جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آلاشت سرزمین کهن

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ تیر ۱۳۹۷

آلاشت از جاهای دیدنی مازندران سرزمنی کهن می باشد که در زبان محلی به معنی آشیانه عقاب است. وجه تسمیه آن نیز احتمالاً وجود عقاب‌های فراوان در کوه‌های بلند این منطقه‌است. منطقه آلاشت نیز با طبیعت زیبای خود دارای آبشارها و اقلیم بی نظیری است، یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در هجده کیلومتری جنوب غرب آلاشت است.
این شهر زیبا و باطراوت با دارا بودن آب و هوای پاک و مفرح کوهستانی، بافت تاریخی به ثبت رسیده در فهرست میراث ملی، بقاع متبرکه امامزادگان، بنای مسجد امام حسین(ع) با معماری منحصر به فرد معاصر، زمان ساخت سال (۱۳۵۲)، موزه مردم شناسی در ساختمانی با قدمت بالغ بر ۱۵۰ سال، رصدخانه و جاذبه های فراوان دیگر از مکانهای دیدنی مازندران به شمار می آید.
خانه‌ای که رضاشاه در آن به‌دنیا آمد، خانه عموی رضاشاه می‌باشد( ۲۴ اسفند۱۲۵۶) که به غلط در برخی از وبلاگ‌ها و سایت‌ها به منزل رضاشاه تعبیر می‌شود، این مکان درحال حاضر موزه مردم شناسی آلاشت بوده و عموم مردم برای بازدید از آن به این مکان سفر می‌کنند.
ویژگی منحصر به فرد اقلیمی شهر آلاشت نظیر ارتفاع زیاد از سطح دریا، نداشتن آلودگی هوا و آلودگی نوری، داشتن آسمانی صاف و بدون غبار، این مرکز را به بهشتی برای منجمان و رصدگران تبدیل کرده است.
رصدخانه آلاشت
مجموعه رصدخانه و آسمان نمای آلاشت از جاهای دیدنی مازندران با نام رصدخانه آیت الله صالحی مازندرانی به عنوان نخستین رصدخانه آماتوری استان مازندران است که در سال ۱۳۸۶ بوسیله شهرداری آلاشت روی یکی از تپه های این شهر بنا شده است.
در این رصدخانه تلسکوپ۱۴ اینچ LX200R زیر گنبدی به قطر ۴ متر نصب شده است. از دیگر امکانات مجموعه می توان به آسمان نما، ترازوی نجومی، مجموعه کامل نرم افزارها، کتب و عکس و پوسترهای اخترشناسی، اتاق رایانه و سالن همایش اشاره کردرصد خانه آلاشت شب‌های پنج‌شنبه برای بازدیدعموم آزاد است. جهت هماهنگی و کسب اطلاع بیشتر می توانید با شهرداری آلاشت به شماره تماس: ۰۱۲۴-۵۳۳۲۰۸۴ تماس حاصل کنید.

زادگاه رضا شاه پهلوی
خانه‌ی رضاشاه پهلوی ، خانه‌ی پدر بزرگ رضا سوادکوهی معروف به مرادعلی خان ، خانه عموی رضا ماکسیم به نام مصطفی خان و یا موزه مردم شناسی حال حاضر شهر آلاشت که در سال ۱۳۴۸ به نام «محله قدیمی آلاشت و محیط اطراف زادگاه رضاشاه » در فهرست آثار ملی قرار گرفت ، اولین بافت تاریخی استان مازندران ، همه بهانه‌ای است تا در این عمارت ۱۵۰ ساله به تماشای زندگی مردم آن منطقه برویم .
پس از ورود به شهر آلاشت از جاهای دیدنی مازندران در قسمت پایین شهر، محله پهلوان خیل در انتهای جاده پایین آلاشت و در غرب شهر واقع شده است؛ جاده به گونه‌ای طراحی شده که شهر آلاشت را از پایین می‌توان دور زد و به میانه آن رسید. این خانه پس از فراز و نشیبهایی تبدیل به موزه مردم شناسی شده است که در اواخر سال ۱۳۸۷ به موزه تبدیل شد و مشخصات آن به این ترتیب است :
شماره ثبت در فهرست آثار ملی ایران : ۸۶۷ تاریخ ثبت ۱۹/۰۴/۱۳۴۸ هجری خورشیدی
مختصات جغرافیایی ، آب و هوا ، نقشه خانه زادگاه رضاشاه و … : E 52″۵۰’۰۹.۶۷ N 36″۰۴’۰۰.۷۶
ارتفاع از سطح دریا : ۱۶۸۹ متر
این اثر ملی به خاطر محل تولد رضا پهلوی به نام ایشان مصادره شده است اما این اثر در سیاهه آثار ملی به نام «محله قدیمی آلاشت» ثبت ملی شده ، محله‌ای که نشانگر معماری مردم آن سرزمین در سالهای گذشته است، مردم محلی آلاشت می‌دانند که این خانه متعلق به عموی رضا پهلوی معروف به مصطفی خان است که قبلها متعلق به پدر ایشان مرادعلی خان یعنی پدر بزرگ رضا شاه بوده است .
ایجاد سوییت های شهرداری با هدف توسعه گردشگری
شهرداری آلاشت با هدف توسعه گردشگری و تسهیل در شرایط اقامتی در این شهر، اقدام به احداث واحدهای ویلایی در قالب سوییتهای مبله و معمولی کرده است. از آنجایی که در حال حاضر هیچ مهمانسرا و یا هتلی در شهر فعال نیست، سوییتهای شهرداری مکان مناسبی هستند که مسافران می توانند با آسودگی از آن استفاده کنند.
علاوه بر این مردم این روستا صنایع دستی مخصوص به خودرا تولیدمی‌کنند که می‌توان ازآنها خرید کرد وسوغات این شهر زیبا را نیز به عنوان یادگاری به همراه داشت.

 3 2 آلاشت سرزمین کهن

%name آلاشت سرزمین کهن

 1 0 آلاشت سرزمین کهن

 4 3 آلاشت سرزمین کهن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    آلاشت یکی از شهرهای زیبای استان مازندرانه که خیلی سرسبزو و زیباست, یکی از جاذبه های این شهر زیبا رصدخانه آلاشته.

    ۵ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    مثل همه ی شهرهای شمالی سرسبزه منتها بکتر تر،مسجد امام حسین یکی از جاذبه های گردشگری آلاشت هست اونم بخاطر معماری منحصر بفردش

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    اين شهر داراي ساختمان های ارزشمند است وصنایع دستی معروفي دارد

    ۲۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *