رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۴۰۱

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

لینک این مطلب کپی شد!

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری در ۲۴ کیلومتری شاهرود در منطقه خرقان واقع است. آرامگاه مذکور در شمال خرقان و بر روی تپه‌ای قرار دارد به طوری که معلوم می‌شود و حاجی‌ زین‌العابدین شیروانی در کتاب ریاض السیاحه نوشته «تپه مذکور مرکز آبادی خرقان بوده ولی در حال حاضر ساختمان‌های جدید روستا در جنوب آن تپه بنا گردیده و قبر شیخ ابوالحسن در سمت شمال روستا قرار گرفته است».شیخ ابوالحسن خرقانی از آن دسته از عارفانی است که نقش مهمی در پاسداشت فرهنگ ایرانی داشته است ولی شاید افراد معدودی با زندگی و اشعار این عارف بزرگ آشنایی داشته باشند. بدون شک شیخ یکی از تأثیرگذارترین افراد در زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایرانی بوده است، او از انگشت‌شمار پیرانی است که پیرو حکمت خسروانی بوده است.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان بن احمد خرقانی یا شیخ ابوالحسن خرقانی، در سال ۳۵۲ قمری در روستای قلعه‌نو از توابع کوهستان بسطام به دنیا آمد. او بایزید بسطامی را مقتدای خود دانسته و مانند ابوسعید ابوالخیر از احمد بن عبدالکریم قصاب آملی خرقه گرفته. گفته‌شده که سلطان محمود غزنوی به دیدار او رفته و از او پند خواسته است. در گفته‌ها و داستان‌ها به‌جای مانده که ابوسعید ابوالخیر و پور سینا به خرقان رفته و با او گفتگو داشته و مقام معنوی او را ستوده‌اند. از مریدان و شاگردان نامدار او خواجه عبدالله انصاری بوده است. مرگ شیخ حسن در روز شنبه دهم محرم (عاشورا) سال ۴۲۵ ق و در سن ۷۳ سالگی در روستای خرقان بوده است.

شیخ بزرگانی نظیر خواجه عبدالله انصاری را ترتیب کرده است، عارفان زیادی از شیخ ابوالحسن خرقانی به نیکی یادکرده‌اند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به ابوالقاسم قشیری، ابوالعباس قصاب آملی و جواد نوربخش اشاره‌کنیم.

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی3 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

ساختمان قبلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی چندان امتیازی نداشت و بنای آن از آجر و به صورت خیلی معمولی بود ولی اداره کل باستان‌شناسی برای ایجاد ساختمان فعلی اقدام مجدانه‌ای به عمل آورد و در سال ۱۳۵۲ خورشیدی ساخت آن را به پایان رسانید. در حال حاضر به همت سازمان میراث فرهنگی استان سمنان و هیأت امنای آرامگاه، این ساختمان که دارای فضای پارک‌گونه‌ای است با ایجاد کتابخانه (مرکز کتاب‌های مرجع عرفانی) و اطاق‌های زائرین دارای حال و هوای عارفانه ویژه‌ای است که هر بیننده‌ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بر روی قبر شیخ ابوالحسن قطعه سنگ مرمری قرار دارد و اشعاری بر روی آن حک شده است که از مطالب شعر معلوم می‌شود که آرامگاه قبلی شیخ ابوالحسن در سال ۱۳۴۸ هجری قمری به وسیله معتمدالملک عظیما تعمیر شده است.

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی9 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

متصل به مقبره شیخ ابوالحسن، مسجدی بوده که مطابق نوشته برخی از مؤلفین دارای گنبدی مخروطی شکل و مزین به کاشی‌های زیبا بوده است. در حال حاضر از مسجد و گنبد مذکور فقط محراب آن باقی مانده که برخلاف مساجد دیگر این نواحی رو به مغرب است. محراب مذکور دارای گچ‌بری‌های زیبا و استادانه‌ای است. در حاشیه محراب عبارت زیر با خط بسیار زیبا گچ‌بری شده است.

«گفت علی شیخ قدس‌الله روحه قبله پنج است: کعبه قبله مؤمنانست، بیت‌المعمور قبله فرشتگان است و عرش قبله دعاگویان است، و حق قبله جوانمردان و دوستان و دل قبله عارفان است».

در سال‌های قبل از انقلاب از طرف اداره کل باستان‌شناسی در اطراف محراب مذکور و بر اصول آن مسجدی بنا گردید که در حال حاضر نیایشگاه زائرین شیخ ابوالحسن خرقانی و مورد استفاده آنان در موقع توقف در آن محل می‌باشد.

نحوه دسترسی به آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آدرس : استان سمنان، ۲۴ کیلومتری شاهرود، روستای قلعه نو‏خرقان

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی6 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی7 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی8 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی12 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه-شیخ-ابوالحسن-خرقانی15 آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    مقصد عارفان مومنین و عاشقان حقیقی راه خوبیها که جز او هیچ در نظرشان نیاید.هر کجا عارفی باشد آرامش آنجاست

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *