جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیین های ماندگار رمضان در سمنان

تاریخ بروزرسانی :
۸ خرداد ۱۳۹۷

سمنان- ایرنا- بسیاری از آیین های رمضان در گذر تاریخ به فراموشی رفته است اما برخی ازآن نظیر پروارکشان، شوخوانی،کیسه مراد و حنابندان هنوز با رمضان سمنان همراه بوده و جلوه خاصی به این ماه معنوی بخشیده است.
به گزارش ایرنا، مردم استان سمنان هرساله براساس اعتقادهای مذهبی با آیین های ویژه سنتی ماه رمضان که از عزیزترین ماهها و ماه عبادت و نزول قرآن است را با شکوه هرچه تمامتر برگزار می کنند.
آیین های و آداب و رسوم ماه مبارک رمضان ریشه در فرهنگ اصیل مردم سمنان دارد که به واسطه قدمت آن از قداست ویژه ای برخوردار است.
مردم استان از اواسط ماه شعبان و با نزدیک شدن ماه پر برکت رمضان، با برگزاری آداب و رسوم و سنت های دیرینه‌ به پیشوازی این ماه پر فیض و برکت می‌روند.
شو خوانی، دوخت کیسه مراد، حنابندان، سخرخوانی ، به صدا درآوردن درب خانه ها برای دریافت آش و شیربرنج و طبخ غذاهای محلی از جمله آیین ها و آداب ‌و رسومی است که هرسال با ربنایی تازه در استان سمنان مجال تکرار می یابند.

** دوخت کیسه مراد
آیین دوخت کیسه مراد در ماه رمضان شهرستان شاهرود برگزار می شود که مختص زنان و دختران است.
این آیین بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و هر ساله در دهه آخر ماه مبارک رمضان انجام می شود به این طریق که زنان و دختران بین ۲ نماز ظهر و عصر روز ۲۷ ماه رمضان کیسه ای کوچک دوخته و سکه یا پولی درون برای برآورده شدن حاجات خود می اندازند و تا سال آینده نزد خود نگه می دارند.
این آیین به طور معمول در مسجد جامع و برخی دیگر از مساجد قدیمی این شهر و همزمان با قصاص ابن ملجم مرادی انجام می شود.
کسانی هم که در سال های قبل با دوختن کیسه مراد به آرزوهای خود رسیده اند، مقدار نخ و سوزن با خود به مسجد می آورند و برخی مبلغی پول به نیت تشرف به اماکن متبرکه بین دیگر زنان حاضر در مسجد تقسیم می کنند.
اگر بانویی امکان حضور در مسجد را نداشته باشد، دوخت کیسه مراد را به دیگر نمازگزاران می سپارد تا از سوی او این آیین را بجا آورند.
این رسم در دامغان هم انجام می شود زنان پس از دوختن کیسه مراد دو رکعت نماز حاجت هم می خوانند.

semnan آیین های ماندگار رمضان در سمنان

** حنا بستن
حنا بستن و خضاب کردن یکی دیگر از آیین های ماه رمضان در شاهرود است، مردم اعتقاد دارند کسی که دست خضاب بسته را به سوی درگاه خداوند دراز کند بی بهره نخواهد بود.
شبیه این آیین در شهر مجن برگزار می شود، گروهی از زنان این شهر با اجتماع در منزل یکی از اهالی محل با سردادن صلوات، کف دست، انگشتان پا و دست و برخی حتی سر خود را حنا می مالند.

**شب خوانی
اهالی روستای عشقوان در منطقه خوارتوران بیارجمند شاهرود مراسم شب خوانی را چووشی (چاوشی) می گویند.
مردم از ساعتی مانده به اذان صبح روی بام خانه‌ها و مساجد رفته و با صدای دل‌نشین شو خوانی یا سحر خوانی، مردم را بیدار می‌کنند.
البته در شهرها، شوخوان ها، با نواختن طبل و شیپور، شو خوانی خود را تکمیل می‌کردند و از ابیات و اشعار کهن و مذهبی برای بیدار کردن مردم بهره می‌بردند که این آیین اکنون خیلی کم زنگ شده است.

**آیین هر شب یک مسجد
برنامه هرشب یک مسجد از دیگر آیین های میامی است که از چند سال پیش اجرا می شود، براساس این آیین مردم هر شب در یکی از مساجد شهر اجتماع کرده و جزء خوانی قرآن و دعاهای مربوط را می خوانند.
برخی از زنان در شب های احیا ظرف آبی که حاوی زعفران است با خود به مسجد می آورند وبا خواندن هر بند از دعای جوشن کبیر درون آب فوت می کنند و درآخر به عنوان تبرک به منزل می برند.

**پخت بره غذایی محلی در میامی
این یکی از رسوم ویژه ماه رمضان در میامی است که صرف آن همراه با خانواده و یا توزیع آن در بین افراد به‌خصوص در نخستین افطار ماه میهمانی خداست.

**قندشکنی رسمی کهن در سمنان
از جمله رسوم ویژه سمنان در ماه مهمانی خدا، غبار روبی مساجد، خرد کردن سنگ نمک، شکستن قند، خرد کردن آجر برای مهیا ساختن پودر شستشوی ظروف، خشک‌کردن بادمجان و سبزی برای تهیه غذاست.
بیشتر مردم سمنان پیش از ماه مبارک رمضان گوسفند ذبح می‌کردند تا از گوشت آن در این ماه استفاده کنند همچنین طبخ نان خانگی، شیره انگور و نگهداری آن در خمره ازجمله آداب پیش از ماه رمضان در سمنان بود.
زنان سمنانی، وظایفی چون غبارروبی مساجد، کمک به آماده ساختن مساجد برای پذیرایی از مردم، خرد کردن سنگ نمک با وسیله‌ای به نام هرنه، کوبیدن برنج‌های نیم دانه و تهیه گندم پوست‌کرده برای تهیه بلغور و آرد را بر عهده داشتند و از پودر آجر و گیاهانی مانند بیخ و اشنان برای شستن سماور، ظروف مسی و معمولی استفاده می‌کردند.
یکی از رسوم کهن مردم سمنان در ماه رمضان خواندن اشعاری برای اطلاع‌رسانی از امساک همشهریان در هنگام نماز صبح است.

** آیین سفید کردن دیوارخانه
آیین سفیدکردن دیوارخانه ها به عنوان رویدادی که رنگ و بوی ماه رمضان دارد که در برخی از روستاهای استان مانند میقان، ابرسج، کلاته خیج، و شهرهای مُجِن و مهدی شهر، تا گذشته‌ای نه چندان دور، دیوارها را برای ماه مبارک رمضان با خاک‌های مخصوص سفید می‌کردند.

** پروارکشان
پروارکُشان یعنی کشتن گوسفند و بره پرواری یکی دیگر از آیین هایی است که هنوز هم در برخی از روستاهای استان از جمله سطوه، خارتوران و دروار در ماه رمضان برای تهیه انواع غذاها رایج است.
استان سمنان هشت شهرستان با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد