جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سید محمد نوربخش تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ فروردین ۱۳۹۷

امامزاده سید محمد نوربخش یکی از امامزاده های اطراف تهران است که در وسط روستای زیبای سولقان قرار دارد. بعد از گذشتن از کوچه های تنگ، باریک و سرسبز روستا به این امامزاده مقدس و زیبا می رسید که پذیرای زائران زیادی از تهران و روستاهای اطراف، به خصوص در تابستان، می باشد.
امامزاده سید محمد نوربخش (معروف به امامزاده نور) از عارفان، صالحان و نوادگان امام موسی کاظم (ع) بوده است که در قرن ۹ هجری قمری می زیسته است. ایشان بعد از مبارزات و زندانی شدن و تبعید، سرانجام در روستای سولقان دار فانی را وداع میکند.
این بقعه تقریباً در بالاترین قسمت دهکده سولقان قرار گرفته است و در ضلع جنوبی آن، ساختمان‌ های مسکونی دهکده در سراشیبی قرار دارد و از آنجا که جاده امامزاده داوود از بالای دهکده سولقان می‌گذرد، از این جاده گنبد، مناره و بقعه به خوبی دیده می‌شود.
طرح فعلی بقعه از یک حرم و یک ایوان تشکیل شده است که ایوان ورودی در جنوب شرقی حرم قرار گرفته است. رواقی نیز در کنار ایوان دیده می‌شود. در داخل حرم چهار ستون در میانه فضا دیده می‌شود که گنبد بقعه روی آن قرار گرفته است. قبر اصلی نیز در فاصله بیناین چهار ستون است.
محیط و فضای اطراف و داخل صحن امامزاده، بسیار تمیز و زیباست. وجود درختان سرو و کاج و بید، که حیاط داخلی را زیر سایه خود گرفته‌ اند، روح هر بیننده‌ ای را نوازش می‌کند. فضای داخلی امامزاده فوق‌ العاده تماشایی و روح‌ نواز است و نور سبز رنگی که بر ضریح و کاشی‌ کاری های روی دیوار می‌ افتد، آرامش عجیبی برای زائران به وجود می‌آورد.
اکثر کسانی که به این امامزاده می‌آیند، از وجود چنین امامزاده‌ ای اطلاع نداشته‌ اند و بعد از ساخته شدن فیلم مسافری از هند که سیتا دختر هندی به آنجا می‌رود و مسلمان می‌شود، آدرس این امامزاده را جویا شده‌ اند و آن را پیدا کرده‌ اند.
بنای اصلی بقعه متبرکه امامزاده سید محمد؛ ساده و آجری است و توسط بانوی عارفه‌ ای کامل و واصل به نام «بی‌بی کوکب اعظم کاکویی» و دیگر افراد خیر به طرز جالبی با نورهای سبز رنگ، بازسازی شده است. گنبد بنای شلجمی و دارای گلدسته‌ ای کاشی‌ کاری شده است.
بقعه مزبور در سال ۱۳۸۲ توسط اداره اوقاف و امور خیریه کن بار دیگر تعمیر و مرمت شده است. به گفته اهالی ده سولقان، از جمله زائرین این بقعه، مسلمانان پاکستانی هستند که به این امامزاده اعتقاد راسخی دارند.
برای رسیدن به امامزاده سید محمد نوربخش باید از اتوبان نیایش به سمت غرب تهران حرکت کنیم، در انتهای اتوبان وارد خیابان کوهسار می‌شویم. در طول مسیر، تابلوی امامزاده داوود به چشم می‌خورد. بعد از پیمودن تقریبا ۱۰ کیلومتر به روستای سولقان می‌رسیم. روستا را که به سمت جاده امامزاده داوود طی می‌کنیم، در سمت راست و در بین باغ‌ هایی که عمدتا درختان گیلاس است، گنبد مخروطی‌ شکل و طلایی امامزاده به چشم می‌خورد. گنبدی که با سایر امامزاده‌ هایی که در ایران دیده‌ ایم متفاوت است و سبک خاصی دارد.

 زاده نور 3 2 امامزاده سید محمد نوربخش تهران

 زاده نور 2 1 امامزاده سید محمد نوربخش تهران

 زاده نور 4 3 امامزاده سید محمد نوربخش تهران

 زاده نور 1 0 امامزاده سید محمد نوربخش تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    یکی از زیباترین اماکن زیارتی که تاکنون دیدم همین امامزاده است

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد