جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش آلو یزدی

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ آذر ۱۳۹۶

برای چشیدن غذاهای سنتی یزد باید کمی با ذائقه ها و عادات غذایی در این استان آشنا شویم . استفاده از ماست در آشپزی یزدی ها خیلی متداول نیست . آنها در غذاهایی مانند آب دوغ خیار که ماست در آنها استفاده می شود، کشک را جایگزین ماست کرده اند .آش از جمله غذاهاییاست که جایگاه خاصی در آشپزی یزدی دارد و انواع مختلف آن در یزد طبخ می شود . سیری در ایران هم قصد دارد تمام این آش ها را به شما معرفی کند تا در سفر به یزدهیچ تجربه ی خوشمزه ای از قلم نیفتد .
یکی از آش‌های سنتی در استان تاریخی یزد، آش آلو نام دارد. این غذای لذیذ با طعم ترش آلو در فصول سرد سال بویژه فصل زمستان، بسیار لذیذ و دلچسب خواهد بود. مردم این استان نیز با طبخ این خوراک مقوی، خونساز و خوشمزه، لحظاتی گرم را برای اعضای خانواده‌ی خود به ارمغان می‌آورند. زنان و مادران خانواده‌های استان یزد برای تهیه‌ی این آش سنتی ترکیبی از مواد اولیه مانند: لپه، پیاز، روغن، سبزی آشی، گوشت چرخ‌کرده، (البته در نوع دیگری از این آش گوشت چرخ‌کرده استفاده نمی‌شود)، برنج، آلو خشک، نمک و فلفل استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم این آش مقوی و خوشمزه را در فصل سرد زمستان، تهیه و نوش جان کنید.
دستور پخت
موادموردنیازبرای ۳ نفر:
سبزی (آشی) نیم کیلو
آلو (تازه) یک کیلو
لپه ۱۰۰ گرم
برنج ۲۰۰ گرم
نعناع (خشک) ۱ قاشق سوپخوری
زردچوبه به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه به میزان لازم

طرزتهیه آش آلو:
اول توی ظرف مناسبی، ۶ پیمانه آب میریزیم واون روروی شعله قرارمیدیم تابه جوش بیاد. بعدازبه جوش اومدن آب ،حرارت شعله روکم میکنیم وبرنج ولپه روداخل ظرف میریزیم وصبرکنیم تاموادمون یه کوچولوجوش بخوره. توی مرحله بعدسبزیهاروخردمیکنیم وبه موادمون اضافه میکنیم حالاتوی یه ظرف جداگونه،پیازهای خردشده روتوی روغن سرخ میکنیم وآلوهاروبهش اضافه میکنیم وبعدازتفت دادنشون،اونهاروبه موادقبلیمون اضافه میکنیم. توی یه ظرف دیگه،زردچوبه وفلفل روباروغن تفت میدیم تابوی خامیش گرفته بشه وبعداونهاروبه آشمون اضافه میکنیم. خب. آش شماآماده ست. میتونین بانعناع داغ روی آش روتزئین وآش خوشمزه آلورونوش جان کنید.

آش آلو یزدی آش آلو یزدی

آش آلو یزدی1 آش آلو یزدی

آش آلو یزدی2 آش آلو یزدی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسین ریاضی

    ما خاطرم هست به جای لپه عدس می ریختیم و گوشت هم با استخوان بود و چرخ نکرده، آیا این هم درست است؟

    ۲۹ خرداد, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • سید محمد حسینی

    خیلی خوشمزه هستش عاشق اون آلوهایی هستم که میندازن داخلش وقتی پخته میشه خیلی نرمو و عالی میشه

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    یکی از آش‌های سنتی در استان تاریخی یزد، آش آلو نام دارد. این غذای لذیذ با طعم ترش آلو در فصول سرد سال بویژه فصل زمستان، بسیار لذیذ و دلچسب خواهد بود.

    ۸ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *