جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تابلو فرش دایره ای شکل هنرمند تبریزی بر فراز آسمان روسیه

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ خرداد ۱۳۹۷

هنرمند دیگری از شهر تبریز با بافت فرشی منحصر به فرد و زیبا با موضوع جام جهانی، هنر فرش تبریز را به جهانیان معرفی می‌کند.

فرش تبریز یکی از صنایع دستی‌ محبوب این خطه است که به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا و تنوع طرح و نقش، شهرت جهانی پیدا کرده است. طبق مستندات تاریخی، بافت فرش و قالیچه در تبریز ریشه در دوران حکومت صفوی‌ها در این شهر دارد و هنر فرش بافی با تبدیل به یک تجارت پرسود، از آن زمان تا کنون به یکی از شاخه‌های اصلی معیشت برای ساکنان تبریز تبدیل شده است.

بافندگان پشت دار قالی، تار و پود فرش را با عشق به هم پیوند می‌زنند و رنگ‌های قالی هر یک هزاران سر نهفته در دل دارند، گویی بافنده با هر گره، راز مگویی را به جان این هزار نقش خیال‌انگیز گره زده است، نقش و نگار قالی تبریز، چنان زنده می‌نماید که گویی از بعد زمان و مکان خارج شده و به زیبایی بی‌بدیل فرش می‌نگری.

هنر دست و سلیقه‏‎ی هنرمندان تبریزی در انتخاب رنگ طرح و نخ‏‌های مرغوب، آن را به شهرت جهانی رسانده و فرش تبریز سفرهای جهانی بسیاری به اکثر نقاط جهان کرده است، این بار نیز هنر درست هنرمند تبریزی، مهمان جام جهانی شده و بر فراز آسمان روسیه پرواز خواهد کرد.

چندی پیش طی مراسمی در سالن همایش‌های شهرداری تبریز، با حضور مسئولان، از فرش‌های نفیس جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ که توسط حسین کاظمی هنرمند تبریزی بافته‌شده است، رونمایی شد. این بار هنرمند دیگری به صورت خودجوش و بدون اینکه رسانه‌ها یا مسئولان باخبر باشند، اقدام به بافت فرشی با موضوع جام جهانی کرده است.

«اکبر رشتبریان»، یکی از بافندگان فرش جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در تبریز با اشاره به هدف خود از بافت این فرش می‌گوید:

این تابلو فرش نفیس با شعار «صلح جهانی در بستر ورزش فوتبال» توسط هنرمندان ورزقانی ساکن تبریز بافته شده است و نماد کشور روسیه، به عنوان نماد محل برگزاری مسابقات بر روی آن دیده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد:

ایده‌ی اولیه و نقشه‌ی این فرش توسط بنده و آقایان «علیرضا رشتبریان» و «سفر تقوی»پیشنهاد شد و کل روند طراحی نقشه بافت فرش، مدت دو سال به طول انجامید.

اولین تابلو فرش دست بافت دایره‏‎ای شکل در تاریخ جام جهانی فوتبال!

اکبر رشتبریان با ارائه‌ی توضیحاتی در خصوص نمادهای به کار رفته بر روی این فرش می‎‎گوید:

این تابلو فرش، اولین تابلو فرش دست بافت دایره‎ای شکل در تاریخ جام جهانی فوتبال به شمار می‎آید. طرح کره‎ی زمین بر روی این فرش نشانه‎ی اجتماع صلح و دوستی ملت‎ها در این رویداد بزرگ ورزشی بوده و عقاب دو سر نیز نماد اصلی کشور و فدراسیون فوتبال روسیه است که با قرار گرفتن در وسط تابلو فرش، گویای دقیق مکان برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ است. پرچم‎های ۳۲ کشور راه یافته به جام جهانی در بال‎ها دو سر عقاب، نشان دهنده‌ی اتحاد صلح و دوستی بین کشورها بوده و علاوه بر آن کاپ طلایی، لوگو و نام فیفا نیز در این فرش طراحی شده است.

تعداد رنگ‌های به کار رفته در فرش ۷۰۰ رنگ و چله ‏ی این فرش از ابریشم بوده و تمامی نخ‌های به کار رفته در آن درجه یک و مخصوص هستند، این فرش دارای ۵۰ رج بوده و به قطر ۱۷۰ سانتی متر بافته شده است.

این فرش نفیس تنها گوشه‎ای از هزاران هنر دست مردم تبریز است که هم‌زمان با جام جهانی ۲۰۱۸ فوتبال با دنیایی از فرهنگ و تمدن ایرانی، به عنوان سفیر فرهنگی مردم تبریز و ایران به روسیه می‌رود.
تابلو فرش تابلو فرش دایره ای شکل هنرمند تبریزی بر فراز آسمان روسیه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد