جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جامعه شناسی گردشگری تابستانی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ مرداد ۱۳۹۶

شهرکرد – ایرنا- گردشگری و سفر با کمترین هزینه و بیشترین بهره برداری با استقرار چادرهای مسافرتی در بوستان ها و مدارس، طی سالیان اخیر به عنوان یک فرهنگ در کشور انجام می شود که به زعم کارشناسان به واسطه نبود برنامه ریزی مناسب، چندان درآمدزایی برای مناطق گردشگرپذیر ندارد.

گردشگری با اینکه در جهان به عنوان صنعت درآمدزا به حساب می آید، اما هنوز در ایران به ویژه برای استانهایی مانند چهارمحال وبختیاری چندان درآمدزا نبوده است.
سازمان جهانی جهانگردی، توریسم را پدیده ای اجتماعی، فرهنگی و تجاری می داند که مستلزم جابه جایی مردم به مکانی غیر از محل سکونت و کار خود است.
براساس استاندارد بین المللی، صنعت جهانگردی شامل فعالیتهای پیشاسفر مانند کسب اطلاعات پیرامون محل اسکان، تنوع غذایی و جاذبه های گردشگری مقصد، اجرا و انجام سفر از مبداء و مقصد، برخورداری از امنیت کامل و فعالیت های پس از سفر است.
سازمان جهانی جهانگردی (WTO) گردشگری داخلی یا بومی را سفر اشخاص مقیم یک کشور که حداکثر برای مدت ۱۲ ماه به محلی در کشور خودشان که خارج از محیط معمول زندگی آنها می باشد، سفر کنند و هدف اصلی آنها از این سفر انجام کاری نیست که سرانجام آن در یافت مزد از محل مورد بازدید باشد، می دانند.
با این تعاریف؛ برخی از سفرهای گردشگری تابستان در برخی استانها به صورت کامل تعریفی از گردشگری ندارد و تنها سفر از یک شهر به شهر دیگر است با کمترین هزینه برای گردشگر و بی درآمدی برای جاذبه های شهر مقصد است.
این کنش پذیری در برابر خدمات گردشگری و هزینه نکردن برای دریافت خدمات، باعث کاهش سطح مهارتهای خدماتی می شود و خدمات دهندگان مانند رستوران داران و هتلداران نیز بدنبال ارائه خدمات ارزان تر با کیفیتی پایین تر هستند.
چه اینکه برخی از گردشگران در سفر به نقاط مختلف برای اسکان خود به دنبال یافتن اقامتگاه های ارزان قیمت، مساجد، حسینیه ها، خانه های ارزان قمیت اجاره ای یا خانواده دوستان یا اقوام هستند.
ایران از نظر جاذبه های گردشگری ایران جزو ۱۰ کشور برتر جهان است، اما میزان درآمد گردشگری ایران از سهم جهانی تنها نیم درصد است.
از هر هفت شغل ایجاد شده در جهان یک شغل از طریق صنعت گردشگری ایجاد می شود و باید از این ظرفیت بیشترین استفاده را کرد.
کارشناسان بر این عقیده اند؛ گردشگری داخلی را باید به لحاظ زمانی و مکانی مدیریت کرد، زیرا از ۴۰ سال پیش گردشگری داخلی معطوف به هشت یا ۱۰ استان بوده است.
یک جامعه شناس می گوید: گردشگری برای کشورهای توسعه یافته اهمیت بالایی دارد، از این رو ۲۹ سپتامبر را روز جهانی توریسم یا جهانگردی قلمداد کرده اند.
شیدا نادری در گفت و گو با ایرنا افزود: جایگاه تاثیرگذاری گردشگری بومی یا داخلی بر روی جوامع محلی از منظر اقتصادی در حوزه جامعه شناسی، صنعت توریسم قابل بررسی و ارزیابی است.
وی گفت: «اریک کوهن» در مقاله ای، جامعه ‌شناسی گردشگری را تخصصی نوظهور می داند که به مطالعه انگیزه‌ها، نقش‌ها، مناسبات و نهادهای گردشگری و همچنین اثراتی که این پدیده اجتماعی بر گردشگران و جوامع گردش پذیر دارد، معطوف می شود.
نادری افزود: از این رو در بررسی شاخصه های جامعه شناسانه گردشگری در فصل تابستان، می تواند به این نتیجه رسید که تعدادی از سفرهای مردم از یک نقطه به نقطه دیگر نه در حوزه صنعت گردشگری که به عنوان یک سفر بین شهری قلمداد می شود.
این جامعه شناس افزود: گردشگری باید به عنوان یک کالا قلمداد شود و مسافران و گردشگران علاوه بر خرید سوغات یا محصولات شهر مقصد بتوانند برای هتل، رستوران ها امکان تفریحی و کانون های گردشگری ایجاد درآمد کنند.
نادری افزود: براساس جامعه شناسی گردشگری باید مردم بتوانند در سفرهای خود به عنوان یک گردشگر، اطلاعات و دستاورهای مهمی از سفر خود داشته باشند و بهره مندی از جاذبه ها تنها به گرفتن چند عکس با تلفن همراه ختم نشود.
وی گفت: تابستان برای سفرهای گردشگری به دلیل وجود تعطیلات بلند مدت برای دانش آموزان می تواند یک «الگومدل» باشد، اما اگر این سفر تنها به خودرو سواری شهر به شهر باشد، هیچ دستاورد و اطلاعاتی از مکان جهانگردپذیر یا گردشگرپذیر برای اعضای خانواده نخواهد داشت.
به گفته وی، در گذشته وقتی دانش آموزان در مهرماه دوباره به مدرسه باز می گشتند معلم موضوع انشای «تابستان خود را چگونه گذراندید» را انتخاب و به دانش آموزان ارائه می کرد و آنها نیز در پس این نوشتار رویا و حقیقت سفر خود به شهرهای دیگر را به زبان ساده بیان می کردند.
وی افزود: یک گردشگر در طول سفر باید بتواند برای خود به جغرافیا (الگوهای سرزمینی توریست)، تاریخ ، حقوق گردشگری، اکولوژی، انگیزش، اثرات سفر، مدیریت هزینه ها و تعاملات گردشگر و گردشگرپذیر پاسخ دهد و به این دستاوردها برسد که در این صورت یک گردشگری جامع رخ داده است.
یک روانشناس نیز می گوید: براساس نظریه روانشناسی گردشگری ساختار گردشگری باید به گونه ای باشد که حتی گردشگر از معماری و لوکشین هتل نیز لذت ببرد و آن را در حافظه بلند مدت خود بسپارد.
درسا متین در گفت وگو با ایرنا افزود: اگرچه روانشناسی گردشگری بیشتر به صنعت جهانگردی نظر دارد اما در گردشگری داخلی باید به جنبه های اثرگذار و بعد روانشناختی سفر، مهمانپذیر بودن، رفتار اجتماعی مردم با گردشگر توجه کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در عید سعید فطر امسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار گردشگر از آثار طبیعی و تاریخی این استان دیدن کردند.
بهمن عسگری سوادجانی در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد گردشگر، اقامت بیش از ۸۲ هزار نفر در هتل ها، خانه های مسافر، اقامتگاه های بوم گردی، کمپینگ ها و واحدهای اسکان آموزش و پرورش ثبت شده است.
به گفته وی، در نوروز ۹۶ نیز ۴ میلیون و ۹۹۱ مسافر به این استان وارد شدند که از این تعداد ۷۳ هزار و ۷۷۹ مسافر در استان اقامت گزیده اند که در مقایسه با نوروز ۹۵ به ترتیب از رشد ۱۱ درصدی و ۱۰ درصدی برخوردار بوده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری نیز گفت: از ابتدای فصل تابستان تاکنون بقاع متبرکه استان پذیرای بیش از ۲ میلیون زائر و گردشگر بوده است.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بدون ارائه آمار مقایسه ای افزود: امامزادگان حمزه علی در گندمان، حلمیه و حکیمه خاتون در شهرکرد، شیخ شبان و بارده پذیرای بیشترین تعداد گردشگر و زائر طی این مدت در استان بوده اند.
با وجود سفر یک میلیون نفری به چهارمحال و بختیاری در ابتدای فصل تابستان که برابر با جمعیت استان است، باید دید این گردشگران تا چه میزان بر روی اقتصاد این منطقه اثرگذار بوده اند.
کارشناسان بر این عقیده اند؛ برخی از گردشگران که به چهارمحال و بختیاری سفر می کنند این استان تنها محل عبور آنان است و آنان از تنها بر زیرساخت های جاده ای، افزایش مصرف سوخت و یا آلودگی هوای استان اثرگذارند و درآمدی برای استان ندارند.
به گزارش ایرنا، حدود ۴۵۰ جاذبه گردشگری در این استان شناسایی شده که این جاذبه ها در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی طبقه بندی شده است.
وجود بخش مهمی از جنگل های زاگرس میانی در چهارمحال و بختیاری، کوه های بالای ۲ هزار متر ارتفاع، وجود چشمه ها و رودخانه های دائمی و فصلی، این استان را به عنوان یکی از پتانسل های جذب گردشگر تابستانی در ایران مطرح کرده است.
گردشگری تابستانی جامعه شناسی گردشگری تابستانی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *