رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

افتتاحیه جشنواره غذایی اکو با مهمان‌نوازی زنجانی‌ها

اشتراک گذاری

سومین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای اکو جاده ابریشم با حضور زهرا احمدی‌پور، معاون رییس‌جمهور، استاندار زنجان، معاون مدیر کل اکو و برخی از اعضای کشورهای اکو با مهمان‌نوازی زنجانی‌ها افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، یحیی رحمتی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان به عنوان اولین سخنران این مراسم بیان کرد: غذا بهانه‌ای است برای دور هم آمدن و با هم بودن، برای ابراز محبت. غذا وجه تمایز و وجه اشتراک در میان ملت‌هاست. غذا راوی فرهنگ و نشانگر عمق تمدن‌هاست و با داشتن آن چه از خصوصیات آن جاذبه‌ای گران‌سنگ به اندازه و وزن سایر جاذبه های گردشگری است. در اقتصاد گردشگری بخش اعظمی از هزینه‌های یک سفر به خوراک و تجربه طعم و ذائقه اختصاص پیدا می‌کند. جاده، بستر اصلی تجربه یک سفر است و جاده ابریشم، تاریخی‌ترین و پهناورترین تجربه ملت‌ها در ارتباطات فرهنگی و اقتصادی در دنیاست و تنوع فرهنگ و ملل در پهنه جاده ابریشم، رنگین کمانی از طعم های مهربانی ایجاد کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان افزود: به واسطه استقرار کشورهای سازمان همکاری های اقتصادی اکو در مسیر بستر تاریخی جاده ابریشم می توان اذعان داشت در صورت همگرایی و همکاری دولت ها، با ظرفیت بالقوه عظیمی که به وجود می آید، راه ابریشم، می تواند راهی به سوی جهانی شدن باشد. ما در پی تعامل گسترده با کشورهای ذی‌نفع برای احیای جایگاه اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم هستیم. در این میان غذا می تواند بهانه ی زیبایی برای این امر مهم باشد.

رحمتی اضافه کرد: کشور ایران به واسطه تنوع فرهنگی و وجود اقوام مختلف در آن نمونه قابل توجهی از تنوع فرهنگی مانند کشورهای جاده ابریشم – اعضای سازمان اکو است که شهر زنجان بستری برای تجربه این تنوع و یکدلی است.

حبیب یگانه، شهردار زنجان نیز به عنوان دومین سخنران این مراسم بیان کرد: جشنواره حاضر بر محور و مدار دو مفهوم “جاده ابریشم” و سازمانی متشکل از کشورها و ملت هایی که دارای پیوست عمیق فرهنگی هستند، یعنی “سازمان اکو” شکل گرفته است. جاده ابریشم در قرون گذشته یکی از جاده های مهم تجاری جهان بوده که از شرق تا غرب عالم، تمدن ها و ملل ادوار گذشته را به یکدیگر متصل و مرتبط کرده است. این جاده از نظر اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش بسیار مهمی در روابط کشورهای مختلف از گذشته دور تا قرن پانزدهم میلادی داشته و باعث تحولات مهمی در تاریخ این کشورها از جمله ایران شده؛ به نحوی که مناسبات ایران با سایر کشورها در طول تاریخ تحت تاثیر این جاده بوده است. گر چه شکل گیری جاده ابریشم بر پایه تجارت و مبادله کالا بوده اما ایده ها، فرهنگ ها و فن آوری های آن دوران از طریق این شبکه ارتباطی به دیگر کشورها انتقال داده شده و لذا ویژگی و موقعیت مکانی جاده ابریشم موجب شده تا بسیاری از کشورها به دنبال احیای این شبکه ارتباطی و مفاهیم مرتبط با آن باشند.

یگانه بیان کرد: در این راستا کشورها و شهرهای واقع در این مسیر تاریخی با به اشتراک گذاشتن داشته های فرهنگی خود سعی در گسترش ارتباطات نوین و فراهم نمودن مولفه های توسعه فرهنگ محور هستند که می توان از جمله آن به فرهنگ و هنر آشپزی و ویژگیهای خوراک مردمان ساکن در این بستر فرهنگی اشاره کرد. زنجان به واسطه موقعیت جغرافیایی و داشته های تاریخی و فرهنگی خود یکی از شهرهای با اهمیت در مسیر جاده ابریشم است.

شهردار زنجان اضافه کرد: مطالعات تاریخی و بررسی های میدانی انجام شده نشان می دهد استان زنجان و شهر زنجان بر سر یکی از مهم ترین شاه راههای جاده ابریشم قرار داشته است و از گذشته دور به عنوان حلقه ای مهم نقش تاریخی خود را در تسلسل زنجیره شهرها و ملل واقع در مسیر جاده ابریشم ایفا کرده است. امروزه توسعه شهرها و ارتقاء کیفیت زیست مردم با بازگشت به داشته های فرهنگی و تعامل هنرهای اصیل اقوام تحقق پیدا می کند و اسناد سازمان های جهانی همچون یونسکو نیز بر حفظ و معرفی “میراث ناملموس” شهری به عنوان ضامن توسعه کیفی تاکید دارد.

او با بیان اینکه امروزه شهر زنجان بر داشتن طیف متنوعی از هنرهای بومی در سینه مردمان خود افتخار می کند، ادامه داد: دانشی که جلوه های عینی آن در قالب آیین های سنتی، شعر، صنایع دستی با شکوه و بالاخره در تهیه خوراک سالم و با کیفیت مثال زدنی بروز و ظهور پیدا می کند. امروز افتخار می کنیم که در شهر زنجان میزبان سومین جشنواره بین المللی غذای کشورهای جاده ابریشم – اکو هستیم و امیدواریم در کنار همکارانمان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، میزبان خوبی برای این جشنواره باشیم. این جشنواره با هدف احیای آیین های سنتی و معرفی هنر آشپزی اقوام شکل گرفته و با تکیه بر ظرفیت های آن می توان علاوه بر بازسازی هنرها و سنت های رو به فراموشی، زمینه ایجاد تعاملات فرهنگی و نزدیکی اقوام و ملل دارای فرهنگ و منافع مشترک را فراهم کرد و از این رهگذر با تکیه بر بستر مفهوم “گردشگری خلاق” و “گردشگری فرهنگی” زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی هم افزا را فراهم آورد.

معاون مدیر کل اکو سخنران دیگر این مراسم نیز اظهار کرد: موجب خوشحالی ماست که شریک و همکار در برگزاری سومین جشنواره بین المللی غذای اکو – جاده ابریشم در این شهر تاریخی زنجان هستیم. در واقع مشاهده تحقق یکی از مهمترین تصمیمات سازمان ما برای برگزاری سالانه این جشنواره در این شهر زیبا و تاریخی زنجان بسیار امیدوار کننده است. شهر زنجان، که طبق افسانه ها توسط اردشیر اول پادشاه ساسانی بنا نهاده شده، در چهارراه فرهنگ‌های بزرگ قرار گرفته و دارای اهمیت بسیار بالایی به عنوان مرکز صنایع دستی فرهنگی و با مردمانی سخت کوش، کارآفرین و همچنین شادترین مردم ایران بوده و مکان ایده‌آلی برای برگزاری چنین جشنواره ای است.

احسان علی‌منگی افزود: در اینجا، به مردم و مسولان زنجان بخاطر تلاش سخت و تعهد شان برای تبدیل این جشنواره به واقعه ای مهم و موفق که ذائقه های غذایی کشورهای مسیر جاده ابریشم را به نمایش می گذارد تبریک می گویم. منطقه اکو با مساحتی بیش از ۸ میلیون کیلومتر مربع از آسیای مرکزی تا جنوب و جنوب شرقی آسیا، و با جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون نفر، به داشتن زیبایی های منحصر بفرد طبیعی و تنوع میراث فرهنگی و تاریخی شهره است. به همین دلیل، این منطقه دارای توانمندی بالقوه عظیمی است تا به مقصد گردشگری عمده ای در جهان تبدیل شود؛ اگر چه این پتانسیل به طور صحیح مورد بهره برداری قرار نگرفته است. این منطقه یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر میراث تاریخی و فرهنگی بوده و یادآور خاطرات جاده ابریشم کهن است.

او ادامه داد: همانطور که می‌دانید، سازمان همکاری اقتصادی به عنوان یک ساز و کار میان دولتی با تقویت همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک اقتصادی و اجتماعی با استفاده از توانمندی های درون منطقه ای و بین المللی همواره می‌کوشد تا توسعه پایدار را در کشور های عضو خود میسر کند. در مسیر تحقق چنین هدفی سازمان اکو و جمهوری اسلامی ایران این جشنواره را در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک پروژه مشترک بنا نهادند تا به صورت عملی از ظرفیت‌های موجود برای توسعه گردشگری در این شهر تاریخی بهره برداری کند. خوشبختانه اولین فستیوال با استقبال بازدیدکنندگان عظیمی مواجه شد و ما را تشویق کرد که آن را به صورت سالانه ادامه دهیم و امروز به لطف خداوند ما در سومین دور جشنواره حاضر هستیم.

معاون مدیر کل اکو افزود: گردشگری به عنوان یکی از بزرگ ترین و رو به رشد ترین بخشهای اقتصادی در جهان در موقعیت مناسبی از جهت کمک به ایجاد شغل و توسعه کشورهای عضو با ملزومات سرمایه گذاری کمتر و تاثیرات محیط زیستی منفی اندک قرار دارد. با این حال ما برای توسعه گردشگری در کشورهایمان نیازمند اتخاذ راهبردها، سیاستها، و برنامه ها در سطوح ملی و منطقه ای هستیم. در این باره روسای جمهور ما در سیزدهمین نشست سران در ۱۱ اسفند سال گذشته در اسلام آباد پاکستان سند چشم انداز ۲۰۲۵ اکو را تصویب کردند که در آن صنعت گردشگری جایگاه مهمی پیدا کرده و جزء اولویت‌های اصلی سازمان به رسمیت شناخته شده است. در سند چشم انداز گردشگری اکو این هدف ترسیم شده است که منطقه اکو به مقصدی سبز و آرام با محصولات متنوع و خدماتی با کیفیت مبدل گردد ضمن این که در امتداد این فرایند و با تعامل با همه عوامل مرتبط، توسعه پایدار و پاسخگویانه گردشگری و ارتقا وضع زندگی ساکنان نیز تضمین خواهد شد.

منگی همچنین گفت: بنابراین دبیرخانه اکو از سوی رهبران سازمان موظف شده است تا صنعت گردشگری را با همکاری اعضا از طریق تدوین راهبردها، سیاستها و پروژه های مناسب درمنطقه گسترش دهد. دبیرخانه اکو به منظور عملیاتی سازی چشم انداز ۲۰۲۵ از اعضای خود حمایت کرده و پروژه های مختلفی را به منظور گسترش گردشگری شروع کرده است تا دیدگاه خود نسبت به توسعه منطقه از طرق مختلف را به نمایش بگذارد. برگزاری سالانه جشنواره بین المللی غذای اکو – جاده ابریشم بصورت مشترک در زنجان نشانگر اراده ما برای همگامی با جوامع محلی برای بهره مندی از توانمندیها و ظرفیتهای آنها و کمک به شکوفایی جاذبه های گردشگری و معرفی آنها به کشورهای منطقه و جهان است.

او اضافه کرد: موضوع جشنواره امسال با عنوان “همه باهم به سوی گردشگری پایدار” در صدد تاکید بر اهیمت و قدردانی از فرهنگها، غذاها، صنایع دستی، محیط زیست و مردمان منطقه اکو و راه تاریخی ابریشم و معرفی انها به جامعه جهانی است.

استاندار زنجان نیز در این مراسم بیان کرد: برپایی چنین جشنواره هایی در استان زنجان که از سابقه و پیشینه تاریخی درخشانی برخوردار است، فرصت مغتنمی است تا علاوه بر افزایش نشاط و شادابی اجتماعی، به تقویت ظرفیت های گردشگری استان توجه ویژه ای شود که این امر افزایش اشتغال، رونق اقتصاد داخلی و معرفی ظرفیت‌های فراوان موجود در استان را نیز در پی خواهد داشت.

درویش امیری افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان اکو، همواره در پیشبرد اهداف توسعه ای آن پیشگام بوده و با برگزاری برنامه هایی همچون جشنواره غذا، امکان معرفی فرهنگ ها و غذاهای محلی و منطقه ای را برای کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی ایجاد کرده است. ایران اسلامی به لحاظ تنوع اقوام و فرهنگ‌ها جزو کشورهای غنی دنیا به‌شمار می‌رود و عمیقا معتقد است تفاوت های نژادی، جغرافیایی، سیاسی و زبانی هرگز نمی تواند مانعی برای ایجاد صمیمیت و همدلی، نزدیکی و ارتباط میان ملت ها شود. زیرا ملت ها همیشه از طریق روابط فرهنگی با سایر کشورها، گام در مسیر توسعه می گذارند و در این میان، توجه به فرهنگ غذایی مردم دنیا می تواند زبان مشترکی برای این تعامل باشد.

او تاکید کرد: ایران و ایرانیان به دلیل سابقه طولانی و تمدن کُهَنش همان طوری که در زمینه برخورداری از آثار تاریخی فراوان، شهرت جهانی دارد، در داشتن تنوع غذایی، فرهنگ غذا و معرفی آن هم پیشتاز است و حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. ایده برپایی جشنواره غذا، ضمن ایجاد زمینه نشاط و شادابی در جامعه و ارتقاء تعاملات منطقه ای کشورها، بر اهمیت توجه به سیستم تغذیه ای و امنیت غذایی در میان تمامی ملت های جهان تاکید دارد و مردم را با شیوه های مختلف تهیه و طبخ غذا در کشورهای مختلف و استانداردهای غذایی جهان آشنا می‌کند.

استاندار زنجان ابراز امیدواری کرد: با برگزاری جشنواره های متنوع در استان زنجان، گام های موثری در توسعه صنعت گردشگری، به‌ ویژه در میان کشورهای کمتر توسعه‌یافته برداریم؛ چرا که توجه به گسترش صنعت گردشگری علاوه بر دیپلماسی مردمی و گسترش تعاملات فرهنگی و اجتماعی می تواند نقش بسزایی در راستای مقابله با فقر، کاهش بیکاری، ایجاد رونق اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی داشته باشد و با سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، ضمن ایجاد نشاط اجتماعی، در تمامی بخش‌های اقتصادی و تعاملات منطقه ای نیز اثرات توسعه‌ای دارد.

درویش‌امیری ادامه داد: ایجاد نشاط اجتماعی و درآمدزایی برای مردم دنیا و گسترش صلح و دوستی با تکیه ‌بر فرهنگ غذایی مردم کشورهای عضو اکو و جاده ابریشم از مهم‌ترین دستاوردهای توسعه گردشگری در منطقه خواهد بود. ما امیدواریم روزی رویای صلح، عدالت، توسعه و برخورداری از امنیت و غذا در سرتاسر جهان محقق شود و هیچ کودک گرسنه ای در این کره خاکی از نعمت غذای سالم محروم نماند.

 افتتاحیه جشنواره غذایی اکو با مهمان‌نوازی زنجانی‌ها

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *