رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

احتیاطی که رییس یک سازمان آن را کنار گذاشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یک هفته پرونده مربوط به شرکت تصفیه صنایع دستی را دقیق بررسی کردم، مشورت حقوقی گرفتم و متوجه شدم، دولت بی‌خود و بی جهت سالانه حدود ۱۴ میلیارد تومان برای کاری که نباید انجام دهد، هزینه می‌کند.

زهرا احمدی‌پور – معاون رییس‌جمهور – با حضور در ایسنا، درباره اقدامات انجام‌شده در مدت ریاستش، در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: شرکت تصفیه صنایع دستی باید ۱۳ سال پیش، ختم تسویه می‌شد، اما همچنان در حال فعالیت بود. این شرکت برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هزینه جاری و ضرر انباشته داشت، ولی به‌دلیل آن‌که یکسری افراد پشت آن بودند، همه فکر می‌کردند، اگر بگویند این شرکت جمع شود، ممکن است یکسری تبعات اجتماعی و مدیریتی برای آن‌ها ایجاد کند. به همین دلیل، این موضوع آن‌ها را کمی محتاط می‌کرد که تصمیم جدی درباره این شرکت گرفته نشود.

او با بیان این‌که من این احتیاط را کنار گذاشتم، تاکید کرد: اگر به درستی یک کاری رسیده باشیم، پس باید آن را انجام دهیم.

اگر امکان داشت زودتر از این‌ها انجام می‌شد!

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: شرکتی که باید ۱۳ سال قبل تسویه می‌شد، برای خودش مشاور حقوقی و ذی‌حساب گرفته بود و نیرو جذب می‌کرد. در حالی که هیچ مبدأ قانونی نداشت و زمانی که همه این موارد را به مسوولان آن گفتم، با صراحت اعلام کردند، اگر می‌شد ختم تسویه این شرکت اعلام شود، زودتر از این‌ها انجام می‌شد!

احمدی‌پور با بیان این‌که من ختم تسویه این شرکت را در بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کردم، ادامه داد: حتی تا گرفتن صورت‌جلسه نیز پای آن ایستادم. گرچه خیلی تلاش کردند تا وزیران دیگر را قانع کنند که این صورت‌جلسه امضا نشود. تمام اموال این شرکت را نیز برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گرفتم، در حالی که برخی اصرار می‌کردند، این اموال به یک شرکت توسعه دیگری که در معرض واگذاری است، داده شود که من با این موضوع مخالفت کردم.

او با اعلام این‌که من مخالف خصوصی‌سازی نیستم، توضیح داد: به این فکر کردم که اگر اموال مربوط به شرکت تصفیه را به شرکت دیگری بدهم و بخواهند در آینده، صنایع دستی را از دست صنعتگر ما درآورند، آن شرکت تعهدی در قبال صنعتگر من نخواهد داشت، بلکه من به‌عنوان مسوول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید متولی امر باشم. به همین دلیل، تصمیم گرفتم این اموال به سازمان برگردد تا در اختیار معاونت صنایع دستی قرار بگیرد، زیرا فلسفه شرکت تصفیه، توسعه صنایع دستی بوده است.

همچنان در حال لیست‌برداری اموال هستیم

معاون رییس‌جمهور تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت فوق‌العاده خوبی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه شده است. ظرفیتی که پیش از این امکان استفاده از آن وجود نداشت. ما از بهمن‌ماه سال گذشته که ختم تسویه این شرکت اعلام شد، همچنان در حال لیست‌برداری از اموال آن هستیم تا برای آن، در سازمان تعریف کاربری کنیم.

احمدی‌پور اظهار کرد: آنقدر دارایی‌های این شرکت جذابیت دارد که وزارتخانه‌های دیگر به‌دنبال آن هستند تا ساختمان‌های آن را به‌عنوان مازاد پیدا کنند و برای آن کاربری تعریف کنند. در حالی که برای تک‌تک اموال آن کاربری تعریف شده و همه آن‌ها به صنایع دستی متعلق هستند. من با این کار توانستم حاشیه امنی را برای صنایع دستی ایجاد کنم و این حوزه احساس کرد که دیده می‌شود.

او با اعلام این که این کار فقط و فقط یک اراده بود، افزود: من به احترام خودم که وقتی یک زن در پستی منصوب می‌شود، باید با تمام توان تلاش کند که این مسیر برای زنان دیگر بسته نشود، کارهایی که می‌توانم را انجام می‌دهم. این راه باید باز بماند تا رئیس‌جمهور، استانداران و وزرا همچنان به انتصاب مدیران زن مشتاق باشند. من یک آدم علمی بودم، بنابراین باید راهکارهای علمی پیدا می‌کردم و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، باید در هر آنچه خوانده‌ام و به شاگردانم در دانشگاه یاد می‌دهم، شک می‌کردم. خوشبختانه این رویکر در این زمینه جواب داد.

دسته‌بندی سرفصل صنایع دستی در گمرک

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با بیان این‌که ما در گمرک سرفصل مشخصی برای صنایع دستی نداریم، توضیح داد: برخی اقلام صادراتی، صنایع دستی هستند؛ اما سرفصل مشخصی برای آن‌ها در گمرک وجود ندارد. با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته، کارگروهی ایجاد شده که در حال دسته‌بندی این اقلام است تا به‌زودی در فهرست کمرگ تحت عنوان سرفصل صنایع دستی قرار بگیرند. همچنین در حال عملی کردن اقدامات دیگری در بخش توسعه بازرگانی، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کیوسک‌های صنایع دستی هستیم.

در تمام دستگاه‌های اداری تخطی‌هایی وجود دارد

احمدی‌پور با اشاره به این‌که کیوسک‌های صنایع دستی در زنجان راه‌اندازی شدند، گفت: قرار است این کیوسک‌ها را در سال ۲۰۱۸ نیز جزو پنج محور گردشگری در تبریز مستقر کنیم. از طرف دیگر، بافت‌های تاریخی ما به این کیوسک‌ها مجهز می‌شوند. اگر شما به خیابان سی‌تیر سر بزنید، غرفه‌ها و کیوسک‌های فلافل‌فروشی و عرضه مواد غذایی را که در آنجا مستقر هستند، می‌بینید.

او ادامه داد: ما با فلافل‌فروشی‌ها مشکلی نداریم، اما برای یک گردشگر که به بافت تاریخی وارد می‌شود و از یک اثر فاخر دیدن می‌کند، خوب است که کیوسک‌های صنایع دستی نیز در اطراف آن وجود داشته باشد تا برای خرید سوغات، به آن هم دسترسی داشته باشد. پس باید محوری برای فروش صنایع دستی پیش‌بینی کنیم. به همین دلیل، در حال هماهنگی با شهرداری برای این کار هستیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که شما با رویکرد حمایت از صنایع دستی به سازمان وارد شدید و در سفرهای‌تان نیز توجه ویژه‌ای به صنایع دستی استان‌های محروم دارید که این موضوع موجب خوشحالی فعالان و طرفداران این حوزه شد، اما خروجی این فعالیت‌ها ضعیف است؛ فکر می‌کنید چه دلایلی وجود دارد که مثلا موجب سرپیچی افرادی می‌شود که کارگاه‌های سفال کلپورگان در سیستان و بلوچستان را منحصر به خود می‌دانند، یا افرادی که جلوی دستور شما را برای بازگشت ساختمان معاونت صنایع دستی استان تهران از ولنجک به خیابان ویلا می‌گیرند؟ توضیح داد: به‌طور طبیعی، در تمام دستگاه‌های اداری ما تخطی‌هایی وجود دارد که بخشی از آن‌ها در برابر تغییرات واکنش نشان می‌دهند و به‌راحتی با آن کنار نمی‌آیند.

احمدی‌پور اظهار کرد: درباره کارگاه‌های سفال کلپورگان تمام مباحث مورد بررسی قرار گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان درحال فعالیت در این زمینه است و اعتبار ویژه‌ای برای راه‌اندازی کارگاه‌های دیگر گذاشته‌ایم. در واقع، نباید انحصاری در کار باشد، زیرا اگر به‌جز این باشد، کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی با ثبت جهانی روستای کلپورگان که پرونده آن در شرف ارسال برای بررسی است، موافقت نخواهند کرد. بنابراین باید الزامات این ثبت را ایجاد کنیم و موظف به رعایت آن باشیم.

صنایع دستی راه نجات سیستان و بلوچستان است

او ادامه داد: خروجی صنایع دستی ما، چندان کم نیست؛ محصول صنایع دستی، نمایشگاه‌هایی است که صنعتگران نیز مشارکت خوبی در آن دارند. هنرمندان با خلاقیت‌های بسیار، به کاربردی کردن صنایع دستی فکر و سعی می‌کنند محصولات به‌روزی تولید کنند. صنعتگرانی که به ما اعتماد کردند، باید بدانند اقداماتی که انجام می‌دهیم، در جهت حمایت از صنایع دستی، نه به‌صورت شعاری، بلکه اعتقادی است. فرصت‌هایی که ما برای صنایع دستی ایجاد می‌کنیم، می‌تواند یک جهش خیلی خوب و جدی ایجاد کند. بارها اعلام کرده‌ام که صنایع دستی راه نجات سیستان و بلوچستان است و نباید فقط به سفال آن فکر کنیم.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به این‌که لباس‌های موجود در موزه پوشاک سلطنتی نشان می‌دهد که لباس فاخر شهبانوی ایران، سوزن‌دوزی سیستان و بلوچستان را دارد، گفت: وقتی امکان استفاده از هنری برای شرکت در مراسم رسمی بین‌المللی وجود داشته، پس چرا امروز تولید نشود؟! کافی است ما در آن حوزه فعال‌تر شویم. من در حال هماهنگی با چند نفر از هنرمندان کشور هستم تا آن‌ها به‌عنوان سفیران صنایع دستی در این حوزه به ما کمک کنند و انگیزه و رغبت استفاده از صنایع دستی در لباس‌ها و سایر اقلام دیگر را افزایش دهیم.

در حال تلاش فوق‌العاده جدی برای حل بیمه صنعتگران هستیم

احمدی‌پور همچنین با اعلام این‌که در حال تلاش فوق‌العاده جدی برای حل مشکل بیمه صنعتگران هستیم، بیان کرد: مطمئنم اگر بحث بیمه صنعتگران و هنرمندان حل شود، انگیزه بهتری برای آن‌ها ایجاد خواهد شد. وقتی صنعتگری در استان جنوبی کشور، صنایع دستی تولید می‌کند و گردشگر سراغ آن نمی‌رود، انگیزه‌اش را از دست می‌دهد.

او ادامه داد: ما در حال اجرا کردن طرح پیوند هستیم تا تمام محصولاتی را که صنعتگر ما در جنوب کشور تولید می‌کند، جمع‌آوری کنیم و برای فروش به استان‌های شمالی یا فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی ببریم. امسال به‌عنوان «سال حصیر» نام‌گذاری شده است و تلاش می‌کنیم برای این محصول برند درست کنیم تا بتوانیم آن را کاربردی کنیم و کیفیت حصیر را افزایش دهیم. باید دید کدام‌یک از استان‌ها می‌توانند قطب این حوزه شوند تا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به‌سراغ آن استان برویم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره جابه‌جایی ساختمان معاونت صنایع دستی استان تهران از خیابان ویلا به ولنجک، اظهار کرد: شاید می‌شد این موضوع را به شکل دیگری مدیریت کرد، اما متاسفانه ناهماهنگی‌هایی از قبل بین اداره کل استان تهران با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و روی ساختمان کوشک در جای دیگر اختلاف نظر دارند که این موضوع با ختم فعالیت شرکت تصفیه در حال برطرف شدن است. بسیاری از فضاهایی که مرتبط با صنایع دستی بوده و ما نمی‌توانستیم از آن‌ها استفاده کنیم، در اختیار سازمان قرار گرفته است که به‌دنبال آن، این مشکل نیز حل خواهد شد.

118-1 احتیاطی که رییس یک سازمان آن را کنار گذاشت

119-1 احتیاطی که رییس یک سازمان آن را کنار گذاشت

120-1 احتیاطی که رییس یک سازمان آن را کنار گذاشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *