جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تاراج قندیل‌های چند میلیون ساله در سایه ناآگاهی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

نماینده مردم دامغان بر لزوم حفاظت از آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی تاکید کرد و گفت: متاسفانه گاه قندیل‌های دو و سه میلیون ساله را از روی ناآگاهی می‌شکنند و به‌تاراج می‌برند.

ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه غار شیربند یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران در دامغان است اظهار کرد: متاسفانه به‌دلیل عدم حفاظت درست برخی افراد ناآگاه با موتورسیکلت قندیل‌های چندمیلیون‌ساله این غار را به‌سرقت برده و به‌خانه می‌برند.

وی با بیان اینکه این قندیل‌ها ارزش مادی خاصی در خارج از محوطه غار ندارند ادامه داد: این افراد بعد از مدتی که این قندیل‌ها را به خانه می‌برند آن را پرت می‌کنند چرا که استفاده‌ای برای آنها ندارد.

نائب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دیرینگی و قدمت قندیل‌ها و ستون‌های این غار به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون سال قبل هم نسبت می‌دهن، تصریح کرد: این غار از جاذبه بالایی برخوردار است و در صورت معرفی درست و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم و از جمله راه دسترسی می‌تواند سالانه گردشگران زیادی را به دامغان بیاورد.

این نماینده مردم، با بیان اینکه ارزش این جاذبه طبیعی به دست‌نخورده بودن و بکری آن است خاطرنشان کرد: با تاراج این قندیل‌ها نه تنها هیچ سودی به کسی نمی‌رسد بلکه استان از یک ظرفیت مهم گردشگری محروم می‌شود.

حسن‌بیگی خواستار حفاظت و مراقبت بهتر در خصوص آثاری از این دست شد و اضافه کرد: همه مسئولان باید در زمینه فرهنگ‌سازی در خصوص حفظ میراث فرهنگی و معنوی تلاش کنند.

وی با بیان اینکه دامغان از ظرفیت‌های متنوعی در حوزه گردشگری برخوردار است گفت: وجود ده‌ها اثر تاریخی زیبا و مهم در این شهر تاریخی در کنار جاذبه‌های طبیعی نظیر غار شیربند، تپه‌های مریخی، چشمه‌علی و…از این منطقه یک مقصد مهم گردشگری ساخته است.

حسن‌بیگی با بیان اینکه برای رونق گردشگری باید زیرساخت لازم در شهرستان ایجاد شود افزود: باوجود تلاش‌های خوب و تحسین‌برانگیزی که در این سال‌های اخیر انجام شده متاسفانه در حال حاضر این زیرساخت‌ها به‌صورت کامل وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، غار شیربند یکی از غارهای طبیعی ایران است که قندیل و ستون‌های زیبای آهکی در رنگ و اندازه‌های مختلف از سقف آن آویزان است. این غار زیبا در شمال‌شرقی شهر تاریخی دامغان واقع شده است. زمین شناسان قدمت این قندیل‌ها و ستون‌های را ۱۳۰ تا ۱۹۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند.

116 2 تاراج قندیل‌های چند میلیون ساله در سایه ناآگاهی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد