جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ اسفند ۱۴۰۲

جاهای دیدنی سنندج به خصوص در فصل بهار بسیار دیدنی می باشد. یکی از قشنگ‌ترین نقاط ایران استان کردستان و شهر سنندج است. سنندج مکان های دیدنی متفاوتی دارد که آب و هوای لطیفی دارد و جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه های خروشانش آن را به یکی از استان های کشور با جاذبه های گردشگری بسیار تبدیل کرده است. ما در این مطلب جاهای دیدنی سنندج و ۲۰ جاذبه گردشگری که در سفر حتما بازدید از آنها پیشنهاد می شود را جمع آوری و به شما معرفی کرده ایم . با سیری در ایران همراه باشید.
این منطقه‌ کردنشین ایرانی، به‌دلیل آب و هوای مطبوع در فصل تابستان، می‌تواند به‌عنوان مقصد گردشگری با طبیعتی بسیار زیبا و عمارات و بناهای تاریخی و کهن، در نظر گرفته شود. در گذشته، سنندج به‌دلیل قرارگیری در دامنه‌ و سینه‌کش کوه، با نام «سنه» شهرت یافته بود. همچنین قلعه‌ این شهر که اهمیت بسیار زیادی از نظر نظامی داشته است، به «سنه‌دژ» یعنی قلعه‌ای که در پای کوه قرار گرفته است، نام گرفت. ازاین‌رو با گذشت زمان، این نام تغییر و به سنندج امروزی شهرت یافت. کارشناسان قدمت شهر سنندج را متعلق به نیمه‌ اول قرن یازدهم هجری می‌دانند که در سال ۱۰۴۰ هجری در دوران سلطنت شاه صفی، به همت سلیمان‌خان درست زمانی که به حکومت کردستان نائل آمد، احداث شد.

مجموعه تفریحی آبیدر

یکی از اصلی ترین جاهای گردشگری سنندج، کوه آبیدر است. آبیدر یعنی جایی که آب زیاد از آن بیرون می‌آید و این وجه تسمیه به خاطر چشمه های زیرزمینی فراوان این منطقه است. نزدیک بودن این منطقه به سنندج و بلند بودن آن و منظره زیبایی که از شهر دارد، به علاوه باغ‌ها و چشمه های طبیعی‌اش و قرار گرفتن بزرگترین سینمای روباز در اینجا باعث محبوب بودنش شده است.اشراف کامل به شهر سنندج از فراز این پارک زیبا، چشم‌اندازی فوق‌العاده را ایجاد کرده که در اکثر ایام سال، میزبان مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.

این مجموعه در انتهای خیابان آبیدر واقع شده است.

آبیدر جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

بازار سنندج

اگر دلتان می‌خواهد لباس های رنگارنگ و محلی کردستان را ببینید یا گیوه، قالی و گلیم و سقز بخرید باید راه بازار سنندج را درپیش بگیرید. بازار سنندج که در دو طرف خیابان انقلاب قرار گرفته به دوبخش آصف و بازار سنندجی تقسیم شده است.این بازار در سال ۱۰۴۶ شمسی، در دوران صفویه و توسط سلیمان خان اردلان ساخته شده است. شاه صفی دستور ساخت این بازار را صادر کرد و صنعت‌کاران و استادکاران ماهر را به منطقه فرستاد تا بازار، قلعه حکومتی، حمام، مسجد و کاروان‌سرا بسازند. متاسفانه بر اثر احداث خیابان انقلاب، این بازار به دو قسمت تقسیم شده است و امروزه بخشی از آن را «آصف» و بخش دیگر آن «سنندجی» نامیده می‌شود.

از بازار قدیمی سنندج فقط ۳ دروازه‌ی قدیمی باقی مانده است. این بازار هنوز هم فعال است و داد و ستد در آن جریان دارد. نقشه‌ی این بازار برخلاف اکثر بازارهای قدیمی ایران که به‌شکل خطی ساخته شده، به‌شکل مستطیل بزرگ است؛ گفته می‌شود این بازار از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان الهام گرفته و به‌شکل ساخته شده است. بازار قدیمی سنندج در سال ۱۳۷۵، با شماره‌ی ۱۷۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار سنندج جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

پل قشلاق

پل قشلاق یکی از جاهای دیدنی سنندج است که در شرق این شهر واقع شده است و قدمت آن به دوره صفویه و زندیه می‌رسد که در بعدها توسط قاجار بازسازی و ترمیم شد. شاه صفی دستور ساخت این پل را داد و «سلیمان خان اردلان» در سال ۱۰۴۶ هجری قمری، آن را در مسیر سنندج به همدان ساخت. قشلاق که خیلی‌ها می‌گویند به سی و سه پل اصفهان بی‌شباهت نیست دو دهانه بزرگ و چهار چشمه کوچک، ۸۰ متر طول و ۱۲ متر ارتفاع دارد.

پل قشلاق جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان یکی از یادگارهای دوره قاجار است که به دستور امان الله خان در سال ۱۲۲۸ ساخته شده. حیاطی در مرکز و حجره هایی در اطراف، شبستان بزرگ آن با ۱۲ ستون و تزیین دیوارها با کاشی های هفت رنگ باعث شده که با یکی از زیباترین مساجد کردستان و ایران روبه رو باشیم.این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (ره) واقع شده است.

مسجد جامع سنندج جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

عمارت آصف خان وزیری

در مرکز شهر سنندج، یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کردستان قرار دارد که به عمارت آصف‌خان وزیری شهرت یافته است. این بنای کهن در دوران صفویه احداث شده و در دوره‌هایی همچون قاجاریه و پهلوی اول، بخش‌هایی به آن افزوده شد. این خانه در مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ متر مربع و متشکل از سردر ورودی به‌شکل نیم‌هشتی، تالار تشریفات، ایوان ستون‌دار، ارسی، یک رشته قنات، حمام خصوصی، حیاط مرکزی، حیاط مستخدمین، رواق و … است که می‌توان معماری زیبا و هنرمندانه‌ ایرانی را در جای‌جای آن با تزیینات چشم‌نواز، مشاهده کرد. این بنا اخیرا به موزه‌ تغییر یافته و از آن به خانه‌ کرد یاد می‌شود.

آصف خان جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

عمارت وکیل الملک

یکی از بناهای باقی‌مانده از دوران حکومت زندیه در شهرستان سنندج، عمارتی است موروثی از خانواده‌ وکیل که به عمارت وکیل شهرت یافته است.  به نظر می‌رسد که بنای اصلی این عمارت توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل، از امیران زند، ساخته شده که طی ادوار مختلف، تعمیر، بازسازی شده و بخش‌هایی همچون چند حیاط، بازارچه، حمام و بناهای دیگری که به‌عنوان بناهای مسکونی، تجاری و بهداشتی استفاده می‌شود، به آن افزوده شده است. از ویژگی‌های این مجموعه‌ تاریخی می‌توان به حضور ستون‌های سنگی برخوردار از تزیینات طنابی، اروسی‌های پرکار و آجرکاری‌های بسیار زیبا و چشم‌نواز اشاره کرد.عمارت وکیل الملک در خیابان کشاورز قرار دارد.

عمارت وکیل الملک جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

عمارت آصف

عمارت آصف در سه دوره تاریخی ساخته شده و به شکل و شمایل امروزی اش که بنایی است پرهیبت و جدا افتاده از تاریخ تبدیل کرده است. احداث بنای اولیه به دوره صفوی برمی گردد و قسمت های دیگر آن در دوره قاجار و پهلوی به آن اضافه شده. جایی مخصوص زندگی اعیان که این روزها درهایش به روی عموم بازشده. جذابیت های عمارت آصف به همینجا محدود نمی‌شود و حمام داخل این عمارت و نقش و نگارهایش و موزه مردم شناسی آن قشنگی‌هایش را چندبرابر کرده.

این عمارت در خیابان امام خمینی واقع است.

عمارت آصف جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

عمارت خسرو آباد

در بلوار خسرو آباد (شبلی) سنندج عمارت خسرو آباد قرار دارد که زمانی مرکز حکومت خسرو اردلان، والی شمال غرب ایران در زمان قاجار بوده. این عمارت زیبا که از وسط آن جوی آبی نیز می‌گذرد از دو قسمت اصلی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار و باغ خسروآباد که اطراف ۴ خیابان را گرفته و به چهارباغ خسروآباد مرعوف شده است.

عمارت خسرو آباد جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

حمام شیشه

حمام شیشه یکی دیگر از آثار تاریخی و جاذبه‌ گردشگری در شهرستان سنندج است. هشتی، سربینه، حمام گرم، ستون‌های سنگی و فضاهای ورودی، سکوها، آب‌نماهای گرم و سرد، خزینه و خلوتی، بخش‌هایی از این حمام قدیمی است که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریه بازمی‌گردد. علت شهرت این حمام به شیشه، درها و پنجره‌های شیشه‌ای رنگی است که در آن به کار برده شده و قطعا زیبایی خاصی به آن بخشیده بوده است که متاسفانه در حال حاضر، بخش اعظمی از آن‌ها از بین رفته است. تزینات آهک‌بری با نقوشی همچون گیاهان و حیوانات، از دیگر ویژگی‌های ارزنده‌ معماری در این اثر کهن است.

%name جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

موزه سنندج

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در سنندج، مکانی است فرهنگی و تاریخی که به نام موزه‌ سنندج شناخته می‌شود. این مجموعه‌ فرهنگی در بخش خارجی یکی از بناهای تاریخی سنندج که عمارت سالار سعید نام دارد، دایر شده است. در واقع می‌توان این خانه را یادگاری ارزشمند از دوران قاجار دانست که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، به همت ملا لطف‌الله شیخ الاسلام از علمای اهل تسنن، ساخته شده است. این عمارت در دوره‌ای از زمان به‌عنوان دانشسرا، کتابخانه و خانه‌ پیشاهنگان و پس از آن به‌عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفته است. بخش‌هایی همچون پیش از تاریخ، دوران اسلامی و نمایش موقت در این موزه‌ دایر است.

موزه سنندج جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

عمارت خسرو آباد

عمارت خسرو‌آباد یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج است که به قطعیت نمی‌توان تاریخ احداث ساختمان اولیه‌ و باغ آن را بیان کرد. اما برخی از منابع تاریخی تاریخ ساخت آن را به دوران حکومت خسروخان اول اردلان که متقارن با حکومت کریم‌خان زند است، نسبت می‌دهد. جالب است بدانید که در این عمارت کتبیه‌ای وجود دارد که روی آن، نام فتحعلی‌شاه قاجار به‌همراه امان‌الله خان و سال ۱۲۲۳ هجری قمری، حک شده است. به نظر می‌‌رسد که از این بنا به‌عنوان مقر حکومت والیان اردلان استفاده می‌شد. این مجموعه‌ زیبا و باشکوه تاریخی متشکل از دو بخش اصلی همچون قصر سلطنتی و ساختمان شرقی، حمام، اطاق قاپچیان و اطاق خدمتکاران است. از ویژگی‌های معماری و تزیینات انجام شده در این عمارت، می‌توان به گچبری، آجرکاری اروسی‌ها و حوض صلیبی چلیپا شکل بسیار زیبا اشاره کرد.

خسرو آباد جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

حمام خان

قطعا یکی از زیباترین بناهای تاریخی باقی‌مانده در شهرستان سنندج، عمارتی است که به حمام خان شهرت دارد. این بنا در بافت قدیمی و هسته‌ مرکزی سنندج قرار گرفته است. با توجه به کتبیه حمام، قدمت آن متعلق به دوران حکومت امان‌الله خان اردلان از والیان کردستان است. این حمام نیز همانند دیگر حمام‌های ایرانی، متشکل از سردر ورودی، هشتی، سربینه (حمام سرد)، خلوتی، سرویس‌های بهداشتی، آب‌انبار، تون، خزینه، میان‌در و بینه یا حمام گرم است.

وجود آب‌نماهایی زیبا در حمام سرد، حمام گرم و خلوتی‌ها که در کف قرار دارد، از ویژگی‌های این بنای تاریخی است. از دیگر خصوصیات قابل‌توجه در حمام خان، تزیینات انجام شده‌ آن است که بسیار زیاد و پرکار و به‌صورت آهکبری با نقش‌هایی متنوع و کاشیکاری‌هایی هفت‌رنگ صورت گرفته است.

%name جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

 

جاذبه های طبیعی کردستان

کردستان که آب و هوایش در بهار و تابستان مطبوع تر می‌شود، جاهای دیدنی زیادی دارد. به غیر خود شهر سنندج که مرکز استان است و جاهای دیدنی کم ندارد، هرچه به اطراف بروید به تعداد روستاها و جاهای دیدنی هم افزوده می‌شود. ما در این پست بخش دوم جاهای دیدنی کردستان را نوشته‌ایم.

دریاچه زریوار

مریوان در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال غربی کردستان واقع شده. شهری که به خاطر سرسبزی دشت ها و آب و هوای معتدلش شناخته شده است. به جز بازار معروف آن که به ارزان بودن اجناسش معروف است، جاذبه معروف دیگر مریوان؛ دریاچه زریوار یا زریبار است، دریاچه‌ای که بزرگترین و قشنگترین دریاچه آب شیرین غرب ایران است. اسم اصلی دریاچه، زیراوبار بوده که در زبان کردی یعنی آب کف کنار و دلیل این نامگذاری تامین آب دریاچه از چشمه‌های اطرافش است. زریبار نیز در کردی یعنی دریاچه وار. بیش از ۳۱ نوع پرنده بومی و مهاجر همچون اردک، بوتیمار، پرستوی مهاجر و سنقر تالابی در این دریاچه زندگی می‌کنند و اطرافش را انواع پیچک ها، درختان سرو و بلوط و نیلوفر آبی دربرگرفته.

عمق دریاچه زریوار حداکثر ۶ متر است. قایقرانی از تفریح های رایج دریاچه است و خوردن آش و نان محلی و ماهی کباب هم می‌تواند عیشتان را کامل کند.

زریوار جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

اورامانات

در ۶۵ کیلومتری مریوان روستای اورامانات واقع شده، جایی با دره‌های پرپیچ و خم، رودهای متعدد که از مجموع‌شان دو رودخانه سیروان و لیله به وجود آمده. اما آنچه اورامان را در زمره قشنگترین جاهای ایران قرار داده، خانه‌های پلکانی و سنگی روستاست که تصویری همچون شهر ماسوله در گیلان را به رخ می‌کشند و به هزار ماسوله شهره‌ است. دو بار در سال یکی در ۱۵ فرودین و دیگری در اواسط اردیبهشت مراسم پیرشالیار در این روستا برگزار می‌شود، مراسمی تاریخی که رقص و دف نوازی معروف آن گردشگران زیادی را به این نقطه می‌کشاند. از جذابیت های دیگر اورامان، روستای سلین و جنگل ها و مراتعش است. درختان بلوط، گلابی وحشی و زالزالک روستا و اطرافش را پوشانده و دراز کشیدن در زیر سایه درختانش، جایی دور از شهر و دود و دمش غرق آرامشت می‌کند.

اورامانات 1 جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

پلنگان

از سنندج که به سمت کرمانشاه بروید، شهر کامیاران آخرین شهری است که بر سر راهتان قرار دارد. کامیاران در ۷۵ کیلومتری سنندج و ۵۵ کیلومتری کرمانشاه واقع شده. برای رسیدن به روستای دیدنی پلنگان نیز باید ۵۵ کیلومتر برانید و وارد جاده روستای توبره ریز شوید تا به پلنگان برسید. پلنگان نیز مانند اورامان، روستایی پلکانی است که در منطقه ژاورود واقع شده. پلنگان را جدا از خانه های پلکانی‌اش به باغ‌ها، چشمه‌ها و آب گوارای رودخانه تنگی‌ور می‌شناسند. اگر خواستید هم از این روستا سوغات برای کسی ببرید باید بدانید که گندم، انار، هلو، زردآلو، انجیر و لبنیات آن معروف است. اغلب مردم روستا در کار گیوه‌بافی، جاجیم بافی، موج بافی-نوعی گلیم- و تولید عسل طبیعی هستند. تابستان‌ها نیز که عشایر به این منطقه می‌آیند مراسم‌های سنتی‌ای مثل موسیقی گریان، چپله و سیاچمانه اجرا می‌شود. شب را در این روستا میتوان در چادر سپری کرد و اگر در روستا کسی را نمی‌شناختید سراغ باغ‌های محی الدین یا شیخ عمر را بگیرید. با پرداخت مبلغ اندکی میتوانید تا شب آنجا وقت بگذرانید.

پلنگان جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

غار کرفتو

در ۷۰ کیلومتری جنوب شهر دیواندره که خود ۱۶۶ کیلومتر با سسندج فاصله دارد، غار شگفت‌انگیز کرفتو واقع شده. غار کرفتو که به معنای غار خورشید است، غاری آهکی و مربوط به دوره سوم زمین شناسی است. این غار بزرگترین غار دست کن و طولانی ترین غار تاریخی ایران محسوب می‌شود که دو بخش طبیعی و دست کن را در خودش جای داده و به صورت آپارتمانی ۴ طبقه برای زندگی انسان ساخته شده است. حدود ۶۵ تا ۲۵۱ میلیون سال قبل یعنی همزمان با دوره مزوزوییک، این غار خودش را در زیر آب پنهان کرده بود و در اواخر همین دوره در اثر بروز خشکسالی، از میان آب سربرآورده. هنوز هم آب در جای جای غار جریان دارد و برای گشت و گذار در برخی قسمت های آن باید سوار قایق شد. تماشای دشت های وسیع اطراف از آن بالا یکی از لذت‌های وصف نشدنی است.

غار کرفتو جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

سد قشلاق

اگر بیست کیلومتری از سنندج فاصله بگیرید در مسیر جاده سقز سدی را خواهید یافت که بر روی رودخانه قشلاق ساخته شده است. این سد حالا دیگر دریاچه ای زیبا پدید آورده است که تماشای آن خالی از لطف نیست. این دریاچه اکنون مملو از حضور ماهی های مختلف است. به همین سبب ماهیگیری یکی از تفریحات رایج در این منطقه است. قایق سواری هم از دیگر تفریحات دریاچه سد قشلاق است.

 

سد قشلاق جاهای دیدنی سنندج در بهار + آدرس و عکس

خواهر خوانده شهر سنندج کدام شهر است ؟

حشمت‌اله صیدی شهردار وقت سنندج در دیداری با سفیر اتریش خواستار خواهر خواندگی این شهر با شهر وین شد.

سوغات سنندج چیست ؟

از میان سوغات های سنندج می توان به سقز ، شیرینی کنجدی ،کاک مخصوص ، نان برنجی ، بادام سوخته ، عسل طبیعی و… اشاره کرد.

صنایع دستی سنندج چیست ؟

از میان صنایع دستی سنندج می توان به کلاش بافی، شال بافی ،موج بافی ، گلیم بافی، قالی کردستان، نمدمالی، جاجیم بافی، نازک کاری چوب ،گیوه چاروق و… اشاره کرد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 39 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سنندج قلب آذربایجان 💙❤💚

    سنندج قلب آذربایجان 💙❤💚
    یاشاسین سینان داش 💙❤💚
    یاشاسین آذربایجان 💙❤💚

    ۲۸ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سنندج قلب آذربایجان 😍

    سنندج‌ قلب آذربایجان 😍
    یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان

    ۱۸ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سنندج قلب آذربایجان 💓

    سنندج‌ قلب آذربایجان 💓
    خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام و ادیان است
    یاشاسین آذربایجان 💓
    یاشاسین سنندج سینان داش 💓

    ۱۵ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *