جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی ساری ( ۲۰ جاذبه گردشگری ساری )

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

جاهای دیدنی ساری ، یکی از زیباترین مراکز استان کشورمان که با طبیعتی وصف‌ناشدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بی‌نظیر در استان مازندران واقع شده است را در این مطلب جمع آوری کرده ایم . ساری مکان های دیدنی خوبی دارد و هر ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است. جاذبه‌هایی همچون تالاب سراندون و بالندون، دریاچه چورت و چشمه‌های باداب سورت و پناهگاه‌های حیات وحش سفری پر خاطره را برای گردشگران بازدید کننده از این شهر به یادگار می‌گذارد. گرچه که نمی توان تمام جاهای دیدنی ساری را در یک مطلب آورد ما معروف ترین و زیباترین آنها را انتخاب کرده ایم تا اگر سفری به ساری داشتید از دیدن آنها لذت ببرید.

جاهای دیدنی ساری

تالاب سراندون و بالندون

این مجموعه تالابی در جوار روستای سیدمحله در ۲۵ کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی (سراندون) و شمالی (بالندون) است. وسعت تالاب سراندون و بالندون حدود ۳۰ هکتار و عمق متوسط آن یک متر است که در زمستان و پاییز پرآب، در بهار و تابستان به علت استفاده‌های زراعی کم آب است. آب این تالاب‌ها شیرین است. درون و پیرامون آن‌ها نیزار و گیاهان مردابی است که با مرغزار و شالیزار احاطه شده است. این مجموعه از تالاب‌ها به دلیل اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش گیاهی و مواد غذایی، زیستگاه پرندگان و آبزیان است. پاییز و زمستان این تالاب‌ها نیزمامن و زیستگاه مرغان مهاجر از قبیل قو، مرغابی، قره غاز، پرلا و سایر پرندگان شده است. دسترسی مناسب، محوطه سرسبز و دلنشین، مناظر بکر و وحشی، فضاهای گردشگاهی جالبی را پدید آورده است. که می‌تواند مورد استفاده صنعت گردشگری قرار گیرد.

تالاب سراندون و بالندون جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

پناهگاه حیات وحش سمِسکَنده در ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری واقع شده و مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه راه می‌یابد. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و از گونه‌های مهم جانوری می‌توان از گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ نام برد.

پناهگاه حیات وحش سمسکنده جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

 

سد سلیمان تنگه

این سد در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی ساری و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است. سدسلیمان تنگه در سال ۱۳۷۹ برای بازدید مسافران و گردشگران آماده شده و از نظر اقامتی بسیار مناسب است. بازدید از تاج سد امکان‌پذیر است و در دریاچه آن امکانات قایقرانی و اسکی برای علاقه‌مندان مهیا است.

سد سلیمان تنگه جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن در استان مازندران واقع است. این رود، از کوه نیرآباد سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری کوهستانی وارد دره تجن می‌شود و سپس در امتداد مسیر کیاسر – ساری به طرف شرق ساری جریان پیدا می‌کند و به دریای خزر سرازیر می‌شود. در مسیر این رودخانه به دلیل هم‌جواری جاده با رودخانه می‌توان چشم‌اندازهایی زیبا مثل دره، شالیزار، جنگل و پل‌های ویژه نواحی روستائی – جنگلی را تماشا کرد. این رودخانه دارای انواع ماهی قزل‌آلا و ماهی آزاد در بالادست است و انواع کپور نیز در پایین دست رود وجود دارد که با داشتن پروانه شکار، صید آن مجاز است.

منطقه حفاظت شده رودخانه تجن جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

منطقه حفاظت شده دشت ناز

این محوطه زیبا با ۵۵ هکتار مساحت در ۲۵ کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد. جنگل جلگه‌ای آن از سال ۱۳۴۶ به محل تکثیر گوزن زرد خالدار ایرانی اختصاص یافت. دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش بسیار جذاب و دیدنی است. علاقمندان به طبیعت حیات وحش صرفاً با مجوز سازمان محیط زیست می‌توانند به تماشای گوزن و پرندگان زیبا نظیر قرقاول و کبوتران وحشی بپردازند.

پناهگاه دشت ناز جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

 

چشمه های باداب سورت

چشمه‌های آب معدنی باداب سورت یکی از شگفت‌انگیزترین شاهکارهای طبیعت است. این چشمه‌ها در ۷ کیلومتری غرب روستای به ادله و در ارتفاع ۱۸۴۰ متری در ساری واقع شده‌اند. چشمه‌های اسرارآمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد که برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم و پوست سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ نارنجی و مزه کمی‌ترش است که به صورت دائمی و تشتی می‌باشد. آب‌های رسوبی این دو چشمه در مسیر جریان خود از بالای کوه به پایین طی هزاران سال، ده‌ها حوضچه کوچک بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و در اندازه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند. چشمه‌های آب معدنی باداب سورت به همراه کوه دماوند و سرو ابرکوه به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است. تنها در شش کشور در جهان پدیده‌ای تا حدی شبیه به این چشمه‌ها وجود دارد. این چشمه‌ها بعد از چشمه پاموکاله در کشور ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان به ثبت جهانی نیز رسیده است.

چشمه های باداب سورت جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

دریاچه چورت

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر میخواهید از تاریخ این دریاچه بدانید، باید بگوییم که چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، به وجود آمده است. وسعت این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار است و محلی‌ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می‌شود. زمانی که آب دریاچه پایین می‌آید، باقیمانده درخت‌هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده‌اند پدیدار می‌شود و منظره زیبایی را ایجاد می‌کند که شاید در کمتر نقطه‌ای از ایران دیده باشید. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می‌توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. برای رسیدن به دریاچه چورت، باید مسیر ساری کیاسر را در پیش بگیرید. بعد از طی مسافتی در حدود ۲۵ کیلومتر بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی می‌شوید. ۱۵ کیلومتر جلوتر، در جاده آسفالته به روستای چورت خواهید رسید. پس از روستا چندین مسیر خاکی برای دسترسی به دریا وجود دارد. مسیر جاده خاکی به طول ۱۰ کیلومتر به دریاچه چورت منتهی می‌شود. برای دسترسی می‌توانید از راهنمایان محلی هم کمک بگیرید.

دریاچه چورت جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

تالاب حمیدآباد

نیلوفرهای آبی روی سطح آب را در نظر بگیرید. بر روی موج آب که نیلوفرها رفته‌اند به خواب (با ریتم باید خوانده شود البته اگر یادتان بیاید منظورمان چیست)، در کنار آنها هم پرندگان زیبا پرواز می‌کنند و قایقی که به آرامی در میان این‌همه زیبایی در حرکت است، شما را برای سفر به ساری و به‌ویژه تالاب حمیدآباد وسوسه نمی‌کند؟ جاده‌ای که به سمت این تالاب می‌رود از مسیر جاده دریای ساری به سمت فرح‌آباد گذر می‌کند.

حمید آباد جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

دریاچه الندان

دریاچه الندان بی‌شک و بی‌تردید از دیدنی های ساری است که چه دوست‌دار طبیعت باشید و چه نه از آن خوشتان خواهد آمد. دریاچه‌ای را در نظر بگیرید که فقط و فقط با آب باران پُر می‌شود؛ یعنی هیچ رودی به آن نمی‌ریزد و دور و اطرافش هم پر است از درختان سبز و بلند مختلف مانند ممرز، بلوط، ملچ، نمدار و… . چنین جایی اگر دیدنی نیست پس چیست؟ در دریاچه الندان، قایق‌های پدالی و موتوری هم هست و اگر اهل قایق‌سواری باشید، امتحان کردن آن برایتان خوشایند خواهد بود.

دریاچه الندان قدمت زیادی دارد و به همین خاطر در دسته آثار ملی به ثبت رسیده است. اگر زمستان‌ها به الندان بروید، شاهد حضور اردک‌های وحشی خواهید بود. هر فصلی در این دریاچه زیبا و دیدنی است. دیگر انتخاب با شماست که مرد سفر (و البته زن سفر) در چه فصلی از سال هستید.

الندان جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

پارک شهید زارع

گفتیم که ساری هم دریا دارد هم جنگل. پس اجازه بدهید که از جنگل‌های زیبای آن هم کمی تعریف کنیم. در سمت شرقی شهر، پارک جنگلی شهید زارع قرار گرفته است. این پارک، امکانات گردشگری مانند آلاچیق و سرویس بهداشتی دارد.دسترسی به آن یعنی جاده‌ای که به سمتش منتهی می‌شود، امن و مناسب است و کافه و رستوران‌هایی هم در حوالی‌اش دیده می‌شود. البته اگر در اوج تابستان به پارک جنگلی بروید مانند بیشتر نقاط جنگلی شمال، هوای شرجی کمی اذیت‌تان خواهد کرد.

زارع جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

خزر آباد ( فرح آباد )

خود شهر ساری دارای ساحل نیست اما در نزدیکی آن یعنی حدود ۲۷ کیلومتری شهر، خزرآباد قرار دارد که با رفتن به آن با دریای زیبای خزر دیدار خواهید کرد.خزرآباد که همه بیشتر آن را با همان نام قدیمی‌اش یعنی فرح‌آباد می‌شناسند به شما امکان رفتن به کنار ساحل و استفاده از امکانات مجموعه گردشگری را می‌دهد.

فرح آباد جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

آبشار اوبن

آبشار اوبن یکی از زیباترین و بکرترین آبشارهای ایران در عمق جنگل دودانگه ساری است. این آبشار در مرز استان‌های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت‌شده دودانگه واقع شده است.

آبشار اوبن جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

جاذبه های تاریخی ساری

میدان ساعت ساری

هر شهری میدان و محله معروفی دارد که افراد شهرهای دیگر نامش را بلدند. ساری هم چنین مکانی دارد؛ میدان ساعت. میدانی قدیمی که از سال ۱۳۵۵ تا به حال همچنان در ساری دیده می‌شود.برج سفید میدان ساعت و ترکیبش با رنگ قرمز و البته ناقوسی که با هر بار تغییر کردن ساعت به صدا درمی‌آید، میدان ساعت را جایی دوست‌داشتنی کرده است. اگر به ساری بروید حتما گذرتان به این میدان هم خواهد افتاد.البته شاید این میدان را نتوان دقیقا یکی از جاهای دیدنی ساری حساب کرد ولی از آن مکان‌های معروفی است که برای نشانی‌دادن (همان آدرس پرسیدن) هم که شده در ساری زیاد از آن می‌شنوید.

میدان ساعت جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

برج رسکت

برای دیدن یک مکان تاریخی در ساری باید به حوالی این شهر در جنوب غربی‌اش بروید. برج رسکت در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قرار دارد و از قرن پنجم هجری در ساری به یادگار مانده است.این برج از نظر معماری، تقارن جذابی دارد و محوطه سبز اطرافش هم به زیبایی‌های آن اضافه کرده است. باید بدانید که رسکت هم در فهرست آثار ملی قرار دارد و اگر بخواهید بدانید که اصلا برای چه ساخته شده باید گفت که مدفن یکی از شاهان خاندان باوندیان است.باوندیان از پادشاهان طبرستان یا همان مازندران امروزی بوده‌اند که ۷۰۰ سال پیش در این سرزمین، پادشاهی و حکومت می‌کرده‌اند. تزئینات مقرنس‌کاری برج و وجود کتیبه‌هایی با خط کوفی و پهلوی ساسانی روی آن به ارزش تاریخی‌اش به شدت اضافه می‌کند.

روایت دیگری هم از احداث برج رسکت وجود دارد. گویا در سال‌های بسیار بسیار دور، مثلا سال ۲۳۰ هجری، شهاب‌سنگی در محل برج به زمین فرود آمده بوده که باعث شده در نزدیکی محل سقوط آن، برج رسکت را به عنوان یادمانی بسازند. در هر حال، علت هر چه که باشد، رسکت از جاهای دیدنی ساری است.

برج رسکت جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح‌آباد شامل مسجد، پل، دیوارهای بر جای مانده از یک کاخ سلطنتی است که به دستور شاه‌ عباس ‌صفوی ساخته شده و تفرجگاه ساحلی صفویان بوده‌ است. مسجد با ایوان‌های بلند، شبستان‌ها، حجره‌ها و مناره‌ها از مهم‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی استان مازندران به‌شمار می‌رود.

%name جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

خانه تاریخی فاضلی

خانواده فاضلی از خانواده‌هایی بوده‌اند که عمارت جذاب و دیدنی محل سکونت‌شان در حال حاضر به عنوان یکی از دیدنی های ساری مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد. این خانه بزرگ و قدیمی در دوران قاجار ساخته شده است و برای دیدن آن باید راهی محله آب‌انبار نوی ساری شوید.

البته عمارت فضلی شامل دو بناست که یکی از آنها به دوران پهلوی تعلق دارد. نمای ساختمان، آجرهای به کار رفته در آن و تزئیناتش از مولفه‌های معماری دوران قاجار پیروی می‌کند و همین ارزش تاریخی و هنری آن را بالا می‌برد.

گفته می‌شود که صاحب عمارت، یعنی آقای فاضلی معلم بوده است. بازدید از خانه این معلم را از دست ندهید. جالب است چون در این روز و روزگار دیگر بعید است که معلم‌های عزیز و گرامی بتوانند چنین عمارت‌هایی برای خود بسازند.

فاضلی جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

خانه رمدانی ها

یکی دیگر از دیدنی های ساری از زیرمجموعه آثار تاریخی و فرهنگی، خانه رمدانی‌هاست. این خانه هم دو بخش قاجاری و پهلوی دارد. یعنی بخشی از آن در دوران قاجار و بخش دیگرش در دوران پهلوی ساخته شده است. رمدانی‌ها هم در محله آب‌انبار نوی ساری خانه خود را ساخته بوده‌اند. پنجره‌های ارسی بنا در کنار تزئینات چوبی خانه و معماری آن واقعا جذاب است.

خانه رمدانی ها جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

حمام وزیری

حمام وزیری بخشی از عمارت وزیری‌ها در ساری بوده است. قدمت این حمام هم به دوران قاجار می‌رسد. این بنا ساختار حمام‌های قدیمی را دارد یعنی در آن می‌توانید شاهد ورودی، گرمخانه، خزینه آب گرم و سرد باشید.

شاید از خودتان بپرسید که بازدید از حمامی قدیمی هم تفریح است؟ شاید هم تصمیم گرفته‌اید که دور آن را به عنوان یکی از دیدنی های ساری خط بکشید. اگر این‌طور فکر می‌کنید باید بگوییم که سخت در اشتباهید. سر زدن به بنایی که از دل تاریخ باقی مانده و نمایی از گذشته‌ها را در مقابل چشمانتان زنده می‌کند از ارزش زیادی برخوردار است.

حمام وزیری جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

موزه کلبادی

عمارت کلبادی حدود ۱۳۰ سال پیش در اواخر دوره قاجار به دستور سردار جلیل از فرماندهان ارتش بنا شد. او این عمارت را به فرزند چهارم خود منوچهر خان کلبادی بخشید. سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره قاجاری برگرفته شده است و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دو طبقه و یک زیرزمین احداث شده و هر طبقه دارای یک شاه‌نشین و اتاق‌های دو طرفه است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن به‌صورت شیروانی و سفال پوش است.

کلبادی جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

مسجد جامع شاه عباسی

روستای فرح‌آباد یا همان خزرآباد امروزی در ۲۵ کیلومتری ساری است و اگر خواهان دیدن ساحل و دریای خزر هستید باید به سمت آن بروید. در گشت‌وگذارتان برای معاشرت با دریای دوست‌داشتنی می‌توانید وارد فرح‌آباد شوید و مسجدجامع شاه‌عباسی یا مسجد فرح آباد را هم ببینید. این مسجد از دوره صفویان باقی مانده است و دری بزرگ و چهار ایوان دارد. برای ساخت این مسجد قدیمی از آجر، ملات و ساروج استفاده شده است.

مسجد جامع شاه عباسی جاهای دیدنی ساری ( 20 جاذبه گردشگری ساری )

بهترین رستورانهای ساری کدامند ؟

ازجمله معروفترین و بهترین رستورانهای ساری می توان به رستوران حاج حسن ، شالی ، هتل سالاردره،برنجی ، مارشو ، حاج محسن ،اکبر جوجه ، نفیس و… اشاره کرد.

جاذبه های تاریخی ساری کدامند ؟

برج ساعت ، خانه های تاریخی رمدانی ، فاضلی ، کلبادی ، برج رسکت ، مساجد تاریخی ساری ، حمام وزیری و موزه های ساری را می توان نام برد .

برج رسکت را نماد چه می دانند ؟

برج رسکت را یادمانی چندمنظوره در نزدیکی محل سقوط شهاب‌سنگی در منطقه فریم می‌دانند.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 18 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد