جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

این صنعت ایران را ثروتمند می‌کند اگر …

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ بهمن ۱۳۹۳

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۱۵- ” به خوبی می‌دانیم که جایگزین صنعت نفت، توریسم است. دولت ترکیه برای ساخت سریال‌هایش به وزارت گردشگری سوبسید می‌دهد و در تمام مراحل سناریونویسی، مشاوران گردشگری حضور دارند”

به گزارش ایسنا، “ابتکار” در گزارشی درباره اهمیت صنعت توریسم آورده است: آثار تاریخی این روزها، از چاههای نفتی هم ارزشمندتر هستند. گاهی کارشناس‌ها معتقدند مکان‌های جاذبه‌خیز، مانند انسان‌های جاذبه‌آفرین ویژگی‌های ممتازی دارند. ایران یکی از همان کشورهایی است که از آثار تاریخی بی‌نظیری برخوردار است. توریست‌ها می‌آیند و می‌روند ولی به واقع چرا از نظر جذب گردشگر و توریست گاهی اوقات دچار سستی و کاهلی می‌شویم؟ در کنار این موضوع، از بین رفتن آثار تاریخی ما، هیچ تلنگری به ما نمی‌زند؟

فضای ایران را مسموم جلوه می‌دهند

دکتر محسن قریب، رییس سازمان ایرانگردی و جهانگردی می‌گوید: در قضیه توریسم با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم. یک سری موانع داخلی و یک سری دیگر خارجی هستند. محور اول تعارضات خارج از کشور است که نقشه خوبی روی کشورمان ترسیم نکرده‌اند. شاید از مهم‌ترین عواملی است که فضای ایران را مسموم و خطرناک جلوه می‌دهند. توریست‌های خارجی هراس سفر به ایران را پیدا می‌کنند؛

مقوله‌ای که این روزها به آن ایران‌هراسی می‌گویند. در جلسات مختلفی که برای گردشگران خارجی برگزار کرده‌ایم، به ما گفتند با تبلیغاتی که علیه ایران می‌شد، ما ریسک کردیم و به اینجا آمدیم اما الان دوست داریم چند بار دیگر هم به ایران سفر کنیم. بخش دوم، عدم فعالیت جدی دفاتر خارج از ایران، سفارت‌ها، رایزن‌های فرهنگی و… است. برنامه‌های مدونی برای معرفی ایران ندارند. چه در روزنامه‌ها و در شبکه‌ها و… وقتی به سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم فاقد محصولاتی هستند که بتوانند در زمینه گردشگری ایران روشنگری کنند.

مشکلات سفری ما

رییس سازمان ایرانگردی و جهانگردی ادامه می‌دهد: بخشی دیگر نهادهای مسئول هستند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یا صدا و سیما که دفاتر خارج از کشور دارند باید تاثیرگذار باشند. سه هزار شهر باستانی در ایران شناسایی شده است اما در معرفی آنها ضعف داریم. کشورهای دیگر از آثار باستانی ۱۰۰ ساله خود کار باستانی ۲۰۰۰ ساله می‌سازند. حتی ساده‌ترین مشکل زیرساختی ما سرویس‌های بهداشتی میان راه است. اکثر سفرها زمینی انجام می‌شود. بخش بعدی به تعداد هتل‌های استاندارد ما برمی‌گردد. شما نگاه کنید تا سال ۲۰۱۶ هتل‌های شیراز و اصفهان و یزد، رزرو است. بخش سوم مشکلات ترانسفری ماست. اتوبوس‌های ما اتوبوس‌های مسافرتی بین شهری است. اتوبوس‌های توریستی باید مجهز به تلویزیون و میکروفون و پذیرایی مناسب باشد.

جاده‌ چالوس

وی می‌گوید: آمار گردشگری ما رو به تزاید است. اما باید گردشگری را همه‌مکانی کنیم. یعنی عادت کرده‌ایم اگر مشهد نشد به شمال برویم. همه هم می‌اندازیم جاده چالوس. یک مرتبه می‌بینیم که ۱۵ ساعت در راه هستیم. به لحاظ انرژی، زمان، هزینه و در نهایت به طبیعت زیان می‌رسانیم. می‌بینیم که هتل‌ها و رستوران‌های به عنوان مثال کهکیلویه و بویراحمد، تعطیل می‌شود، به صنایع دستی آن آسیب می‌رسد. نهادهای ذیربط مثل صدا و سیما و سازمان میراث فرهنگی باید تبلیغات گسترده‌ای انجام دهند که سفرها را از نظر مکانی و زمانی توزیع کنیم و رونق اقتصادی پخش شود. شاید بتوان از آثار تخریبی محیط زیست جلوگیری کنیم؛ زیرا عدم هدایت یا تخریب به بار می‌آورد یا تعطیلی.

فقط پتانسیل کافی نیست

آیتک نصیریان، کارشناس ارشد گردشگری می‌گوید: فقط پتانسیل کافی نیست. ما دهمین کشور از نظر جاذبه تاریخی هستیم. گردشگری پکیجی با خود همراه دارد؛ از اقامت و غذا گرفته تا بلیت رفت و برگشت، همه در این صنعت مهم هستند و در کنار هم می‌توانند گردشگری مطلوب را ایجاد کنند. خودتان را یک لحظه جای کسی بگذارید که دو میلیون تومان برای تور کیش پرداخت می‌کند و به این شهر توریستی می‌آید ولی به اندازه هزینه‌ای که پرداخت کرده، از امکاناتش بهره‌ای نمی‌برد. جذابیت در گردشگری به دو مورد بستگی دارد؛ اول خدمات خوب و دوم خدمات معمولی. ما به ظاهر در اینجا هتل ۵ ستاره و ۴ ستاره داریم. ولی وقتی همین هتل ۵ ستاره را مقایسه می‌کنیم با کشورهای همسایه، می‌بینیم در حد هتل دو ستاره آن کشورهاست.

گردشگری جایگزین نفت

این کارشناس ارشد گردشگری می‌افزاید: به خوبی می‌دانیم که جایگزین صنعت نفت، توریسم است. دولت ترکیه برای ساخت سریال‌هایش به وزارت گردشگری سوبسید می‌دهد. در تمام مراحل سناریونویسی، مشاوران گردشگری حضور دارند. در سریالی مثل حریم سلطان چقدر روی کاخ سلطان کار شد؟ این کاخ یکی از موزه‌هایی است که مردم پول می‌دهند، می‌روند و از نزدیک آن را بازدید می‌کنند. گردشگری برابر با خدمات است. کسی که سرمایه‌ای دارد، بدون تخصص وارد این صنعت می‌شود. فردی دکترای جهانگردی دارد ولی به خاطر نداشتن سرمایه، مغازه لباس‌فروشی زده یا بالعکس. می‌توانیم از الگوی کشورهای همسایه از نظر فرهنگی و جغرافیایی استفاده کنیم. به نظر من اول مطالعه ریشه‌ای بدون تعصب روی پیشرفت‌های کشورهای موفق در امر گردشگری باید صورت بگیرد. الگوبرداری‌ها باید برای کشور خودمان بومی شود.

گردشگری همه‌گرا

دکتر مهرداد تاوتلی، کارشناس گردشگری می‌گوید: گردشگری همه‌گراست. مثلا در بحث منابع انسانی می‌توانیم با ورود به مدارس کشور، گردشگری را نهادینه کنیم یا در بحث فرهنگی، نحوه برخورد با گردشگر می‌تواند بررسی شود. در بحث اجتماعی هم زیرساختها نیاز به بازسازی و ترمیم دارند. به خاطر جاذبه‌هایی که داریم، ایران پنجمین کشور دنیا از نظر گونه‌های جانوری و گیاهی است. این را سازمان بین‌المللی گردشگری اعلام کرده است. ما بحث مشتری را نخواهیم داشت. خیلی هم نباید کاهش ورود توریست را گردن محدودیت‌های مذهبی بگذاریم. چون برای افراد خارجی کاملا این مسائل مشخص شده است؛ اتفاقا اگر دقت کرده باشید، گردشگران خارجی، بیشتر از ایرانیان رعایت می‌کنند. چون اینها تمامی شرایط و محدودیت ها را مطالعه و امضا کرده‌اند. از آنها تعهد گرفته شده که چه کاری را باید و یا نباید انجام دهند.

چرخ لنگ

این کارشناس گردشگری می‌افزاید: حداقل ۸۴۱۹ مکان مذهبی داریم که ۴۳۱۹ مکان ثبت آثار ملی شده و قدمت کهن دارد. با بسیاری از علما که صحبت می‌کنیم، می‌گویند قوانین اسلامی بازتر از آنچه هست که عوام در مورد آن فکر می‌کنند. ۳۰۰ میلیون مسلمان شیعه داریم. اگر بتوانیم ۱۰ درصد اینها را جذب کنیم، در سال ۳۰ میلیون گردشگر مذهبی جذب کرده‌ایم. بسیاری هستند که به مشهد مقدس می‌روند و از آن لذت می‌برند. چه ایرادی دارد که این گردشگری را به شهرهای مذهبی مقدس دیگر نیز تعمیم دهیم؟ یا روی توریسم ورزشی کار کنیم.

وقتی به موزه لوور پاریس رفته بودم، می‌دیدم که بخش ایران، در بین بخش‌های دیگر برای خارجی‌ها جذاب‌تر بود. هر چیزی را که از آن استفاده نکنیم و آن را در انبار نگه داریم، خراب می‌شود. گردشگر که نیاید، از اماکن نیز استقبالی نمی‌شود. گردشگری، چرخی است که لنگان لنگان می‌رود. توریسم به عنوان صنعت سوم در دنیا شناخته شده است. در چند دهه اخیر روی فرهنگ توریسم ترک‌ها کار شد و الان می‌بینید که استقبال خوبی از گردشگران خارجی دارند. مطمئنم که گردشگری در ایران در چند سال آینده، تحول چشمگیری خواهد داشت و مطمئنا به نفع اجتماع خواهد بود. جدای سودآوری در بحث کارآفرینی جوانان نیز بسیار تاثیر خواهد داشت.

580 این صنعت ایران را ثروتمند می‌کند اگر ...

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    ايران مردمان مهمان نوازي داري و تمام امكانات طبيعي تاريخي و گردشگري را داراست
    كم لطفي مسئولان، عدم هماهنگي بخشهاي مختلف و گاهي سختگيري هاي غير معمول اين صنعت را با ركود روبرو كرده

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    ما خیلی راحت میتونیم صنعت گردشگریمونو توسعه بدیم..نمیدونم لجبازی تو این کار برای چیه؟ مگه نفتو تا کی ما داریم ک دلمونو بهش خوش کنیم… الانم ک دیگه هیچ کشوری ازمون نفت نمیخره… از قدیم گفتن عقل ک نباشد جان در عذاب است

    ۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *