله ساخته شده است .

آب انبار شش بادگیری جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

خانه لاری ها از جاهای دیدنی یزد

تاریخ بنای این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجار است و در محله خهادان شهرستان یزد قرار دارد. ساختمان خانه لاری ها با توجه به سبک کلی منزل اعبانی دوره خود ساخته شده است. یعنی خانه ای است با دو قسمت اندرونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت های شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می شود که شامل تالار و بادگیر است.از ضلع شرقی که شمال اتاق آیینه، مطبخ، سرداب و سایر فضاها است به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می شود. این خانه اکنون موزه اسناد و مدارک است.

خانه لاری ها جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

خانه آقازاده یکی از جاهای دیدنی یزد

خانه‌های تاریخی، جایگاه ویژه‌ای در میان مکان‌های گردشگری دارند و هر روزه افراد زیادی برای بازدید از این خانه‌ها به شهرهای مختلف سفر می‌کنند.خانه آقازاده از جاهای دیدنی یزد است که جزو خانه‌های سنتی و قدیمی این شهر به حساب می‌رود. خانه آقازاده زیباترین بادگیرهای دو طبقه را در خود دارد و همین ویژگی، اهمیت زیادی را به آن بخشیده است.این خانه در منطقه ابرکوه استان یزد قرار دارد و علاوه‌بر قسمت‌های مختلف و دیدنی، دارای رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، حمام، سرویس خواب و همچنین اینترنت رایگان است. در ساخت بنای این خانه از خشت و چوب استفاده شده و پنجره‌ها و گچ‌بری‌های آن هنرمندانه و ظریف تعبیه شده‌اند.

خانه آقازاده جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد یکی از لطیف‌ترین جاهای دیدنی یزد است که به تاریخ نور و روشنایی در ایران می‌پردازد. این موزه تنها مرکز تخصصی در ایران است که به این موضوع پرداخته و در خانه صراف زاده قرار دارد. در موزه آیینه و روشنایی یزد می‌توانید انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و اشیای برقی را ببینید. اشیایی از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز که روایان تاریخ چند صدساله‌ی روشنایی هستند.

موزه آیینه و روشنایی یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد

این موزه در سال ۱۳۷۷ به بهره برداری رسید. خانه‌ای که موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در آن قرار دارد، یکی از آثار ملی ایران محسوب می‌شود. همان طور که تصور می‌کنید، این خانه دارای آینه‌کاری‌های زیبا، تزئینات هنرمندانه، درب‌های چوبی، مشبک‌کاری و … است. زمانی که وارد عمارت موزه‌ قصر آیینه‌ یزد می‌شوید، اصلاً نمی‌توانید چشم از تزئینات و هنرهای معماری بردارید. حتی تماشای تصاویر این موزه نیز قطعاً هر کسی را به وجود می‌آورد. این موزه را می‌توان یکی از زیباترین موزه‌های تمام ایران دانست.

موزه‌ قصر آیینه‌ یزد در فضایی به مساحت ۸هزار مترمربع قرار دارد. در میان این زمین بزرگ، حوضی بزرگ خودنمایی می‌کند و باعث می‌شود تا فضایی باصفا و خنک انتظار شما را بکشد. عمارت یا همان کوشک بزرگی که در میان باغ قرار دارد، محل موزه‌ قصر آیینه‌ یزد است. بازدید از این موزه یک تیر و چند نشان خواهد بود. اول از همه از تماشای زیبایی تزئینات این عمارت لذت می‌برید و دوم اینکه می‌توانید شاهد آثار تاریخی باشید که در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه جزو مهم‌ترین موزه‌های یزد است که حتماً باید از آن دیدن کنید.

آدرس:استان یزد، شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبه‌روی پارک هفت تیر

موزه قصر آیینه جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

میدان خان یزد

این میدان یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است. یزد آنقدر زیبایی دارد که فقط کافیست یک جفت کفش پیاده‌روی پا کنید و در خیابان‌ها قدم بزنید. آخر کدام شهر است که حتی یک میدان ساده آن نیز یک اثر تاریخی و دیدنی باشد. میدان خان یزد در خیابان قیام قرار دارد. این میدان در اصل بخشی از مجموعه خان محسوب می‌شود. این مجموعه شامل بازار، حمام و خود میدان می‌شود. میدان خان یزد یادگاری از دوران قاجار است. یعنی حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد. در چهار سوی این میدان می‌توانید شاهد مغازه‌هایی قدیمی با سردرهای هلالی شکل خاص باشید. بیشتر کسبه این بازار را افراد قدیمی تشکیل می‌دهند. برخی از آن‌ها سالیان سال و نسل در نسل در این بازار مشغول کسب روزی حلال هستند. پس اگر به‌دنبال جایی برای خرید صنایع‌دستی و سوغات یزد هستید، می‌توانید سری به این بازار بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام

میدان خان یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

میدان ساعت یزد

این میدان را در گذشته با نام میدان وقت ‌الساعت می‌شناختند. این میدان هنوز هم یکی از جاهای دیدنی یزد محسوب می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین و اولین ساعت‌های شهری در این میدان قرار دارد. برج ساعت یزد یک برج خشتی با پلان مکعب مستطیل است. در بالای این برج ساعتی بزرگ به چشم می‌خورد. این ساعت به دست فردی با نام ابوبکر ساخته شده است. او یکی از ساعت‌سازهای بزرگ شهر یزد بود. قدمت این ساعت به دوران قاجار باز می‌گردد. این موضوع نشان دهنده پیشرفته‌بودن شهر یزد در دوران قاجار است. در ساخت این برج از تزئینات بسیار بی‌نظیر از قبیل تزئینات آجری و کاشی‌کاری‌های استفاده کرده‌اند که منقوش به خطوط آیات هستند. ساعت این میدان هنوز هم به‌خوبی کار می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت که این میدان به یکی از نمادهای مهم و قدیمی یزد تبدیل شده است و اهمیت تاریخی بسیاری برای مردم شهر دارد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، خیابان امام خمینی

میدان ساعت یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

خانه هنر یزد

این خانه درست در بافت قدیمی این شهر زیبا و کویری قرار دارد. هر گوشه از این شهر را که نگاه کنید، هنر مردم شهر را نظاره‌گر خواهید بود. خانه هنر یزد نیز یکی از ابنیه تاریخی است که هنرمندی مردمان این شهر را به اوج می‌رساند. این خانه زیبا در نزدیکی ابنیه تاریخی دیگر همانند خانه لاری‌ها و همچنین مدرسه ضیائیه قرار دارد. تا چهار نسل از خاندان قدیمی ملک‌زاده، در این خانه زندگی می‌کردند. هم اکنون این خانه به یک مجموعه فرهنگی برای جوانان تبدیل شده است.

در حقیقت می‌توان آن را پاتوق کسانی دانست که به هنر و هنرمندی علاقه دارند. بخشی از خانه را به کافه تبدیل کرده‌اند. در این کافه می‌توانید در کنار انواع نوشیدنی‌های جدید همانند قهوه، انواع نوشیدنی‌های سنتی همانند شربت بهارنارنج سفارش دهید و نوش جان کنید. همچنین این خانه بخش‌های متعدد فرهنگی همانند فروشگاه صنایع‌دستی دارد که شما را سرگرم می‌کند. همچنین انواع نمایشگاه‌های مختلف هنری را نیز در این خانه زیبا برگزار می‌کنند. پس اگر اهل هنر هستید و به‌دنبال جایی برای سرگرمی می‌‌گردید، سری به این خانه بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام، محله‌‌ی فهادان، حوالی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب

خانه هنر یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

ساباط های یزد

ساباط های یزد را می‌توان مهربانی معماری کویر دانست که در جاهای دیدنی یزد نمونه‌های بسیاری دارد. فلسفه‌ی ایجاد این ساباط‌ها که روی کوچه‌ها بنا می‌شدند، پناه دادن به رهروان گرمازده است تا برای لحظاتی زیر سایه‌های خنک این پوشش، نفسی تازه کنند. ساباط های یزد همچنین در زمهریر زمستان‌های کویر، گرمایی مطبوع زیر حصار خود ایجاد می‌کنند. ساباط ها از جمله جاهای دیدنی یزد هستند که سبب ایجاد نوعی صمیمت و نزدیکی بیشتر در میان ساکنین کوچه‌ها و محله‌ها می‌شدند. از دیگر ویژگی های خاص ساباط‌های یزد این است که در کوچه‌های بن بست درهایی زیر این ساباط‌ها تعبیه می‌شد تا امنیت اهالی کوچه تامین شود، که به آن‌ها در بند می‌گویند.

ساباط های یزد جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار مسگرها از جذابترین جاهای دیدنی یزد

بازار مسگرها از جاهای دیدنی یزد است که پیش از هر چیز سر و صدایش به استقبال ما می‌آید. این بازار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است میراث تیموریان برای شهر یزد بوده و با۶۰۰ سال قدمت هنوز به قوت خود باقی است. بازار مسگرها مرکز تولید و فروش یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های یزد است. سرخی چشم‌نواز مس‌ و حرکت سریع دست استادکاران که به هنرنمایی می‌پردازند مارا مجذوب می‌کند.

بازار مسگرها جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

برج خاموشان

این برج یکی از دیدنی‌های یزد و بخشی از تاریخ پر رمز و راز و آیین‌های زرتشتیان است که امروزه به یکی از مکان های دیدنی یزد تبدیل شده است. برج خاموشان از دخمه‌هایی است که زرتشتیان برای بازگرداندن مردگانش به دامن طبیعت استفاده می‌کردند. به این صورت که پس از مرگ افراد آن‌‌ها را در این برج‌ها قرار می‌دادند تا خوراک پرندگان شوند و سپس هر آن‌چه از استخوان‌هایشان باقی می‌ماند در فضای میان تهی برج‌ها که استودان نام دارد سپرده می‌شد تا به طبیعت برگردد. برج خاموشان یزد در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بر بلندای کوهی قرار دارد.

برج خاموشان جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار و حمام خان

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی ‌که در شهرهای تاریخی و سنتی می‌توان دید، حمام‌های قدیمی هستند که امروزه با کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است که در مجموعه بازار خان وجود دارد و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار می‌رود. قدمت حمام به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و علت نامگذاری حمام به نام «خان»، به دلیل استفاده اعیان و اشراف بوده‌ است. این حمام قدیمی، امروزه به عنوان رستورانی بزرگ و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید در بازار و حمام خان یک گردش بی‌نظیر را تجربه کنید. سپس غذایتان را در حمام خان نوش جان و با یک فنجان کمر باریک چای، خستگی‌تان را در کنید. فضای سنتی حمام و معماری آن خیره کننده و یادآور شکوه معماری سنتی ایرانی است.

حمام خان 1 جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

چک چک یزد از بهترین جاهای دیدنی یزد

اگر بخواهید به شهر تاریخی یزد سفر کنید، در بیشتر موارد اولین جایی که برای گردش در این شهر به شما پیشنهاد می‌شود، چک چک است. چک چک یزد یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین جاهای دیدنی یزد است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این مکان دیدنی، در شهر زیبای اردکان قرار دارد و زیارتگاه پیروان دید زرتشت است. این زیارتگاه تاریخی و کهن در دل کوه و بر بالای بلندی قرار گرفته و زیبایی آن به حدی است که می‌توان ساعت‌ها در آنجا ماند.در ورودی زیارتگاه، یک درخت چنار قدیمی و تنومند قرار دارد که تصویری دیدنی را در آنجا ایجاد کرده. فضای داخلی زیارتگاه نیز شگفت انگیز و تماشایی است و تجربه رفتن آنجا بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود.

چک چک جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

کویر کاراکال

سفر به کویر یکی از جذاب‌ترین انواع گردشگری است که به کرّات مورد انتخاب بسیاری از افراد قرار می‌گیرد. شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در منطقه گرم و خشک کشور، کویرهای متعددی دارد که یکی از معروف‌ترین‌های آن، کویر کاراکال است.کاراکال نام گربه‌ای‌ست که از دیرباز در این کویر می‌زیسته و علت شهرت کویر کارال نیز به همین سبب است. البته به دلیل نزدیکی روستای صادق آباد به این منطقه، به آن کویر صادق آباد نیز گفته می‌شود‌.

از تفریحات مهم و جذابی که در این کویر می‌توانید تجربه کنید، باید به شترسواری، سافاری، موتورسواری روی شن‌های طلایی، غلت خوردن از بالای تپه‌های شن روان و پیاده‌روی در نخلستان اشاره کرد. رقص شن‌های روان، پیوند آبی آسمان با شن‌های کویر، کمپینگ و شب ماندن، تماشای ستارگان در سیاهی شب و زیبایی بی‌مثال کویر کاراکال، باعث شده تا این کویر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری ایران مطرح شود، بنابراین تجربه خاص کویرگردی را از دست ندهید.

کویر کاراکال جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

مسجد جامع فهرج

روستای فهرج در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و در کنار راه اصلی یزد- بافق قرار دارد. از آثار تاریخی این روستا به یک قلعه باستانی، آب انبار قدیمی، مجموعه شهدا و مسجد جامع می توان اشاره کرد. مسجد جامع فهرج از بنای قدیمی و کم نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی است که متعلق به نیمه اول قرن اول هجری است. این بنا قدیمی ترین مسجدی است که در ایران و شاید در دنیا بدون هیچگونه پیرایه ای دست نخورده باقی مانده است. وجود شبستانی رو به قبله با هشت ستون، مناره گلی نه چندان بلند که راه پلکان بام مسجد از داخل این مناره به بام و سپس به بالای مناره منتهی می شود. استفاده از خشت و گل در ساخت آن از ویژگی های این بنا محسوب می شود.

مسجد جامع فهرج 1 جاهای دیدنی یزد ( 20 جاذبه گردشگری )

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید پیشنهاد می کنم مطلب سیری در یزد را مطالعه بفرمایید تا به طور کامل با این شهر جهانی آشنا شوید.

 

غذاهای محلی یزد کدامند ؟

آش شولی ، آش گندم ، آش آلو ، آش کدو ، آش انار ، خورش به آلو ، قلیه کدو ، کوفته یزدی ، کشک خیار و…

شیرینی ها و دسرهای معروف یزد کدامند ؟

قطاب ، باقلوا ، پالوده ، ماقوت ، حاجی بادومی ، سوهان و…

بهترین زمان سفر به یزد چه زمانی است؟

اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و اوایل پاییز .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 11 میانگین: 4.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *