جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی محلات در بهار

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ فروردین ۱۳۹۸

جاهای دیدنی محلات (هلند ایران) و باغات گل محلات معروف بوده و علاوه بر آن جاذبه های دیدنی محلات نیز بیشمار است. محلات مکان های دیدنی و تاریخی معروفی دارد که در اینجا معرفی خواهیم کرد. محلات یکی از شهرهای دوست‌داشتنی و توریستی استان مرکزی است که از طبیعتی سرسبز، آب و هوایی دلنشین، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی ارزشمندی برخوردار است. این شهر از لحاظ تولید گل در کشور مقام اول را دارد و لقب «هلند ایران» را از آن خود کرده است. گردشگران زیادی در فصول مختلف راهی محلات می‌شوند تا از جاهای دیدنی محلات و باغات گل این شهر دیدن کرده و از نزدیک شاهد این آفریده‌های الهی و افسانه‌ای باشند.

محلات جاهای دیدنی محلات در بهار

این شهر جذاب علاوه بر گل، دیدنی‌های بسیاری نیز دارد که در این مطلب محبوب‌ترین‌ها و مهم‌ترین‌های آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

سایت تاریخی خورهه

مجموعه تاریخی خورهه از جمله مهم‌ترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است. مطالعات و تحقیقات انجام شده در این سایت تاریخی و آثار یافت شده در این دشت و ارتفاعات خورهه،‌ نشان می‌دهد که سابقه تمدن و قدمت این منطقه به هزاره دوم قبل از میلاد می‌رسد.
دو ستون مدور از این مجموعه به یادگار مانده است که به سبک و شیوه ایونیک که نوعی ستون‌سازی یونانی محسوب می‌شود، ساخته شده است.
قبل‌تر می‌پنداشتند که خورهه آتشکده‌ای متعلق به دوره سلوکی است ولی براساس آخرین مکاشفه‌ها و شواهد به دست آمده خورهه خانه‌ای اربابی است که نزدیک به یک قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده و تا پایان دوران اشکانیان نیز به حیات خود ادامه داده است.

خورهه جاهای دیدنی محلات در بهار

آتشکده آتشکوه

آتشکده آتشکوه از دیگر آثار باستانی شهر محلات و از مهم ترین آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است که در پنج کیلومتری جاده نیم‌ور و در نزدیکی روستای آتشکوه نیم‌ور قرار گرفته است. عظمت این بنا به حدی است که بی‌شک از برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود.

در ساخت این بنا آجرهای چهارگوش با نمای سنگ به کار رفته است و برای استحکام بیشتر آن در داخل دیوارها، تیرچوبی استفاده شده است. در ستون‌های این آتشکده، ظرافت استفاده از سنگ‌های پاستون به حدی است که هیچ‌گاه دو بند سنگ روی هم قرار نگرفته‌اند.

آتشکوه 1 جاهای دیدنی محلات در بهار

آتشکوه جاهای دیدنی محلات در بهار

بوستان سرچشمه

بوستان سرچشمه از پرطرفدارترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی شهر محلات است. وجود پرآب‌ترین سرچشمه استان مرکزی که در مرتفع‌ترین نقطه شهر محلات، در دامنه رشته‌کوه هفتاد قله قرار دارد، به اهمیت این پارک افزوده است.

این مکان دوست‌داشتنی و خوش آب و هوا یکی از پاتوق‌های محلاتی‌ها و گردشگران در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل است. در بوستان سرچشمه امکاناتی نظیر رستوران، سفره‌خانه سنتی، شهربازی و مرکز تولید و فروش گل و گیاه نیز برای گردشگران فراهم شده است.

سرچشمه 1 جاهای دیدنی محلات در بهار

سرچشمه جاهای دیدنی محلات در بهار

چشمه های آبگرم

چشمه‌های آبگرم محلات در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر محلات قرار گرفته‌اند و از جمله ۲۶ آبگرم معروف ایران هستند که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل ۵۰ درجه سانتی گراد به سطح زمین جاری می‌شوند. این چشمه‌ها به خاطر خاصیت درمانی که دارند از محبوبیت خاصی میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار هستند. اهالی محلات بر این باورند که آب این چشمه‌ها بیماری‌های کبدی، کلیوی، صفرایی و دستگاه گوارش را درمان می‌کنند.

آبگرم جاهای دیدنی محلات در بهار

چنار دوهزار ساله

در خیابان سرچشمه محلات در جوار بوستان زیبای سرچشمه چناری قطور و زیبا در میدانی قرار دارد که شاید اگر زبان سخن گفتن داشت می‌توانست خاطرات دو هزار ساله‌اش از روزهای قدیمی محلات را بازگو کند. چنار دوهزار ساله محلات یکی از نمادهای تاریخی این شهر به شمار می‌رود.

چنار جاهای دیدنی محلات در بهار

غار آزادخان
غار باستانی آزادخان در ۱۰ کیلومتری شمال غرب محلات در شمال روستای سنجه‌باشی قرار گرفته است. در کف این غار آب گوارا و فراوانی وجود دارد که در اثر بارندگی که از سقف این غار می‌چکد، جمع شده است.

آزادخان جاهای دیدنی محلات در بهار

قلعه جمشیدی (قلعه گبری)

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری از دیگر آثار باستانی شهر محلات است که از ایران کهن به یادگار مانده است. این قلعه در بین دیگر قلعه‌های تاریخی در برابر حملات و نفوذ دشمن جان نسبتا سالمی به در برده است و زمانی باعث نجات مردم این زاد و بوم شده است. از ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر تاریخی می‌توان به وسایل ضدحریق ویژه، دروازه‌ای چوبی برای حفاظت و تالاری بر روی قلعه با امکان حضور ۲۰ نفر تیرانداز در جهات مختلف اشاره کرد.

گبری جاهای دیدنی محلات در بهار

پل تاریخی باقرآباد

پل باقرآباد پلی تاریخی در شهر محلات است که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریه باز می‌گردد. این پل تاریخی که با استفاده از سنگ ساخته شده است، در دوره‌های جدید مرمت و بازسازی شده است.

باقرآباد جاهای دیدنی محلات در بهار

سد باستانی نیم ور

سد باستانی نیم‌ور یکی از کهن ترین سازه‌های کشور جهت ذخیره کردن آب در شهر محلات است. بنای این سد دارای پیشینه‌ای به قدمت حکومت ساسانیان است. این سد تاریخی به دلیل برخورداری از چشم اندازهای بی‌نظیر و بکر به یکی از جاذبه‌های گردشگری جذاب شهر محلات تبدیل شده است.

سد باستانی نیم ور جاهای دیدنی محلات در بهار

دهکده گل و گیاهان زینتی
دهکده گل و گیاهان زینتی محلات دارای وسعتی ۱۱۰ هکتاری است و به‌عنوان بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل در کل کشور شناخته می‌شود. این دهکده مکانی برای پرورش، تهیه و توزیع انواع گل‌های زیبا در شهر محلات است و بهشتی برای دوست‌داران گل به شمار می‌رود.

دهکده گل 1 جاهای دیدنی محلات در بهار

دهکده گل جاهای دیدنی محلات در بهار

غار یکه چاه

غار یکه چاه یکی دیگر از غارهای طبیعی و جذاب شهر محلات است که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده‌های میانه دوران تاریخی پس از اسلام است. این غار بسیار زیبا از ستون‌های زیبا، استالاگمیت‌ها، استالاکتیت‌ها، تالارها، دهلیزهای شگفت انگیز و دیدنی تشکیل شده که بازدید از تمام آنها زمان زیادی می‌برد. کف غار نیز از خاک رس پوشیده شده و جریان آبی در آن دیده نمی‌شود.

یکه چاه جاهای دیدنی محلات در بهار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *