جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تا خروج لالجین از ثبت جهانی فاصله زیادی داریم

تاریخ بروزرسانی :
۶ تیر ۱۳۹۶

بهمن نامورمطلق درباره امکان خروج لالجین از ثبت جهانی، گفت: اگر کارشناسان ایرانی معترض شوند و به شورای جهانی گزارش دهند، بازرسان هم این موضوع را تایید کنند، می‌تواند موجب لغو ثبت جهانی شود؛ اما این موضوع وجود ندارد، زیرا ما تا آن وضعیت فاصله زیادی داریم و لازم نیست بترسیم.

به گزارش ایسنا، دومین بند مطرح‌شده در حوزه صنایع دستی در آخرین جلسه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که ۲۳ خردادماه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، به شهرهای جهانی مربوط بود. پیرو مصوبه این شورا، دستگاه‌های گوناگون موظف به همکاری برای آماده کردن زیرساخت‌های لازم مرتبط با صنایع دستی در شهرهای جهانی شدند. برای مثال، اگر در همدان نیاز به گازکشی وجود دارد، کارگاه‌های سفال لالجین به واسطه این‌که شهر جهانی سفال است، در اولویت قرار بگیرند.

همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا یا گمرک‌ها باید این شهرها را در اولویت کاری خود قرار دهد؛ اما این مصوبه تا چه اندازه می‌تواند به جلوگیری از واردات سرامیک و سفال چینی به شهر جهانی «لالجین» کمک کند؟

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که این قوانین تا چه اندازه می‌تواند از ورود سرامیک و سفال چینی به لالجین جلوگیری کند؟ توضیح داد: چند هفته پیش، جلسه‌ای با این ستاد داشتم که به راه‌اندازی کارگروه مشترکی منجر شد. البته پیش از آن‌که این موضوع در شورای عالی تایید شود، با ستاد مبارزه با قاچاق به تفاهم رسیدیم که نظارت بیشتری در این زمینه انجام شود، البته نظارت هم بیشتر شده، اما باز هم نیازمند همراهی بیشتر است تا ورود کالای قاچاق به صفر برسد.

بهمن نامورمطلق درباره خبرهایی مبنی بر عرضه سفال و سرامیک چینی در لالجین، اظهار کرد: برخی سرامیک‌ها از مبادی قانونی وارد شده است که فرد واردکننده، صادرکننده سفال نیز هست؛ اما در حوزه سفال واردات نداریم. سرامیک هم ربطی به تولیدات شهر لالجین ندارد و اگر سفال چینی عرضه شود، غیرقانونی است ودر آن هیچ شکی نیست. ما تا آنجا که بتوانیم جلوی عرضه سرامیک را هم می‌گیریم، اما از آنجا که سرامیک خارج از حوزه صنایع دستی محسوب می‌شود، نمی‌توانیم در این زمینه زیاد دخالت کنیم. البته این موارد قابل پیگیری است.

او ادامه داد: پیرو انتشار گزارشی مبنی بر عرضه محصولات چینی که به دست من رسید، نامه‌ای به مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان فرستادم و توضیح خواستم، تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و در حال تکمیل است. شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند با در اولویت قرار دادن شهرهای جهانی به این موضوع کمک کند، یعنی اگر چنین موردی صحت داشته باشد، این امکان وجود دارد که با کمک ستاد مبارزه با کالای قاچاق، فروشگاه‌هایی که صنایع دستی قاچاق عرضه می‌کنند، پلمپ شوند، زیرا لالجین به واسطه سفال‌هایی که دارد، ثبت جهانی شده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: من موافق ورود کالا، حتی سرامیک به داخل کشور نیستم؛ اما سرامیک به حوزه ما مربوط نمی‌شود و فقط سفال، صنایع دستی است. عرضه سرامیک چینی نمی‌تواند به خارج شدن لالجین از شهر جهانی لطمه‌ای بزند. اگر در حوزه‌ای که یک شهر ثبت شده، حجم کالای قاچاق بالا برود، مشروعیت خودش را از دست می‌دهد و از ثبت خارج می‌شود. در شهرهای جهانی بحث پویایی مطرح است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر چهار شهر تبریز، اصفهان، مشهد و لالجین درهمدان از ایران در حوزه صنایع، ثبت جهانی شده‌اند و به گفته معاون صنایع دستی کشور، نزدیک به ۳۰ درصد صادرات صنایع دستی از طریق این چهار شهر انجام می‌شود.

184 تا خروج لالجین از ثبت جهانی فاصله زیادی داریم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *