جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بردچهره کجاست ؟ + عکس

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ اسفند ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۴- معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد سنگی چند صد ساله است که با خاطرات ابا و اجدادی مردم روستای زیبای «مه‌گردی»برد چهره یا همان سنگ چهره است که در این استان گره خورده است.

«الماس قبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی کهگیلویه و بویراحمد، افزود: البته چیزی که در «مه‌گردی» بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند و به‌عنوان نماد این منطقه شناخته می‌شود، سنگ زیبا و خارق‌العاده‌ای است که به برد چهره یا«سنگ چهره» مشهور است.

وی اظهار کرد: بخش سرفاریاب یکی از بخش‌های شهرستان چرام است که با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد. یکی از جاذبه‌های طبیعی استان روستای زیبای «مه‌گردی» در شمال شهر زیبای سرفاریاب و دامنه‌های کوه استوار «نیر» است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: «مه‌گردی» گرچه اکنون به علت مهاجرت ساکنان خود چندین سال است که خالی از سکنه است، اما جاذبه‌ طبیعی بکر و چشمه‌های جوشان آن همواره مأمن گردشگران و طبیعت‌دوستان است.

قبادی تصریح کرد: این منطقه زیبا و رویایی دارای پوشش گیاهی متنوع و طبیعت دل‌انگیزی است که اگر نتوان گفت بی‌نظیر، اما کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: برد چهره یا همان سنگ چهره در ۱۰۰ متری روستای متروکه مه‌گردی و بر فراز صخره‌ای به ارتفاع ۸۰۰ متر قرار دارد. سنگ چهره با ارتفاع دو متر و طول سه متر روی سنگی کوچک در حدود نیم متر قرار گرفته که محل اتصال این دو سنگ کمتر از ۳۰ سانتی‌متر است.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سنگ چهره به علت قرار گرفتن در لبه پرتگاه بلند از بیشتر مناطق سرفاریاب قابل مشاهده است و با استقامت خود درس بردباری به انسان‌های پائین دست خود داده است.

قبادی گفت: طبق نظر کارشناسان علت ایجاد این سنگ، فرسایش است و با وجود جنس ضعیف‌تر سنگ زیرین و فرسایش آن توسط آب‌های جاری، این سنگ زیبا به وجود آمده و زیبایی آن دوچندان شده است.

وی اظهار کرد: گرچه این سنگ صدها سال است که پابرجا مانده، اما طبیعت گردان و کوهنوردان باید سعی کنند از هر حرکتی که موجب ایجاد ضربه و برهم زدن تعادل و استحکام این سنگ می‌شود، اجتناب کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد افزود: این سنگ چند صد سال است که وجود داشته و در میان مردم منطقه از قداست و اعتبار خاصی برخوردار است.

قبادی تصریح کرد: وجود سنگ زیبای چهره در این منطقه و نیز آب و هوای کوهستانی آن، جاذبه‌های سحرانگیزی را در این منطقه رقم زده است.

وی خاطرنشان کرد: سرفاریاب مقصدی بی‌نظیر برای مسافران نوروزی خواهد بود و به طبیعت‌دوستان توصیه می‌کنیم، برای یک‌بار هم که شده از سنگ سحرآمیز چهره و مه‌گردی دیدن کنند.

764 بردچهره کجاست ؟ + عکس

765 بردچهره کجاست ؟ + عکس

766 بردچهره کجاست ؟ + عکس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد