جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی گرگان ( ۲۰ جاذبه گردشگری گرگان )

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ خرداد ۱۴۰۱

جاهای دیدنی گرگان این سرزمین همیشه سبز و پهناور همیشه دیدنی است. گرگان جاذبه های دیدنی بسیاری دارد و این جاهای دیدنی گرگان در دل جنگل های پهناور گسترده شده است. یکی از زیباترین و سرسبز ترین شهرهای شمالی کشور در دل جنگل‌های هزار رنگ در استان گلستان , گرگان است که به خاطر بهره‌مندی از آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند و کم‌نظیر، به‌عنوان مقصدی دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز شناخته می‌شود. سفر به گرگان روح و جسم هرکسی را جلا داده و جانی تازه به او می‌بخشد.
جاذبه‌های گردشگری این شهر آنقدر زیاد هستند که در یک مقاله نمی‌توان تمام زیبایی‌های آن را توصیف کرد. در اینجا به برخی دیدنی‌های جذاب و معروف این شهر محبوب اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم.

پارک جنگلی ناهارخوران

اگر به دنبال آرامش خاص و جلا دادن به روح و روانتان هستید،‌ به پارک جنگلی رویایی ناهارخوران سفر کنید. قدمت این منطقه جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک، یعنی ۴۰ میلیون سال قبل می‌رسد. قدم زدن در میان درختان سر به آسمان کشیده، نجوای باد در میان شاخ و برگ درختان، آب و هوای دلچسب، جریان خروش رودها، آبشارها و چشمه‌سارها و صدای آواز پرندگان، همه شما را به دنیایی فرا زمینی به دور از استرس و این دنیای خاکی می‌برد.
در این جنگل می‌توانید روح تازه‌ای به کالبد خود هدیه دهید. گردشگران هرساله از نقاط مختلف راهی این نقطه سحرآمیز سرسبز می‌شوند تا جذابیت‌های آن را از نزدیک لمس کنند. همچنین امکانات گردشگری زیادی برای رفاه مسافران در این منطقه فراهم شده است.

منطقه جنگلی ناهارخوران جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

منطقه جنگلی ناهارخوران1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )
منطقه حفاظت شده جهان نما

دهکده ییلاقی جهان‌نما بهشتی ناشناخته بر فراز ابرها است که در شمال کشورمان در نقطه‌ای خارق‌العاده و جذاب قرار گرفته است.
این دهکده ییلاقی آرام دارای طبیعتی زیبا و چشم اندازهای بدیع و بی نظیر است و برای کسانی که به دنبال جایی به دور از شلوغی شهر و بدون هرگونه تکنولوژی هستند، بسیار مناسب و لذت‌بخش است.

منطقه حفاظت شده جهان نما جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

منطقه حفاظت شده جهان نما1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )
روستا و آبشار زیارت

همانطور که از نام روستا پیدا است، این روستا در هزاران سال پیش، از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین عبادتگاه‌ها و زیارتگاه‌های بوداییان به شمار می‌آمده و مردم برای زیارت از سرتاسر قاره آسیا به این منطقه سفر می‌کردند. از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا می‌توان به آثار باقی‌مانده از شهر سوخته که قدمت آن به هزاران سال قبل باز می‌گردد، اشاره کرد.
چشمه آب‌گرم و آبشاری زیبا همنام با روستا نیز در حاشیه آن قرار گرفته‌اند که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

روستا و آبشار زیارت جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

روستا و آبشار زیارت1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

خلیج گرگان

خلیج گرگان تنهای خلیج دریای خزر است که طی سال‌های اخیر به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح‌های مناسب و کارشناسی، فاصله چندانی با خشکی کامل ندارد.

خلیج گرگان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

دیوار گرگان

دیوار دفاعی گرگان، دیوار بزرگ اسکندر یا دیوار سرخ، سومین دیوار تاریخی در جهان است که مورخان و محققان قدمت آن را هم اندازه با دیوار چین و متعلق به دوران ساسانیان می‌دانند.
در حال حاضر بیشتر دیوار از بین رفته است و تنها بخش‌های کوچکی از آن باقی مانده است.

دیوار گرگان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

موزه صنایع دستی گرگان

موزه صنایع‌دستی گرگان یا خانه امیر لطیفی در بافت قدیم گرگان مقابل مسجد جامع و بازار نعلبندان واقع شده است. این بنا در اواخر دوره قاجار در دو طبقه توسط «مرحوم مهدی خان ملک» به‌عنوان منزل مسکونی ساخته شده که اکنون به موزه صنایع‌دستی گرگان تبدیل شده است.
موزه صنایع دستی گرگان تلاش دارد که مردم را با صنایع‌دستی منطقه و فرهنگ آن آشنا کند.

موزه صنایع دستی گرگان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

موزه صنایع دستی گرگان1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

مسجد جامع گرگان

از بناهای تاریخی به جای مانده از دوران سلجوقیان در کنار بازار نعلبندان است.وجود مناره‌های کروی آجری، حیاط مرکزی به فرم چهار ایوانی و چهار شبستان،‌ تزیینات معماری خاص و کتیبه‌ای به خط کوفی به جذابیت‌های این مسجد افزوده است.

مسجد جامع گرگان 1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

مسجد جامع گرگان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

بازار نعلبندان از جاهای دیدنی گرگان

بازار تاریخی و قدیمی نعلبندان، قلب تپنده گرگان است که در مرکز شهر قرار گرفته و از جاذبه‌های تاریخی این شهر محسوب می‌شود.در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی، میوه، سبزیجات و ماهی تازه را خریداری کنید.

بازار نعلبندان 2 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

بازار نعلبندان1 2 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

برج المان

برج المان نماد میدان بسیج گرگان و با ۵۷ متر ارتفاع، دومین برج مرتفع کشور است.از ویژگی‌های منحصر به فرد این برج می‌توان به رستوران گردان، تراس مخصوص با چشم‌انداز زیبا از شهر گرگان، صاعقه‌گیر و آنتن ۱۵ متری با قابلیت تجهیزات ارتباطی اشاره کرد.

برج المان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

برج المان1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

روستای شاهکوه از جاهای دیدنی گرگان

روستای زیبای شاهکوه گلستانی ناشناخته در استان گلستان است. این روستای تاریخی و بی‌نظیر در مرز سمنان و گلستان در ۶۵ کیلومتری جنوب‌شرق گرگان واقع شده است. جنگل چند میلیون ساله ابر که سفر در میان ابرها را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد، نزدیک به این روستا قرار گرفته است.

روستای شاهکوه جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

روستای شاهکوه1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

امام زاده روشن آب

امام‌زاده روشن‌آب مدفن دو فرزند «امام موسی کاظم» است که در کیلومتر ۱۵ جاده گرگان به مازندران واقع شده است. قدمت بنای زیبای این امام‌زاده به قرن نهم هجری باز می‌گردد و در بنای این مسجد دقت و مهارتی به کار رفته که بسیار چشم نواز است.

امام زاده روشن آب جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

 

کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق از دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان است که از دوران‌های تاریخی پس از اسلام به یادگار مانده است. این کاروانسرا نمونه‌ای از کاروانسراهای کوهستانی ساخته شده با سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج است که در مسیر جاده قدیم استرآباد شاهرود احداث شده است.

کاروانسرای قزلق جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

 

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه یکی از قدیمی‌ترین مدارس شهر گرگان است که در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوران «شاه سلیمان صفوی» به دست «روح الله حسینی استرآبادی» بنا شده است.این مدرسه زیبا دارای حیاطی ۱۰۰ متر مربعی است و با سنگ‌های رودخانه‌ای مفروش شده است.

مدرسه عمادیه 1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

مدرسه عمادیه 2 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

 

مجموعه باقری

مجموعه باقری یکی از خانه‌های تاریخی و شاخص در بافت قدیمی گرگان است که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و نمونه‌ای ارزشمند از معماری بومی مسکونی به حساب می‌آید.
در برخی از پنجره‌های این خانه، چشم‌انداز جنگل‌های اطراف شهر قاب گرفته شده ‌است.

مجموعه باقری جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

آبشار باران کوه از جاهای دیدنی گرگان

آبشار باران کوه در ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی گرگان در مسیر رودخانه شصت کلا و پارک جنگلی باران کوه قرار گرفته است. منطقه اطراف این آبشار زیبا به خاطر وجود ریزش دائمی آب و صخره‌های سبز، از مکان‌های زیبای استان گلستان به شمار می‌رود.

آبشار باران کوه جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان چهارمین موزه تخصصی باستان‌شناسی کشور است که متعلق به دوران پهلوی اول است. در این کاخ موزه می‌توانید از ۳۰ تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی، ۱۰۰ قلم از لوازم و اشیای دوره پهلوی و استراحتگاه خانواده پهلوی را دیدن کنید.

کاخ موزه گرگان3 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

تورنگ تپه

تورنگ تپه، تپه‌ای باستانی با شهرت جهانی است که در نزدیکی شهر گرگان در روستایی به همین نام قرار گرفته است و از مهم‌ترین جاذبه‌های باستان‌شناسی کشور محسوب می‌شود.

تورنگ تپه جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

پل آق قلا

پل آق قلا یادگاری تاریخی ۸۰۰ ساله است که قدمت آن به دوران صفویان برمی‌گردد. این پل تاریخی دارای تزیینات آجری زیبایی است و به‌عنوان یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی ایران در گرگان شناخته می‌شود.

پل آق قلا جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

امامزاده نور (امامزاده اسحاق) از جاهای دیدنی گرگان

امامزاده «اسحاق بن موسی بن جعفر» از مفاخر روحانی و معنوی شهر گرگان است که به گفته برخی برادر «امام رضا»‌ بوده است. مرقد زیبای این امامزاده در قرن ششم هجری قمری در بخش مرکزی گرگان بنا شده است.

امامزاده نور جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

سد نومل (سد کوثر) از جاهای دیدنی گرگان

سد نومل در ۱۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر گرگان بر روی آبراهه اصلی حوضه آبریز فرعی نومل در حوضه آبریز قره سو احداث شده و آب رودخانه گرمابدشت از حوضه آبریز قره سو نیز توسط یک سد انحرافی به آن هدایت می‌شود.
دریاچه پشت سد بسیار دیدنی است و محل مناسبی برای علاقه‌مندان به ماهیگیری محسوب می‌شود.

سد نومل جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

سد نومل1 جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

خانه تقوی های گرگان

خانه تقوی‌های گرگان از بناهای زیبای دوره قاجار است که ساخت آن منسوب به «حاج میرزا محمدتقی تقوی» است. این خانه تاریخی جذاب از بیش از ۱۰ حیاط اصلی و فرعی تشکیل شده است.

خانه تقوی های گرگان جاهای دیدنی گرگان ( 20 جاذبه گردشگری گرگان )

سوغات و صنایع دستی گرگان چیست ؟

سوغات گرگان :نان زنجبیلی گرگان ،نان خرمایی،حلوای اماج،سرغربیلی،نان پادرازی،جز حلوا،ماهی و خاویار و…
صنایع‌دستی گرگان:قالی و قالیچه ترکمن ،ابریشم‌بافی،زیورآلات سنتی،جاجیم‌های کوهستان‌های گرگان،جوراب بافی،موج بافی،نمازلیق

مراکز اصلی تهیه سوغات در گرگان کجا هستند ؟

از جمله مهم‌ترین بازارهای قدیمی گرگان می‌توان به بازار نعل‌بندان اشاره کرد. این بازار قدیمی در سه راه میر کریم و میدان قیصریه جای گرفته است و محل خرید و فروش صنایع دستی اقوام ترکمن به شمار می‌رود. همچنین بازار‌های هفتگی و محلی گرگان می‌تواند محلی مناسب برای خرید سوغات و صنایع دستی گرگان باشد.

غذاهای محلی گرگان کدامند؟

از میان غذاهای محلی خوشمزه استان گلستان می توان به چکدرمه ، باسترمه ، ماش پلو ،بورک ، خورشت ساک ،کئی ترشک ، ماش پتی خارش ،بولامه ، نخود پلو ، کپور کله و… اشاره کرد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 11 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد