جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

“الغدیر” چشم براه سخاوت “اکباتان”

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ فروردین ۱۳۹۶

در پی سرریز شدن آب سد اکباتان واقع در استان همدان، سد الغدیر ساوه که در ۱۸۰ کیلومتری پایئین دست این سد قرار دارد، چشم به راه آبی مانده که در حال سرریز شدن است تا بتواند شاید بخش عمده‌ای از عطش و تشنگی خود در این سال‌های کم‌آبی را جبران کند.

در همین رابطه رئیس امور بهره‌برداری از سد الغدیر ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت سد اکباتان در استان همدان گفت: با تکمیل ظرفیت مخزن این سد در حال حاضر بالغ بر ۲۷ متر مکعب بر ثانیه از سرریز این سد خارج و بهیکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه قره‌چای وارد می‌شود.

“سیدجلال شاهرخ” افزود: با عنایت به شرایط آبی در سد ساوه انتظار می‌رود که در این شرایط مسئولان سیاسی و آب منطقه‌ای هر دو استان مرکزی و همدان در خصوص مدیریت حوضه آبریز مشترک بین این دو استان(قره‌چای) و به منظور مدیریت صحیح آب سرریز شده از سد اکباتان نهایت هماهنگی و همکاری را داشته باشند.

وی بیان کرد: تعامل بعمل آمده از سوی مسئولان سیاسی بین دو استان همدان و مرکزی موجب خواهد شد تا آب سرریز شده از سد اکباتان در این زمان که نیاز بخش کشاورزی وجود ندارد، در مسیر طبیعی رودخانه و در حوضه آبریز قره‌چای به جریان درآید تا پس از ورود به حوزه استحفاظی شهرستان ساوه به حجم آبی سد الغدیر افزوده شود.

شاهرخ با اشاره به سرریز شدن سد اکباتان طی دو روز گذشته اظهار کرد: با توجه بهذخیره برفی در ارتفاعات حوزه واقع در استان همدان و تداوم روند سرریز شدن این آب با توجه به بعد مسافت بین دو سد اکباتان و سد الغدیر پیش‌بینی می‌شود در سایه همکاری مسئولان دو استان با مدیریت جریان آب جاری شده در حوضه آبریز قره‌چای ظرف مدت ۷۲ ساعت آینده بخشی از این آب به دریاچه سد الغدیر برسد.

وی به حجم ذخیره فعلی آب در سد الغدیر نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ذخیره آب در دریاچه سد الغدیر حدود ۴۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در چنین روزی ۱۶ میلیون متر مکعب افزایش داشته است.

وی گفت: خوشبختانه بارش‌های مناسب در سال آبی ۹۶-۹۵ موجب شده است که دبی ورودی به سد الغدیر ساوه به طور نسبی افزایش یابد و در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر باشیم.

عضو هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان مرکزی به حجم قابل توزیع آب ذخیره شده در دریاچه سد الغدیر نیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۴۰ میلیون متر مکعب حجم کل آب ذخیره شده در سد الغدیر ساوه تنها ۲۴ میلیون متر مکعب آن قابل توزیع است و مابقی به عنوان حجم پایه در نظر گرفته شده و قابل توزیع نخواهد بود.

وی با اشاره به روند رو به رشد دبی آب ورودی به دریاچه سد الغدیر اظهار کرد: در حال حاضر دبی آب ورودی به سد الغدیر ۵.۵ متر مکعب در ثانیه است و ‌این میزان در حالی است که به دلیل بارش‌های مناسب فروردین ماه، این حجم در هفته گذشته تا ۱۲ متر مکعب بر ثانیه نیز رسیده بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در چنین روزی حجم مفید و قابل توزیع آب سد الغدیر ساوه حدود هشت میلیون متر مکعب بود که با توجه به حجم فعلی که به ۲۴ میلیون متر مکعب رسیده است شاهد رشد سه برابری در این بخش هستیم.

به گفته شاهرخ، حجم آب ذخیره شده فعلی در سد ساوه تنها ۱۴ درصد ظرفیت آن را شامل شده و بحران کمبود آب همچنان بر سد ساوه حاکم بوده و در واقع شرایط یاد شده در مقایسه با چهار سال اخیر وضعیت نسبی مناسب‌تری را ایجاد کرده است .

وی گفت: در عین حال تاکید می‌شود که تامین آب شرب شهر ۲۵۰ هزار نفری ساوه اولویت اول و تامین بخشی از حقابه کشاورزان دشت مرکزی ساوه نیز از اهداف سال آبی پیش رو خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سد الغدیر ساوه با ۲۶۵ متر طول تاج و حجم ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتونی است که در سال ۷۲ با هدف تامین برق و آب کشاورزی ۲۳ هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال‌زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی‌های مسیر انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود ۱۰ کیلومتر به شبکه آبیاری منتقل می‌شود.

سد اولیه اکباتان نیز با هدف تامین آب آشامیدنی شهر همدان و همچنین آب کشاورزی منطقه با ظرفیت هشت میلیون متر مکعب احداث شد، پس از اجرای طرح افزایش ارتفاع، حجم آن به ۳۶ میلیون متر مکعب افزایش یافت و با نگهداری بخشی از آب حوضه این منطقه در سد پائین‌دستی آبشینه به میزان پنج میلیون متر مکعب عملا ۴۱ میلیون متر مکعب آب در سد اکباتان ذخیره‌سازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، با ایجاد تغذیه مصنوعی در این حوضه آبی و نیز احداث بندهای خاکی کوچک و بزرگ به منظور بهره‌برداری در بخش‌های مختلف خصوصا بخش کشاورزی و نیز اجرای طرح‌های تغذیه در مجموع ۱۸۰ میلیون متر مکعب پروژه آب در حوزه استحفاظی استان همدان ایجاد شده است، در حالی که طبق برنامه می‌بایست کمتر از یک سوم این میزان پروژه در استان همدان اجرا و مابقی با جاری شدن از طریق رودخانه قره‌چای وارد حوضه آبریز استان مرکزی شده و در پشت سد الغدیر ذخیره شود.

مردم و مسئولان استان مرکزی بویژه شهرستان ساوه که کمترین میزان بارندگی‌ها را در استان مرکزی دارد، انتظار دارند حال که آب سد اکباتان در پی بارش‌های مطلوب ماه‌های گذشته سرریز شده است، اولا نگاه سخاوتمندانه‌ای از سوی مسئولان استان همدان نسبت به روان‌سازی آب به سمت سد الغدیر را شاهد باشیم و ثانیا با نگرش ملی به حوضه آب به منظور افزایش حجم ورودی به دریاچه سد الغدیر ساوه و نیز احیای قره‌چای در حوزه استحفاظی استان مرکزی که نقش بسزایی در احیا و فعال شدن اکوسیستم خواهد داشت، همکاری لازم را داشته باشند.

سخاوت آسمان نسبت به شهر ساوه و نگرش ملی مسئولان به مدیریت منطقه‌ای آب در حوضه مشترک آبریز استان‌های مرکزی و همدان این نوید را می‌دهد که امسال در ساوه تا حد قابل ملاحظه‌ای مشکل کم آبی برطرف شود چرا که کمبود منابع آبی در شهرستان ساوه موجب جدال بین سدالغدیر با کم‌آبی شده تا جایی که نتیجه این جدال سخت تعطیلی نیروگاه‌های تولیدی برق در مجاورت این سد به دلیل خشکسالی و دور شدن اهداف ترسیم شده در احداث این سد به عنوان بزرگ‌ترین سازه بتونی احداث شده در سطح استان مرکزی است. امسال سومین سالی است که سد الغدیر ساوه علاوه بر تامین آب مورد نیاز حوزه کشاورزی قسمتی از آب شرب شهر ساوه را نیز تامین می‌کند‌.

خبرگزاری ایسنا، منطقه مرکزی، در دو سال اخیر بارها گزارش‌های مختلفی در خصوص موضوع کم‌آبی در شهرستان ساوه بر روی خروجی خود قرار داده است. از گزارش “نماز باران بخوانیم” گرفته تا ” دهن‌کجی کامیون‌های پرآب‌بر به تشنگی ساوه” و “نگاه حسرت‌بار اراضی ساوه به سد الغدیر “، ” قره‌چای می‌میرد”، “الغدیر رکورد خود را در کم‌آبی شکست” “ساوه تشنه‌تر از همیشه” و … که همه و همه به اصلی‌ترین دغدغه مردم این شهرستان که همانا کم‌آبی است، پرداخته و به این مشکل از منظر صاحب‌نظران و متولیان امر به صورت تخصصی پرداخته شده است .

113 الغدیر چشم براه سخاوت اکباتان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد