جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تشکیل ستاد بازسازی مسجد جامع ساری در دستور کار قرار گرفت

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ تیر ۱۳۹۷

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تشکیل ستاد بازسازی مسجد جامع ساری بعد از مهار کامل آتش و با نظارت استاندار خبر داد تا قدم‌های بعدی برای نجات این مسجد تاریخی انجام و مدیریتی یکپارچه برای نظارت بر این بنا ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، عصر روز پنج‌شنبه، ۲۱ تیر با آغاز آتش‌سوزی در شبستان مسجد جامع ساری و سرایت تدریجی آتش به بخش‌های دیگر، بالاخره آتش چند ساعت بعد مهار شد. مسئولان میراث‌فرهنگی در نخستین بررسی‌ها اعلام کردند، حدود ۷۰ درصد بخش قاجاری این مسجد در وضعیت سالمی به سر می‌برد.

از سوی دیگر سقف مدرسه علمیه “امامیه” متعلق به دوره قاجار در پشت مسجد جامع ساری نیز دچار آسیب شده و برخی مغازه‌های قرار گرفته در اطراف مسجد نیز آتش گرفته‌اند. وسعت آتش سوزی باعث شده تا آتش در سازه‌های چوبی به طور کامل مهار نشود و آتش‌نشانان هنوز درصدد خاموش کردن آن هستند.

masjed jame تشکیل ستاد بازسازی مسجد جامع ساری در دستور کار قرار گرفت

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با ایسنا از برگزاری جلسه‌ای توسط استاندار با حضور علمای استان، ائمه جماعت مسجد جامع، اوقاف، آتش‌نشانی، شهرداری، نماینده ولی فقیه، معاون استاندار و دیگر دستگاه‌های دست‌اندرکار خبر داد و گفت: این جلسه با هدف گرفتن یک تصمیم و داشتن وحدت رویه برای ساماندهی و مرمت مسجد جامع ساری انجام و قرار شد تا با تشکیل یک ستاد بازسازی به ریاست استاندار و حمایت مردم و کسبه برنامه‌ریزی‌ها برای مرمت این مسجد تاریخی آغاز شود.

وی با بیان این که در حال حاضر همچنان مهارِ آتش در بخش‌هایی از سازه‌های چوبی مسجد که آتش درون آن‌ها نفوذ کرده و گاهی شعله‌ور می شود، ادامه دارد، افزود: آتش‌نشان‌ها همچنان در حال کار هستند و به محض مهار آتش و آواربرداری، بلافاصله حفاظت اضطراری و سازه‌های نگهبان برای نقاط خطرناک و آسیب‌پذیر انجام می‌شود.

او با تأکید بر این‌ که با انجام این اقدامات یک هیأت مهندسی در سطح استانی و ملی برای ارزیابی فنی از نظر استحکام و انجام تست‌های مختلف روی دیوارها، سقف‌ها، پی دیوار و حتی درها و تمام اجزای سازه‌ای مسجد را بررسی می‌کنند، افزود: درآمد این کار، مقدمه‌ای می‌شود تا طرح فنی و مرمت برای این مکان آماده شود.

به گفته‌ی وی، تهیه این طرح در دو مرحله انجام می‌شود تا بر اساس آن جزئیات فنی به دست آید و در کنار آن طرح یکپارچه تأسیسات و سایر مسادل مانند جزئیات مختلف مربوط به نیازهای مسجد حتی در گرما و سرما مورد توجه قرار گیرد تا از انجام کارهای تکه‌تکه برای مسجد جلوگیری شود.

او با بیان این که علت دقیق آتش‌سوزی هنوز توسط مقامات رسمی آتش‌نشانی اعلام نشده است، اظهارکرد: اما حدس همه بدون استثنا این است که یکی از کابل‌های برق آتش گرفته است که این اتفاق می‌تواند به علت کم و زیاد شدن ولتاژ و گرمای زیاد هوا باشد. آن چه که مسلم است، نقطه‌ی آتش‌سوزی از حجره شرقی شبستان جنوبی بوده که به سرعت سقف‌هایی که در پنج سال گذشته تعویض شده بودند را فراگرفته است.

طالبیان تاکید کرد: با انجام این اقدامات و نهایی شدن طرح فنی و مرمت و در نتیجه برآورد هزینه‌ها، همه‌ی بخش‌های مختلف با کمک مردم برای تامین منابع مالی کمک می‌کنند تا کارهای اجرائی ساماندهی و مرمت مسجد جامع ساری آغاز شود.

منبع: ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد