جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بوستان گلابدره تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ تیر ۱۳۹۶

مساحت کل بوستان کوهپایه‌ای گلاب‌دره حدود ۲۲ هکتار است که بیش از ۷ هکتار آن در فاز اول محوطه سازی و به بهره برداری رسیده است، هماهنگی بوستان با عناصر طبیعی پیرامونش و وجود سورتمه، آن را از دیگر بوستان‌های منطقه متمایز می‌سازد. احداث این بوستان از سال ۱۳۸۹ آغاز و هم اکنون در حال بهره برداری‌ست.

سیمای عمومی و ساختار محیط

این بوستانی با سیمایی مدرن، در دامنه کوه‌های پرشیب و سنگی دربند واقع شده است. چشم‌انداز شمالی بوستان کوه‌های دربند و در جنوب آن چشم‌اندازی زیبا از شهر تهران قابل تماشاست. اختلاف ارتفاع بلندترین و کوتاه‌ترین نقطه این بوستان حدود ۱۰۰ متر است. در طراحی این بوستان سعی شده تا خطوط طبیعی ارتفاعی و توپوگرافی منطقه حفظ شود تا با سیمای دامنه کوه‌های اطراف مطابقت داشته باشد. جاده تندرستی احداث شده در این بوستان با توجه به همین ویژگی در شیبی نسبتا تند و مسیری ۶ کیلومتری احداث شده است. مسیرهای عبور آب نیز با توجه به خط القعرها و دره‌های موجود طراحی شده و روان‌آب‌های موجود در سطح بوستان را به آبنمای بوستان هدایت می‌نماید.

امکانات رفاهی

رستوران، بوفه و چایخانه، دریاچه، مسیر تندرستی کوهستانی با طول ۶ کیلومتر، پیست دوچرخه سواری ۸۰۰ متری، آلاچیق، آبشار، فضای سبز گسترده، محوطه سازی و سنگفرش، ساخت پله در مسیرهای پر شیب، برکه و آبنما، زمین بازی، سکوهای نشیمن، دستشویی، دستگاه‌های ورزشی، و از همه مهم‌تر سورتمه از مهمترین امکانات رفاهی این بوستان می‌باشد. در حال حاضر رستوران و بوفه بوستان فعال نیست ولی گویا با افتتاح سورتمه آنها نیز آغاز به کار خواهند نمود.

ریشه جذابیت

این بوستان با شیب زیاد در جهت شمالی جنوبی مسیر خوبی برای پیاده روی ورزشی فراهم آورده است. وجود دیواره آموزش صخره نوردی، پیست دوچرخه سواری، زمین بازی، آلاچیق‌های با منظره باز، آبنماها و جوی‌های سنگ چین شده از جذابیت‌های خاص این بوستان می‌باشند. از دیگر ویژگیهای خاص این بوستان شعله‌های روشنایی آن است که تماما لامپ‌های کم مصرف هستند و از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند. درختان این بوستان بیشتر از نوع اقاقیا انتخاب شدند تا هم زیبایی و هم مقاومت به شرایط سخت داشته باشند. به دلیل اتصال این بوستان از مرز شمالی به ارتفاعات شمال تهران، تماشای پرندگان شکاری در آن امکان‌پذیر بوده و سایر حیوانات این محدوده مثل سگ و شغال نیز می‌توانند در این بوستان دیده شوند.
مهم‌ترین جاذبه این بوستان احداث ریل حرکت سورتمه‌ای بر بلندای تپه‌های گلاب‌دره است که چشم‌اندازی بسیار زیبا دارد. در موقع تهیه این کتاب (زمستان ۱۳۹۱)، نصب و احداث آن به پایان رسیده است.

زمان مناسب بازدید

در فصل بهار بخصوص در روزهایی که هوا تمیز و بدون آلودگی است، تماشای منظره تهران از ارتفاعات این بوستان بسیار دلپذیر است. همچنین چشم‌انداز پائیزی مجموعه سعدآباد که رنگ بندی بسیار زیبایی در این فصل دارد. از طرف دیگر، بعد از افتتاح سورتمه تهران، همه‌ی سال می‌تواند برای بازدید این بوستان مناسب باشد.

خطرات و مشکلات احتمالی

حضور سگ‌های ولگرد به دلیل اتصال این بوستان به دامنه کوه اغلب مشاهده می‌شود.

راه های دسترسی

طی کردن خیابان دربند (از میدان قدس) و یا خیابان فناخسرو (از میدان تجریش) و پس از آن وارد شدن به خیابان شکیبایی (گلاب‌دره) راه دسترسی به این بوستان است.

جای پارک

در طراحی بوستان، پارکینگی در نظر گرفته شده که مجاور درب اصلی آن قرار دارد.

دسترسی با وسایل حمل و نقل عمومی

با حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی می‌توان از ابتدای خیابان اسداللهی به بوستان گلابدره رسید. تا خیابان سداللهی هم می‌توان از تاکسی استفاده کرد. برای این منظور در شمال شرق میدان تجریش سوار ماشین‌های “خط تجریش –آبک” شده و با پیاده شدن در ورودی رود دره گلاب‌دره می‌توان به این بوستان دسترسی داشت. علاوه بر این تاکسی‌های تجریش باغ فیض هم معمولاً از مقابل در ورودی این بوستان عبور می‌کنند، اما قبلاً باید به راننده بگویید که روبروی بوستان پیاده می‌شوید.

همجواری های پیاده

رود دره گلاب‌دره، باغ ملک، مجموعه کاخ موزه سعدآباد، امامزاده قاسم، گورستان ظهیرالدوله، مجتمع تجاری تندیس، مجموعه باغ شاطر، سورتمه تهران

18 بوستان گلابدره تهران

19 بوستان گلابدره تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    بوستان گلابدره جای بسیار عالی برای جوانان است اما برای کسانی که کمی سن دارن خیلی سخت و سر بالاییه اگر گلابدره رفتید حتما کوه هم برید خیلی از بوستان رفتن بهتره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • zahra

      مسیر دقیق کوهنوردیش از کجاس؟امکانش هست دقیق آدرس و بدید به من ؟

      ۱۳ مرداد, ۱۳۹۸
  • مهرنوش زاده رفيع

    بوستان گلابدره جاي بسيار عالي براي جوانان است اما براي كساني كه كمي سن دارن خيلي سخت و سر بالاييه اگر گلابدره رفتيد حتما كوه هم بريد خيلي از بوستان رفتن بهتره?

    ۱۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد