جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

افزایش توان اقتصادی با تقویت گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ شهریور ۱۳۹۶

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و … به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** توجه به گردشگری، ایجاد بازوهای کمک به اقتصاد
ایران با وجود جاذبه های متنوع گردشگری که دارد می تواند بازوی توانمندی برای این بخش پیدا کند. شاید اگر تمرکز بر بخش گردشگری در تمام ابعاد آن چه گردشگری داخلی و چه خارجی، به طور کارشناسانه مورد اهتمام دولت، مسوولان و مردم باشد بتوان اقتصاد مقاومتی را به شکلی موفق محقق و دنبال کرد.

روزنامه «کلید» در مطلبی با عنوان «گردشگری هنوز در کشور جدی گرفته نشده» به نقل از «علی اصغرمونسان» رئیس ســازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آورد: بخش خصوصی می تواند هم ســرمایه خوبی هزینه کند و هم راندمان بالایی دارد. بخش گردشــگری و خدمات در دنیا در بخش اشــتغال بسیار موثر هســتند، بنابراین اگر بخواهیم به اشتغال سطح بالا دســت یابیم، باید به بخشــی که می تواند با ســرمایه اندک و ســرعت بیشتر مشکل اشــتغال را حل کند، یعنی بخش گردشگری و خدمات، بیشتر توجه کنیم که در آن دارای مزیت هستیم.

در ادامه این مطلب می خوانیم: در کشور ۳۲ هــزار اثر تاریخی و فرهنگی مختلف داریــم که ایــن ظرفیت بســیار بزرگی در حوزه گردشــگری و میراث فرهنگی محسوب میشود. نگاه به بیرون از کشور برای ورود تکنولوژی مناســب است، نه برای واردات کالا؛ بنابرایــن باید به مزیت های درون کشور توجه کنیم. امســال بیش از یک میلیارد گردشــگر در دنیا وجود خواهد داشــت که از محل این گردشگران بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار در صنعت گردشگری دنیا گردش پیدا خواهد کرد.

روزنامه «تفاهم» در گزارشی با درج عنوان «جزیره هنگام، اولین منطقه گردشگری حلال کشور»، به نقل از «کاظم قربانی» مدیرکل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم نوشت: جزیره هنگام توسط مؤسسه بین المللی توسعه گردشگری حلال، به عنوان اولین منطقه گردشگری حلال کشور در نظر گرفته شد که بعد اقتصادی بسیار خوبی برای منطقه آزاد قشم خواهد داشت. دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم به راه اندازی مرکز ملی تحقیقات حلال در کشور گرفت؛ چرا که امروزه مبحث حلال نه تنها برای مسلمانان حایز اهمیت است، بلکه بعد علمی و بهداشتی آن برای غیرمسلمانان نیز اثبات شده و استانداردهای آن مورد استقبال واقع شده است، به گونه ای که شرکت های بزرگی چون مک دونالد از استانداردهای حلال در مواد غذایی مصرفی خود استفاده می کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: مبحث تشخیص حلال شامل سه بخش فقهی، تخصصی و آزمایشگاهی است که بخش فقهی توسط علما، بخش تخصصی توسط کارشناسان حلال و بخش آزمایشگاهی توسط متخصصان آزمایشگاه حلال است. اگر صادرکنندگان کالا خود را ملزم به دریافت مجوزهای لازم و گواهی های استاندارد ایران کنند، صد درصد کالای آنها در کشور مقصد ترخیص می شود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «سی روز فرصت سوزی سعدآباد»، نوشت: پروژه «سی» را می‌توان یک نمونه موفق داخلی از همگرایی رویدادی هنری و میزبانی موزه یا مجموعه‌ای تاریخی دانست که با حضور چهره‌های نام‌آشنایی چون همایون شجریان، سهراب پورناظری، بهرام رادان، صابر ابر، مهدی پاکدل و سحر دولتشاهی به مدت ۳۰ شب در محوطه کاخ سعدآباد اجرا شد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: به‌طور معمول، برگزاری چنین رویدادهایی فرصتی استثنایی برای درآمدزایی موزه‌ها و اماکن تاریخی فراهم می‌سازد. این اماکن می‌توانند با افزایش ساعت کاری خود تا زمان آغاز برنامه، علاوه‌بر پولی که بابت اجاره فضا دریافت می‌کنند، از بازدیدکنندگان نیز درآمدزایی داشته باشند؛ اتفاقی که در شب‌های اجرای «سی» برای سعدآباد عملی نشد. این تصمیم علاوه‌بر اینکه موجب می‌شد مخاطبان این اثر ساعات انتظار تا آغاز کنسرت را به نحو مطلوب‌تری سپری کنند، یک موقعیت فوق‌العاده را نیز برای درآمدزایی این مجموعه فراهم می‌کرد. مجموعه سعدآباد ۱۵موزه در دل خود جای داده است.

برگزاری رویدادهایی همچون «سی»، علاوه‌بر دستاوردهایی که در حوزه هنر دارد، از جنبه جذب گردشگر، چه داخلی و چه خارجی، نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه‌بر جذب گردشگر داخلی به اماکن تاریخی، چنین برنامه‌هایی می‌توانند موجب جذب گردشگران خارجی به‌نیت‌ تماشای آن اجرا شوند.

**تمرکز بر راه حل های مهار بحران های اجتماعی
بحث بحران های اجتماعی نظیر اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، تکدی گری و … مورد توجه همه قشرهای جامعه از مردم و مسوولان است چرا که وجود این آسیب ها، همه افراد جامعه را درگیر می کند. دراین میان آنچه اهمیت دارد ارایه راهکارهای جدی است تا بتوان برای غلبه بر چالش های موجود، راهکارهای مناسبی برای مهار یا کنترل آن پیشنهاد داد.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «حس تلخ ناامنی روانی»، نوشت: صبح که از خانه بیرون می‎زنی، می‎دانی شلوغی و ترافیک و سروصدایی تمام‎نشدنی در انتظارت است؛ می‎دانی ممکن است برای هر کار کوچکی مجبور باشی ساعت‎ها معطل شوی یا در صف بمانی؛ می‎دانی ممکن است در تصادف یا دعوایی درگیر شوی یا از دور با هول و استرس تماشاگر باشی؛ می‎دانی کلی اتفاق کوچک و بزرگ آزاردهنده دیگر ممکن است رخ بدهد و خستگی حاصل از کار و درس و رفت‎وآمدت چندین برابر بشود اما اگر زن باشی، به همه این‎ها «نبود امنیت روانی» هم اضافه می‎شود.

در ادامه این مطلب آمده است: این زنان احساس ناامنی خود را ناشی از مزاحمت‎هایی می‎بینند که در جامعه نسبت به آن‎ها صورت می‎گیرد و جامعه بدون تفاوت از کنار آن‎ها می‎گذرد. در حال حاضر زنان از هر قشر و طبقه‎ای و با هر نوع پوشش و آرایشی که در سطح شهر ظاهر شوند، در زمینه حمل و نقل و جابه‏جایی در شهر با مشکلاتی مواجه می‎شوند که این مسئله، هم زنان دارای وسیله نقلیه شخصی و هم زنان استفاده کننده از وسایل نقلیه شهری و عمومی را شامل می‏شود.

یکی از راهکارهایی که در سال‎های اخیر، با هدف کاهش مزاحمت‎ برای زنان، اجرایی شده‎است زنانه‎-مردانه کردن فضاها و وسایل نقلیه عمومی است؛ تاکسی مخصوص بانوان و قسمت مخصوص بانوان در اتوبوس و مترو؛ این راهکار گرچه کمی از حجم آزار و اذیت‎ها را دست‎کم در وسایل نقلیه عمومی کم کرده اما براساس تجربه و به گفته زنان، مشکل هم‎چنان پابرجاست؛ شاید به این دلیل که خط‌کشی و مرزبندی، راه‎حل این مشکل نیست و به اقدامات جدی‎تری در حوزه تربیت و آموزش نیاز داریم.

روزنامه «شهروند» با درج عنوان «جولان فقر خشن» به نقل از«اسحاق جهانگیری»، آورد: همه ما در دور و نزدیک و در محل کار و زندگی خود با نمونه‌های تکان‌دهنده‌ای از آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو هستیم و گسترش اورژانس اجتماعی یکی از ضرروت‌های اساسی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است و دولت نیز از توسعه فعالیت‌های اورژانس اجتماعی حمایت می‌کند. مقابله با اعتیاد به موادمخدر هم از دیگر اولویت‌هایی در دستورکار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته، چراکه متاسفانه شاهد شکل جدیدی از مصرف موادمخدر هستیم که نگرانی‌های جدی را به‌ وجود آورده و متاسفانه مصرف موادمخدر در میان جوانان و زنان گسترش پیدا کرده و باعث ایجاد دغدغه‌های جدی شده است.

در ادامه این مطلب به نقل از «علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، می خوانیم: پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌های اجتماعی، مداخلات به‌هنگام، تخصصی و اثربخش با بهره‌گیری از سازمان‌های مردم‌نهاد ازجمله برنامه‌های سازمان بهزیستی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی است. وجود نزاع‌های خانوادگی، کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول‌آزاری در کشور باعث آن شد که بر ضرورت توسعه اورژانس اجتماعی در کشور تأکید و آن را گسترش دهیم. اورژانس اجتماعی همچنین بر موارد خودکشی، طلاق یا سایر آسیب‌های اجتماعی می‌تواند مداخله‌های موثری داشته باشد.

روزنامه «نوآوران» در گفت وگو با «مهدی اسماعیلی‌تبار، روان‌شناس و مشاور خانواده» با انتشار عنوان «به ترس تنها بودن‌مان باج ندهیم»، نوشت: متأسفانه امروزه شاهد هستیم بسیاری از زوجین که در سال‌های ابتدایی زندگی به سر می‌برند، متوجه نبود تفاهم در میان خود می‌شوند و به صورت توافقی اقدام به طلاق، منفورترین حلال خداوند می‌کنند. پس از جدایی نیز بسیاری از زوجین به جای این‌که مدت زمانی را در آرامش و تفکر درخصوص علل جدایی‌شان بپردازند، به سرعت برای فرار از تنهایی به ازدواج با فرد دیگری که حتی شناخت کافی نسبت به او ندارند، اقدام می‌کنند که این نیز خود زمینه بسیاری از مشکلات در آینده و شکست مجدد در زندگی را فراهم می‌کند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: درحقیقت ازدواج مجدد بلافاصله پس از جدایی از همسر واکنشی است که متأسفانه برخی برای فرار از ترس تنها ماندن بروز می‌کنند. هراس از تنهایی پس از طلاق موجب می‌شود که فرد بدون در نظر گرفتن نقاط منفی طرف مقابل نسبت به ازدواج مجدد اقدام نماید که این نیز خود سرآغاز اشتباه بزرگ دیگر خواهد بود و تکرار رویه‌ای است که یک بار تاوان آن را با شکست در زندگی مشترک و طلاق پرداخته است و در چنین شرایطی گفته می‌شود که این‌گونه افراد به ترس تنها بودن‌شان باج می‌دهند.

این در حالی است که آغاز زندگی مشترک آن هم برای دومین بار نیازمند شناخت همسر آینده و در نظر گرفتن سجایای اخلاقی خود او و همچنین میزان علاقه‌مندی است. زوجین پس از طلاق باید این نکته را در نظر داشته باشند که نباید تنهایی بر دوش‌شان سنگینی کند و به زندگی با فردی که هیچ شناختی بر او ندارند، آری بگویند و حتی در برخی موارد پیشنهاد ازدواج فردی را می‌پذیرد که بسیار از نظر پایگاه اجتماعی و سطح خانوادگی از او پایین‌تر است.

**نماینده سینمای ایران در راه رقابت اسکار
سینمای ایران در سال های اخیر سعی کرده تا با رویکردی اجتماعی به مسایل نگاه کند و به خوبی توانسته است جایگاه خود را در جامعه بین المللی تثبیت کند. این موفقیت نه تنها در شکل هنری ارزنده است که می تواند در سایر زمینه ها اعم از سیاست نیز برای کشور کارکرد مناسبی داشته باشد. امسال فیلم«نفس» راهی رقابت اسکار می شود؛ جایی که قرار است بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب شود.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «نفس ایرانی دراسکار»، نوشت: با انجام مباحثات نهایی و بررسی‌های کلی درباره چهار فیلم فهرست نهایی، این هیات با اکثریت آرا، فیلم «نفس» ساخته نرگس‌آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد. اعضای هیات امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تاثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده‌تر از مخاطبان بین‌المللی بشناساند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: «نفس» که پخش بین‌المللی آن را محمد اطبایی برعهده دارد، روایت زندگی چهارکودک به نام‌های بهار، نادر، کمال و مریم است که به‌همراه پدرشان غفور و مادربزرگ خود در دهه ۵۰ خورشیدی نفس می‌کشند! دنیای این کودکان، دنیایی پر از رویاهای زیبای کودکانه است و قرار است رنگ حقیقت به‌خود بگیرد.

روزنامه «ایران» با انتشار عنوان « داوران نفس را راهی اسکار کردند» گزارش می‌دهد و می نویسد: با انجام مباحث نهایی و بررسی‌های کلی در خصوص چهار فیلم فهرست نهایی، این هیأت با اکثریت آرا، فیلم «نفس» ساخته نرگس آبیار را برای نمایندگی سینمای ایران در رقابت اسکار بهترین فیلم خارجی زبان انتخاب کرد. اعضای هیأت امید دارند فیلم برگزیده بتواند با پشتیبانی کلیه مراکز تأثیرگذار فرهنگی کشور، نمودی دیگر از ظرفیت‌های سینمای نوین ایران را به طیفی گسترده‌تر از مخاطبین بین‌المللی بشناساند.

در ادامه به نقل از «امیر اسفندیاری» سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی می خوانیم: هیأت انتخاب فیلم‌های دیگر کشورها را بررسی کردند و حتی این نکته که چه فیلم‌هایی در طی سال‌های گذشته توفیق داشته‌اند، مورد بررسی قرار دادند. اینکه فیلم‌های داستانگو، آوانگارد موفق بوده‌اند یا فیلم‌های تجربی. افرادی که در هیأت انتخاب حضور دارند صاحبنظرند و نه اینکه بر اساس دیدگاه سیاسی تصمیم بگیرند. براساس یک صلاحدید کلی و ظرفیت موجود، فیلم نهایی انتخاب می‌شود.

روزنامه «مردم سالاری» در یادداشتی با عنوان «نفس نماینده ایران در اسکار شد»، نوشت: فیلم نرگس آبیار به نمایندگی از ایران در بخش فیلم خارجی‌زبان نودمین دوره جوایز اسکار رقابت خواهد کرد. آبیار «نفس» را از روی فیلمنامه‌ای نوشته خودش کارگردانی کرده است. این فیلم اولین بار در بخش سودای سیمرغ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و برنده دو جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای شبنم مقدمی و جایزه بهترین فیلم در بخش نگاه ملی شد.

گردشگری 1 افزایش توان اقتصادی با تقویت گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *