جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

برج مدور مراغه

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۴۰۱

برج مدور مراغه از بناهای ساخته‌شده در دورهٔ سلجوقیان می‌باشد. که در فاصلهٔ ده متری شمال گنبد کبود قرار گرفته‌است. بر روی کتیبهٔ برج به خط کوفی تاریخ احداث بنا سال ۵۶۳ هجری می‌باشد. ولی دربارهٔ نام بانی و مدفون داخل آن هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست و مزاری کاملا ناشناخته‌ است. برج مدور مراغه , برجی است مدوری‌شکل با ظاهری ساده که با گنبدی دوپوش پوشیده شده‌بود. از گنبد و سقف آن در اثر مرور زمان چیزی برجای نمانده‌ است. برای جلوگیری از خرابی بنا، سقف پوششی با شیروانی برروی آن احداث نموده‌اند.

برج مدور برج مدور مراغه

معماری برج مدور مراغه

سردر ورودی برج مدور دارای قاب و تاقی هلالی‌شکل بوده که درگاه را احاطه کرده است. در بالا و زیر تاق هلالی، کتیبه‌ای به‌خط کوفی با نقوش پیچیده‌ای از آجر و کاشی‌های فیروزه‌ای به‌چشم می‌خورد. ” كل نفس ذاءقه الموت تم البنا بر سنه ثلث و ستين و خمساءه “.
بررسی بقايای اين برج‌ ها حاكی است كه برج‌ های مزبور دارای پلان مدور بوده است. در ساخت و سنگ فرش محوطه آن از مصالحی همچون ساروج و قطعه‌ های سنگی نسبتا بزرگ مربوط به دوره سلجوقی استفاده شده است.بنا ظاهر ساده اي دارد و از دو طبقه تشكيل يافته، سردابه و اتاق فوقانی. اگر قبری در داخل سردابه وجود داشته، به مرور زمان از بين رفته است.

تزیینات بنا

تزئينات كاشی و نقوش كه در بند كش بين آجرها به صورت مهره هایی با نقش الله و نقوش هندسي بكار رفته همه و همه امتياز خاصی به اين بنا داده اند. اتاق فوقانی سابقا” داراي پوششی ازگچبری و تزئينات گچی بوده كه از آن همه هنر و زيبايی فقط در گوشه و كنار آن قطعاتی به جای مانده و مابقی از بين رفته است. نمای خارجی بنا بسيار ساده و شامل ازاره سنگی و آجركاری معمولی است.

ارزش بنا در این است که ترقی و تکامل نمای مینایی را طی دوران کوتاه میان تاریخ احداث این بنا و تاریخ ساخت گنبد سرخ نشان می‌دهد. این بنای آجری بروی سکوی بلندی از سنگ که سردابی در میان دارد، قرار گرفته‌است.

بنای گنبد مدور مراغه ظاهری‌ ساده‌ دارد و نظیر نوعی‌ برج‌ دفاعی‌ است‌ که‌ فاقد تزیینات‌ است. فقط‌ درب‌ ورودی‌ آن‌ با نقوشی‌ مشابه‌ نمای‌ اصلی‌ گنبد سرخ‌ آذین‌ شده‌ است‌.در فاصله ده متری گنبد مدور، برج ده ضلعی بسیار زیبایی خودنمایی می‌کند که به گنبد کبود مراغه یا مقبره مادر هلاکو معروف است. گنبد مدور دومین مزار از قبرهای پنجگانه مراغه است.این بنا در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ به شماره ۱۳۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج مدور 1 برج مدور مراغه

نحوه دسترسی به برج مدور مراغه

آدرس : آذربایجان شرقی – مراغه – خیابان موسوی

ساعات بازدید :صبح تا عصر

برج مدور 1 1 800x533 برج مدور مراغه

برج مدور 2 800x533 برج مدور مراغه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • آذربایجان

    بسیار زیبا و از نمودهای معماری اصیل ایرانی.
    در اداره میراث فرهنگی یک آدم دلسوز پیدا نمیشه که اگر می‌شد اوضاع میراث تمدنی و فرهنگیِ ملّی ایران امروز این نبود.

    ۳۰ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نسرین.فرید

    متاسفم برای اداره میراث فرهنگی و شهردار مراغه

    ۱۱ مرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    وضع زياد خوب نيست نياز به توجه و مرمت داره ولي بازهم چشم نواز و ديدني هست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    بهترین آثار ایرانه ولی قدرش رو نمیدونن..فقط باید تاسف خورد اصلا قدر اثار ملیمونو نمیدونیم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد