جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی قزوین ( ۲۰ جاذبه گردشگری )

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

جاهای دیدنی قزوین بسیار زیاد است که در تمام فصول بخصوص بهار می توانید از آنها دیدن کنید. قزوین در دوران صفوی ۵۷ سال پایتخت ایران بود و به همین دلیل دیدنی های قزوین آنقدر زیاد هستند که در یک سفر کوتاه نمی‌توانید به همه‌شان سر بزنید. مسلما در یک مطلب هم نمی توان از تمام آنها نام برد.  اگر قصد سفر شهر تاریخی قزوین را دارید با ما همراه باشید و با دیدنی‌ترین جاهای دیدنی قزوین آشنا شوید:

جاهای دیدنی قزوین

منطقه و قلعه الموت

پس از گشت داخل شهری، مقاصدی را هم می‌توان در راهنمای سفر به قزوین در اطراف شهر مشخص کرد. مقاصدی که برای دور شدن از فضای شهری و تنفس در دل طبیعت مناسب‌اند. منطقه الموت! جایی که به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی می‌تواند گرمای تابستان را تبدیل به خنکای بهار کند. البته که حتما نیاز به لباس گرم هم خواهید داشت.

منطقه الموت شامل کوه‌های الموت و البته قلعه‌ تاریخی است که در دل این کوه‌ها قرار گرفته است. در قسمت پایین‌تر کوه‌ هم باغ‌های گیلاس شما را شگفت‌زده خواهد کرد. اگر در اواخر زمستان و اوایل بهار به الموت سفر کنید، در میان شکوفه‌های گیلاس گم خواهید شد.

زیبایی خیره کننده‌ای که شما را به ژاپن با عطر شکوفه‌های گیلاس می‌برد. در تابستان نیز با کمی ارتفاع گرفتن می‌توانید، خنکی و لذت هوای تازه را در کوه بچشید. همچنین راز قلعه هزار ساله الموت که روزگاری حسن صباح به آن پناه برده است را کشف کنید.

قلعه الموت جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

دریاچه اوان

مقصد بعدی که در راهنمای سفر به قزوین قرار دارد، دریاچه اوان است. دریاچه شگفت‌انگیزی که می‌تواند، مقصدی نیم‌ روزه برای استراحت در تعطیلات آخر هفته یا کمپ دو سه روز برای طبیعت‌‌گردان باشد. این دریاچه در میان کوه‌های سربه فلک کشیده قرار گرفته که در فصل بهار و تابستان درختان سرسبز آن را احاطه کرده‌اند. در پاییز هم می‌توانید سمفونی رنگ‌ها را در اطراف دریاچه ببینید.

در تمامی مسیر درختان چشمان شما را از زیبایی سیراب خواهند کرد تا اینکه در انتهای مسیر، آبی شفاف دریاچه اوان شما را شگفت‌زده کند. این دریاچه آب خود را از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌کند که در نوع خود منحصر به فرد است. در دریاچه اوان می‌توانید تجربه قایق سواری و سایر وزرش‌های آبی را داشته باشید.

دریاچه اوان جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

آوج و کوهین

دو مقصد جذاب دیگر برای تجربه خنک تابستانی منطقه آوج و کوهین با طبیعت بکر هستند. در هر یک از این مناطق روستاهای خوش آب و هوایی قرار گرفته است. این مناطق با فاصله کمی از شهر می‌توانند یکی از بهترین ییلاقات را در اختیار شما قرار دهند.

آوج جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

کاروانسرای سعد السلطنه قزوین

این کاروانسرا یکی از مهم‌ترین دیدنی های شهر قزوین است که در دوران قاجار و به دستور سعدالسلطنه حاکم وقت این شهر بنا شده و بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده داخل شهری در ایران است. کاروانسرا در نزدیکی بازار قدیمی شهر که قدمتی هزارساله دارد ساخته شده. کاروانسرای سعد‌السلطنه در سال‌های اخیر بازسازی شده و به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین تبدیل شده است. معماری جالب و فضای متفاوت بازار شما را به گذشته می‌برد و انقدر جذاب است که از گشت‌وگذار در آن خسته نخواهید شد. اما اگر بین قدم‌زدن‌هایتان دلتان خواست کمی بنشینید و نفسی تازه کنید، می‌توانید به کافه نگار در راسته وزیر بروید و با نوشیدن یک لیوان عرقیجات یا دم‌نوش‌های گیاهی خستگی‌تان را در کنید.

آدرس: قزوین، خیابان امام خمینی

کاروانسرای سعد السلطنه 1 جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

کلیسای کانتور قزوین

یکی از دیدنی های شهر قزوین کلیسای کانتور است. این کلیسا از کوچک‌ترین کلیساهای ارتودوکس ایران محسوب می‌شود. کلیسای کانتور را روس‌ها در زمان جنگ‌ جهانی دوم در قزوین ساختند، اما امروزه این کلیسا کاربری مذهبی ندارد و به عنوان بنایی تاریخی از آن نگهداری می‌شود. در محوطه کلیسا دو سنگ قبر وجود دارد که یکی‌شان آرامگاه خلبانی روسی است که در جنگ جهانی دوم کشته شده و یکی متعلق به مهندسی روسی‌ست. معماری این بنا و نمای آجری آن نسبت به بناهای دیگر این شهر ظاهر متفاوتی دارد.

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارک مشاهیر (لاله ها)

کلیسای کانتور جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

حمام بلور قزوین

حمام بلور در بافت قدیمی شهر قرار دارد و تاریخ ساختش را مربوط به دوران صفویه و قاجار می‌دانند، اما درباره اینکه سازنده این بنا چه کسی بوده اطلاع دقیقی در دست نیست. نقاشی‌های دیواری حمام مربوط به دوران صفوی و قاجار است. از این حمام تا اواخر دهه ۷۰ خورشیدی استفاده می‌شد اما بعد از این دهه تغییر کاربری داد و به موزه سنگ قزوین تبدیل شد. در موزه سنگ بیش از ۴۵۰۰ قطعه سنگ و حدود ۸۰۰ فسیل از دوران‌های مختلف زمین‌شناسی نگهداری می‌شود.

آدرس: قزوین، خیابان مولوی، محله آخوند

حمام بلور جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین از زیباترین دیدنی های شهر قزوین و یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران است که به فرمان هارون‌الرشید ساخته شده. از سبک معماری قسمت‌های مختلف مسجد به نظر می‌رسد که هر قسمت آن در دوره‌ای ساخته یا بازسازی شده است، اما هنر معماری سلجوقی در این مسجد جلوه دیگری دارد. بنای اولیه مسجد جامع روی آتشکده‌ای از دوران ساسانیان ساخته شده. مسجد جامع قزوین ۴ ایوان دارد و از قدیمی‌ترین مساجد ۴ ایوانی ایران به شمار می‌رود.

آدرس: قزوین، خیابان سپه، شبستان غربی

مسجد جامع قزوین جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

در اینجا نگاهی داریم به مجموعه باغ صفوی که از دوران صفویه و قاجار به یادگار مانده. باغ صفوی وسعتی بیش از ۶ هکتار دارد و از سردرعالی‌قاپو شروع می‌شود و تا محوطه کاخ چهل‌ستون ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر خیابان و بناهایی به حریم قدیمی باغ تجاوز کرده‌اند و مجموعه کوچک‌تر از چیزی شده که در گذشته بوده با این حال در سفرتان به قزوین با سرزدن به این مجموعه می‌توانید تعداد زیادی از جاذبه‌های گردشگری قزوین را ببینید. با ما همراه باشید و با برخی از جاذبه‌های گردشگری قزوین که در این باغ قرار دارند آشنا شوید:

سر در عالی‌قاپو قزوین

این روزها از ۷ ورودی مجموعه باغ صفوی فقط سردر عالی‌قاپو باقی مانده است. این سردر ورودی اصلی ارگ سلطنتی صفویان بوده است. از تزئینات این سردر فقط کتیبه و کاشی‌کاری‌هایش باقی‌مانده با این حال هنوز انقدر زیبا است که به خودی خود یکی از دیدنی های شهر قزوین به حساب می‌آید.

آدرس: قزوین، سبزه میدان، ابتدای خیابان سپه

سر در عالی‌قاپو جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی قزوین

یکی از دیدنی های شهر قزوین که در سفرتان نباید از دست بدهید عمارت چهل ستون است. این عمارت تنها عمارتی است که از دوران شاه تهماسب صفوی به یادگار مانده. چهل ستون قزوین به صورت هشت‌گوشه ساخته شده و معماری جذابی دارد. برخی می‌گویند کاخ هشت‌بهشت اصفهان را با الهام از معماری این بنا ساخته‌اند. اگر به دیدن عمارت چهل ستون رفتید به نقاشی‌های دیواری طبقه اول دقت کنید. این نقاشی‌ها یادگاری از دوران صفویه و قاجار هستند. این روزها عمارت به عنوان موزه خوشنویسی قزوین فعالیت می‌کند.

آدرس: قزوین، میدان آزادی (سبزه میدان)
کلاه فرنگی جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

گراند هتل قزوین

این هتل از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران است و از اولین اقامتگاه‌هایی است که در ایران با شیوه اروپایی ساخته شد. برنامه‌ریزی بسیاری از اتفاقات مهم تاریخی در این هتل انجام شده و هتل چهره‌های مهم زیادی را دیده؛ گراند هتل محل استقرار سفرای خارجی و فرماندهی انگلیس بود و نطفه کودتای ۱۲۹۹ رضا شاه در این هتل بسته شد. این روزها گراند هتل در دست بازسازی است و احتمالا به زودی دوباره کاربری هتل پیدا کند.

آدرس: قزوین، واقع در مجموعه باغ صفوی

گراند هتل 3 1 جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

بقعه پیغمبریه

بقعه پیغمبریه با نام چهارانبیا هم شناخته می‌شود و بنا به روایاتی آرامگاه ۴ نفر از پیامبران بنی‌اسرائیل است که خبر تولد حضرت مسیح (ع) را از اورشلیم به شرق آوردند. به جز این چهار پیامبر مقبره امامزاده صالح بن حسن مجتبی (ع) نیز در این مکان قرار دارد. این بنا از معدود بناهای قبل از اسلام در قزوین است که هنوز هم پابرجاست و یکی از دیدنی های شهر قزوین به حساب می‌آید که گردشگران بسیاری را جذب می‌کند.

آدرس: قزوین، خیابان پیغمبریه

بقعه پیغمبریه جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

بازار قزوین

بازارها از گذشته تا کنون، قلب تپنده هر شهر بوده‌اند؛ جایی که شریان‌های اقتصادی شهرها را به هم می‌رساند. با وجود اینکه امروزه در تمامی شهرها، بازارها جای خود را به مراکز تجاری مدرن داده‌اند ولی بازارهای قدیمی همچنان شکوه و جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

بازار قزوین یکی از این مکان‌هاست که بیش از هزار سال قدمت دارد ولی تمامی بخش‌های موجود در این بنا شاهکار معماری صفوی‌ست. بازاری که بیش از نیم قرن قلب اقتصادی پایتخت صفویان بوده و در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است. این اهمیت کافی است تا بدانید با چه شکوهی روبه‌رو خواهید شد. بازار قزوین دارای سرا و تیمچه‌های مختلف است که می‌تواند علاوه بر جذابیت معماری، شما را ساعت‌ها برای خرید سرگرم کند، بدون اینکه متوجه گذر زمان شوید.

بازار قزوین جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

خیابان سپه

سفر کردن به تاریخ یکی از آرزوهای همیشگی انسان بوده است. این آرزو در شهر قزوین محقق شده است! شهری که می‌توان آن را یک شهر موزه نامید. گوشه گوشه شهر که قدم بزنید، بناهای مختلف با معماری بی‌نظیر خود داستانی از دل تاریخ را برای شما روایت می‌کند.

برای تکمیل این روایت به خیابان سپه بروید. قدیمی‌ترین خیابان ایران! جایی که با وجود تغییرات زیاد هنوز هم افتخار این را دارد که پس از ۴۰۰ سال اولین خیابانی باشد که به عنوان یک گذرگاه مستقیم طراحی شده است. در شمال این خیابان سر در عالی قاپو و کاخ چهلستون قرار دارد و در انتهای آن نیز مسجد جامع شهر قرار گرفته است. در این خیابان قدم بزنید و از جاهای دیدنی بی‌نظیر قزوین که شما را در تاریخ چند صد ساله‌اش غرق می‌کند، لذت ببرید.

خیابان سپه جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

حمام قجر

حمام‌ها در معماری اسلامی یکی از مهم‌ترین سازه‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را در جای جای ایران دید. حمام قجر یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های ایرانی است که پس از بازسازی به عنوان موزه مردم شناسی افتتاح شد. این حمام یکی از شاهکارهای معماری است که تمامی فضاهای آن بیش از ۳۰۰ سال هنوز سالم مانده است.

حمام قجر دارای قسمت‌های مختلف است که اصلی‌ترین آن‌ها شامل گرمخانه، سربینه و میاندر هستند. هر یک از این بخش‌ها نیز فضاهای داخلی مختص به خود را دارند که ظرافت و کارایی هر یک شما را شگفت‌زده خواهد کرد. تمامی قسمت‌های داخلی این گرمابه نیز کاشی‌کاری شده و دارای نمای بی‌نظیر و خیره‌کننده فیروزه‌ای است.

حمام قجر جاهای دیدنی قزوین ( 20 جاذبه گردشگری )

راههای دسترسی به قزوین کدامند ؟

دسترسی به شهر قزوین با توجه به مقصد انتخابی شما متفاوت خواهد بود. چرا که این شهر در گذرگاه رسیدن به سایر شهرها واقع شده است اما ساده‌ترین راه، سفر با خودرو شخصی یا تاکسی است. اگر از تهران به قزوین سفر می‌کنید، روش‌های مختلفی برای سفر وجود دارد. تاکسی، اتوبوس، خودرو شخصی و قطار.

بهترین زمان سفر به قزوین کدام فصل است ؟

بهار! امان از بهار که همیشه تا عنوان بهترین زمان سفر به گوش می‌خورد، بهار گزینه اول و آخر آن است. سفر به قزوین هم جای خود را در این قاعده باز کرده است. اما استثنای آن را هم باید در نظر گرفت. قزوین با تمام کوچکی و جمع و جوری‌اش ولی می‌تواند میزبان خوبی برای شما در فصل‌های مختلف باشد.

شیرینی های محلی قزوین کدامند ؟

شیرینی‌های این شهر آنقدر معروف هستند که در گوشه گوشه شهر عطر هل و گلاب آن‌ها را می‌توانید در کارگاه‌های شیرینی‌پزی در هنگام عبور از خیابان‌ها حس کنید. انواع باقلوا و شیرینی‌هایی که برای هر سلیقه‌ای پخته شده‌اند. از باقلوای پرچمی و باقلوا پیچ تا شیرینی پادرازی و نان نازک و نان نخودچی.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 12 میانگین: 4.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • امیر علی

    جاهای علی بود

    ۱۰ آبان, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد