جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده بی بی دختران شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ دی ۱۴۰۰

امامزاده «ام عبدالله» مشهور به امامزاده بی بی دختران شیراز یا در گویش محلی بی‌بی‌دخترون، در شهر شیراز، بلوار شهید دستغیب، پشت مسجد حضرت ابالفضل(ع) واقع شده است.در کتاب آثار عجم در مورد این امامزاده می خوانیم که : «این امامزاده، نامش بی بی خدیجه و کنیه اش ام عبد الله. سیده ای است فاضله از اولاد حسین بن علی بن حسین (ع)». این بنا در زمان زندیه ساخته شده ‌است. چون به دلیل زلزله تخریب شده، محمد قلی خان ایلخانی عمارت را تجدید و تعمیر کرد و عمارت کنونی مربوط به دوره ایلخانی است. این آرامگاه در کوچه‌ای منشعب از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت‌العباس در نزدیکی مسجد ایلخانی قرار گرفته‌است.

بی بی دختران امامزاده بی بی دختران شیراز

تاریخچه بنا

دستور ساخت آرامگاه بی بی دخترون را همسر موسس سسله آل مظفر یعنی قتلان (قتلغ خان) بیک خاتون مادر شاه شجاع داده بود. ولی در پی زلزله این بنا تخریب شد و محمد قلی خان ایلخانی کسی که به هنر و فرهنگ علاقه خاصی داشته تصمیم به تعمیر این بنا می گیرد. به همین خاطر بنای کنونی منصوب به دوره ایلخانی است. حتی گفته می شود که در اطراف این بقعه قبرستانی بوده که امروزه سنگ قبرهایش روی ازاره ها و دیواره های کار گذاشته شده است . بخشی از فضای مخروبه آرامگاه نیز تبدیل به یک دبستان شده است. گفتنی است که آرامگاه بی بی دختران در سال ۱۳۴۷ به ثبت ملی رسید.

بی بی دختران 1 1 امامزاده بی بی دختران شیراز

معماری بنا

این بقعه معماری و تزئینات ساده و منحصر به فردی دارد که در حین سادگی آرامش خاصی را به بازدیدکنندگان القا می کند. بنای چندوجهی که دارای گنبد بلندی است و حتی روی این گنبد نیز کاشی کاری نفیسی دیده نمی شود. البته منبت کاری، کاشی کاری و سنگ نوشته های داخل بقعه دیدنی هستند. این آرامگاه در ۲ طبقه و با آجر ساخته شده و در احاطه باغچه و درختان تنومندی قرار گرفته که زیبایی خاصی به آن بخشیده اند.

با اینکه بیش تر بازدیدکننده ها برای زیارت به این بقعه سر می زنند ولی مشخصه های معماری و تاریخی این بنا برای بسیاری از علاقه مندان منحصر به فرد به حساب می آید. از این گذشته فضای اطراف آرامگاه بی بی دختران مکان خوبی برای پیاده روی و فرار از شلوغی شهر است. برای ورود به داخل امامزاده بی بی خدیجه می توانید از درهای متعددی که در چهار طرف بنای مربعی شکل تعبیه شده وارد شوید. ایوان های کوچک مشرف به درها را در هر سمت بنا می بینید که با طاق های زیبایی تزیین شده اند.

بی بی ختران 3 امامزاده بی بی دختران شیراز

تزیینات بنا

در فضای داخلی امامزاده کتیبه ای به خط نسخ، کاشی کاری ها، گچ بری ها و منبت کاری هایی دیده می شود. در وسط صحن نیز محفظه ای چوبی قرار گرفته است .ولی قبر ام عبدالله در زیرزمین این ساختمان قرار دارد و درِ آن به روی عموم مردم بسته است. اگر سرتان را به سمت بالا بچرخانید پنجره های مشبکی را روی گنبد می بینید که در واقع روشنایی داخل ساختمان از آنجا تامین می شود.

طبقه دوم آرامگاه بی بی دختران بالکن های متعددی دارد که با نرده های مشبک چوبی آراسته شده اند. علاوه بر آن مقرنس های گچ بری به شکل ماهرانه ای بر روی آن ها نقش بسته است. از این بالکن ها می توانید فضای اطراف امامزاده را ببینید و عکس های زیبایی از آن ثبت کنید. ضمنا در نزدیکی بقعه بی بی خدیجه اتاق آیینه کاری قرار گرفته که آرامگاه برخی از مشاهیر شهر به شمار می رود.

بی بی دختران 5 امامزاده بی بی دختران شیراز

نحوه دسترسی

آرامگاه بی بی دختران در یکی از محله های قدیمی و بسیار معروف شیراز به اسم محله سنگ سیاه واقع شده که بناهای تاریخی متعددی را در خود جای داده است. برای رفتن به این آرامگاه باید به بلوار شهید دستغیب بروید که ایستگاه اتوبوس احمدی در نزدیکی این بنا قرار دارد و نزدیک ترین ایستگاه مترو یعنی ایستگاه زندیه نیز حدود ۱ کیلومتر از آرامگاه بی بی دختران فاصله دارد.

بی بی دختران 1 امامزاده بی بی دختران شیراز

بی بی دختران 2 امامزاده بی بی دختران شیراز

بی بی دختران 4 امامزاده بی بی دختران شیراز

بی بی دختران 6 امامزاده بی بی دختران شیراز

بی بی دختران 7 امامزاده بی بی دختران شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 4.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سمانه بهجتی

    خیلی التماس دعا هرکسی گذرش ب امامزاده بی بی خدیجه جانم افتاد😓

    ۱۸ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سمانه

    سلام،خوشا ب سعادتتون،من اتفاقی سعادت زیارتشونو داشتم،خیلی حس عجیبی داشتم ک هیچ کحا نداشتم،امروز بخاطر مشکل برادرم یهو بی بی خدیجه اومدن حلو نظرم،توروخدا اگ میشه ب نیابت من برین زیارتشون و برای داداش اسماعیلم خیلی نایب الزیارت بشین،خیلی التماس دعا،بگین بی بی جون اومدی دیشب توی خوابم الان ازتون کمک میخوام😓

    ۱۸ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • رها مسعودی

    این امام زاده در خیابون دستغیبه…ما هر چندماه ی بار میریم…خیلی فضای آرمش بخشی داره

    ۲۶ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد