جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برج کوره هنرکار

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آبان ۱۴۰۲

برج کوره هنرکار مربوط به دوره پهلوی است و در شیراز، بلوار مدرس، ابتدای خیابان فضیلت، داخل پارک فضیلت واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۸۰۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کوره‌های آجرپزی، کوره‌های آهنگری، کوره شیشه‌گری و … . آتش و کوره همیشه در تاریخ تمدن بشری، من‌جمله در ایران، نقشی پررنگ داشته‌اند. بنایی که اینک در موردش سخن می‌گوییم متعلق به زمانی نه‌چندان دور است؛ یعنی دوره پهلوی اول. این بنا تنها برج کوره باقی مانده در شهر زیبا و تاریخی شیراز است.

%name برج کوره هنرکار

معماری برج

این بنا یکی از معدود برج کوره های باقی مانده در شیراز می باشد که بنایی مدور و آجری دارد. ارتفاع این برج ۳۰ متر و قطر آن ۷ متر می باشد. بخش بالایی سازه که شامل تزئینات اصلی بنا می‌شده، فرو ریخته است و تنها در قسمت پایین برج تزئینات آجری باقی مانده است. در بخش غربی جای کتیبه‌ای که احتمالاً نام مالک و سازنده کوره بر آن ثبت شده بوده، به چشم می‌خورد که البته امروزه خود کتیبه از میان رفته است.

برج کوره هنرکار3 برج کوره هنرکار

با کمال تاسف باید اظهار بداریم که این بنای آجری و زیبا چندی پیش مورد هجوم طرفداران یکی از خوانندگان پر حاشیه قرار گرفته و دیواره خالص و زیبای آجریش با اسپری مخدوش شده است. امیدواریم که ملت ما یاد بگیرند که آثار باستانی و تاریخی بخشی از هویتشان است و سعی در حفظ آنها داشته باشند.

 کوره هنرکار1 e1700545482438 برج کوره هنرکار

 کوره هنرکار4 e1700545497294 800x356 برج کوره هنرکار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    قبلا کوره آجر پزی بوده .یکیشم تو عادل آباد هست .استوانه ای شکل هست.خیلی ارتفاش زیاده.همش میترسم ی روزی خراب شه.خیلی ترسناکه

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *