جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«ارزان شدن» بلای جان گردشگری ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ مرداد ۱۳۹۷

مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به ارزان شدن صنعت گردشگری ایران متاثر از وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی، می‌گوید: چیپ شدن گردشگری هیچ تبعاتی برای گردشگری یزد نخواهد داشت.

نقص برجام و بدعهدی برخی کشورها در روابط سیاسی با کشورمان، خواه و ناخواه تاثیرت منفی در صنعت گردشگری ایران ایجاد کرده و با توجه به نبود هماهنگی‌های لازم بین بخش‌های مختلف این صنعت، به ویژه در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، رقابت ناسالمی در این حوزه درآمدزا را شاهد هستیم.

بی‌ثباتی نرخ‌های حوزه گردشگری و نزول سطح خدمات در این بخش از یک سو و تبعات بی‌ثباتی نرخ ارز از سوی دیگر منجر به سوق یافتن گردشگری کشورمان به سمت نوعی گردشگری ارزان قیمت یا به اصطلاح «چیپ» شده است.

فعالان صنعت گردشگری معتقدند که این نوع گردشگری با جلب گردشگرانی با سطح سواد و فرهنگ پایین به کشورها، می‌تواند منجر به بروز برخی آسیب‏های اجتماعی در مقصد گردشگری شود.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که شهر جهانی یزد به دلیل برخورداری از فرهنگ و تمدنی غنی همواره مورد توجه گردشگران فرهنگی بوده و قاعدتاً می‌تواند مصون از این نوع آسیب‌ها باشد ولی چنین مشکلی برای برخی دیگر از مناطق گردشگری کشور می‌تواند پابرجا بماند.

خطر حذف ایران از لیست کشورهای پردرآمد گردشگری

مسئول یکی از آژانس ‎ های گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، ناهماهنگی در هرم گردشگری کشور را تایید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این مشکلات به نحوی در این حوزه تاثیرگذار بوده که هیچ کدام از بخش‌های مختلف این صنعت به قوانین پایبند نیستند و برای کسب درآمد بیشتر از بخش گردشگری، فراتر از محدوده کاری خود به دیگر حوزه‌ها ورود می‌کنند.

این فعال گردشگری استان که نخواست نام وی فاش شود، اضافه می‌کند: شکستن نرخ‌ها و بی‌ثباتی در ارائه خدمات به گردشگران که اعتماد آنها را سلب می‌کند و از طرف دیگر کاهش سطح خدمات برای کاستن از هزینه‌ها، معضل این روزهای گردشگری کشورمان است.

وی تداوم این روال را عامل سوق یافتن صنعت گردشگری ایران به سمت ارزان شدن می‌داند و معتقد است که همین عامل به ظاهر ساده منجر به بی‌کیفی شدن صنعت گردشگری کشور و حتی شهر جهانی یزد شده و تبعات زیادی بر جای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به برخی از آسیب‌های تنزل درجه و سطح خدمات گردشگری، تصریح می‌کند: این اتفاق منجر به سفر گردشگران ارزان قیمت و قشر متوسط رو به پایین دیگر کشورها به کشورمان می‏شود و نه تنها ایران را از لیست کشورهای پردرآمد گردشگری حذف خواهد کرد، بلکه ارزآوری کشور از این بخش را نیز کاهش می‌دهد.

این فعال گردشگری همچنین به آسیب‌های اجتماعی چیپ شدن صنعت گردشگری اشاره و عنوان می‌کند: پایین آمدن سطح گردشگران منجر به ایجاد و افزایش آسیب‏های اجتماعی متاثر از حضور آن ‎ ها در کشور خواهد شد که مواردی از آن را در کشور شاهد هستیم.

یزد مبرا از آسیب‏های اجتماعی گردشگران خارجی

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در رابطه با چیپ شدن صنعت گردشگری ایران و یزد به خبرنگار ایسنا می‌گوید: هنوز صنعت گردشگری ایران و یزد صنعتی ارزان نیست اما با روند کنونی پیش‌بینی ارزانی آن نیز دور انتظار نیست.

وی اضافه می‌کند: ارزان شدن صنعت گردشگری ایران به دنبال تاثیرات اقتصادی و سیاسی کنونی هیچ تبعاتی از نظر آسیب‏های اجتماعی برای یزد نخواهد داشت چرا که یزد هیچ زمینه‏ای برای ایجاد این معضل ندارد.

این مسئول در رابطه با علت عدم وجود آسیب‏های اجتماعی پس از چیپ شدن صنعت گردشگری در استان، اظهار می‌کند: یزد با توجه به جاذبه‏های گردشگری و اقلیم خود، محبوب و مورد پسند گردشگرانی از قشر فرهنگی به ویژه خبرنگاران، عکاسان، اساتید و شاعران است و این قشر به یقین هیچ تاثیر سویی بر صنعت گردشگری یزد نخواهد داشت.

وی این قبیل آسیب‌ها را بیشتر از گردشگری ایران مبتلا به گردشگری کشورهایی مانند مالزی و تایلند متناسب با صنعت گردشگری‌شان می‌داند و تاکید می‌کند: تاکنون هیچ گزارشی از موارد آسیب‏های اجتماعی به وسیله گردشگران خارجی در یزد نداشته‏ایم.

فاطمی عنوان می‌کند: شاید تنها اتفاقی که بعد از چیپ شدن گردشگری برای یزد بیافتد، پایین آمدن سطح مالی گردشگران فرهنگی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد در پایان با اشاره به دشواری‌های بازگشت این صنعت به حالت اولیه به عنوان یک مشکل در این خصوص، متذکر می‌شود: گردشگری چیپ برای برگشتن به حالت اولیه، زمان و اقدامات زیادی نیاز دارد و همین عامل کمی نگران‏کننده است.

منبع: ایسنا

arzani gardeshgari «ارزان شدن» بلای جان گردشگری ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *