جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ نو شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ دی ۱۴۰۰

باغ نو شیراز و عمارت آن مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان قرآن (حافظ)، روبروی باغ جهان نما واقع شده است. احتمالا محل کنونی مهمانسرای سعدی است و این اثر در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۸۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این محل یکی از محلات قدیم شیراز بوده و از عهد کریمخان زند ببعد جزو محله بالاکفت شیراز شده است . بسیاری از معاریف شیراز منسوب باین محله بوده اند و یا قبر آنان در آنجاست . در زمان زندیه، کریمخان زند محله آستانه را با محله درب شیخ ادغام نمود و بالاکفت نامید. آرامگاه روزبهان بقلی فسایی در این محله واقع شده‌است. این محله در مجاورت آرامگاه سید علاءالدین حسین، نارنجستان قوام و خانه زینت الملوک قرار دارد.

در گذشته باغ نو آب مورد نیاز خود را از منطقه رکن آباد به دست می‌آورد. این باغی که اکنون برجای مانده قسمتی از باغ قدیمی است که مردم آن را با نام پارک سعدی نیز می‌شناسند.در این باغ مهمان خانه، ایوان سرتاسری، ستون‌های چوبی زیبا، حوض‌های بزرگ آب و… وجود دارد که سعی بر این شده است تا تمام آنها به حالت اولیه خود باقی بمانند. حجاری‌های ازاره در جلوی عمارت مانند روز اول هستند و زیبایی بنا را چند برابر کرده‌اند.

باغ نوو باغ نو شیراز

مرمت و بازسازی

مکان‌های تاریخی مانند باغ نو شیراز پشتوانه فرهنگی و تاریخی ما هستند و بهتر است تمامی تلاش خود را برای حفظ و نگهداری آنها انجام دهیم. مرمت این مکان باعث افزایش زیرساخت‌های گردشگری شده و این میراث را برای همیشه زنده نگه می‌دارد.

در حال حاضر آجر کاری در قسمت عمارت کلاه فرنگی باغ انجام شده است و شاهد اقداماتی مانند عایق کاری در پشت بام، اجرای سامانه دفع نم و مرمت نمای داخلی و بیرونی بنا نیز بوده‌ایم. تمامی این اقدامات بر افزایش طول عمر بنا افزوده است و این باغ را که یادگاری از گذشته بوده برای ما حفظ می‌کند.

نحوه دسترسی

باغ نو شیراز در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. این باغ دقیقا روبه‌روی باغ جهان نما واقع شده است و چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد.

باغ نو باغ نو شیراز

باغ نو1 باغ نو شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    روبه روی باغ جهان نماست.. دیگه اصلا شبیه این عکس نیست… چند تا قبرم داخلش هست ک میگن مال ادمای سرشناس اون زمان بوده

    ۴ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    اين محل يکي از محلات قديم شيراز بوده و از عهد کريمخان زند به بعد جزو محله بالاکفت شيراز شده است

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد