رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۳۹۸

آبشار شاه لولاک

لینک این مطلب کپی شد!

این آبشار در ۵ کیلومتری جنوب شهر چرمهین از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان واقع شده است. آبشار شاه لولاک در کوهی به همین نام به ارتفاع ۲۷۵۰ متر از رشته کوه‌های واقع در زاگرس مرکزی قرار دارد و ارتفاع آن به ۷۰ متر می‌رسد. منحصر به فرد بودن این آبشار از این جهت است که به صورت چشمه‌ای پرآب و خروشان، از دیواره مرتفع کوه با شیب منفی سرچشمه می‌گیرد در حالی که اغلب آبشارهای ایران به صورت جوی روانی از روی سطح سرازیر می‌گردند. این آبشار از آبشارهای دائمی استان اصفهان است اما میزان آبدهی آن در طول سال متفاوت است. این آبشار در زمستان کاملاً یخ زده و قندیل‌های زیبا و قطور یخی به ارتفاع ۷۰ متر تشکیل می‌دهد. در بهار شعبه‌ای دیگر از آبشار شاه لولاک جریان می‌یابد که ارتفاع آن نزدیک به ۹۰ متر است و آبی خروشان دارد که در نزد مردم منطقه به آبشار هولوکی معروف است.

آب آبشار در محلی که نزد مردم منطقه به حوض معروف است روی زمین آرام می‌گیرد. بقایای حوض قدیمی به صورت تخته سنگ‌های بزرگ و حجاری شده مشهود است. بر بدنه یکی از سنگ‌ها، کتیبه‌ای به زبان فارسی حک شده است.این آبشار نزد مردم منطقه با نام‌های آبشار شالورا، شاهلران و شاهلورا نیز شناخته می‌شود.

به طوری که مردم محلی نهایت استفاده را از این نعمات خدادادی می برند. آنها اغلب خصوصا در روزهای تعطیل با ظرف برای بردن آبی که با لوله از دل کوه به پایین هدایت شده، صف می کشند. این آب واقعا خوش طعم و خنک است. مردم منطقه معتقدند برای سلامت بدن باید از این آب نوشید.آبشار شاهلولاک که در بین مردم بومی منطقه به آبشار هولوکی معروف است، ۷۰ متر ارتفاع دارد البته در بهار یک انشعاب دیگر از آن هم جاری می شود که ارتفاع آن به ۹۰ متر می رسد. این آبشار دارای آبی فصلی و خروشان است و اطراف آن تعداد زیادی آب چکان قرار دارد.
گفته می شود وجه تسمیه آبشار شاهلولاک از حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» است. زیرا در این حدیث خداوند به پیامبر اکرم(ص) می گوید: «اگر به خاطر تو نبود آسمانها و زمین را نمی‌آفریدم».شالورا و شاهلورا نام های دیگر این آبشار در بین مردم منطقه است.
ویژگی ای که شاهلولاک را از دیگر آبشارهای کشور متمایز کرده این است که این آبشار برخلاف دیگر آبشارها که اغلب به شکا جوی روان از سطح سرازیر می شوند، به صورت چشمه ای خروشان از دل دیواره کوه با شیب منفی جاری می شود.

شاهلولاک آبشار دائمی با میزان آب متفاوت در فصول مختلف است که در زمستان کاملا یخ بسته و به صورت قندیل های بسیار زیبا خودنمایی می کند. در قسمت پایین آبشار بخشی که به حوض معروف است مآمن آب خروشان آبشار است. البته با توجه به کم آبی های اخیر آّب جاری شده از شاهلولاک توسط لوله ای به این حوض هدایت می شود اما در فصول پر آب مانند بهار با توجه به ارتفاع زیاد آبشار، شبنم های جذابی از برخورد سریع آب با هوا به هنگام ریزش ایجاد می شود.
حتما ظرفی برای نوشیدن از آب خوشگوار این آبشار همراه داشته باشید.
در پایین آبشار شاه‌لولاک نیز مجموعه ای تفریحی و ورزشی برای استفاده گردشگران احداث شده است.
آبشار شاهلولاک در ۵کیلومتری جنوب شهر چرمهین قرار دارد. برای رفتن به آنجا باید در مسیر اصفهان به شهرکرد در چهارراه باغ بهادران با استفاده از تقاطع غیرهمسطحی که هست به سمت چپ تغییر مسیر داد و وارد چرمهین شوید. بعد مستقیم تا میدان چرمهین رفته و سپس در جاده ای خلوت و مسیری آرام به کوهی سترگ با بدنه ای پوشیده از درخت و گیاهان خود رو می رسید که شاهلولاک از دلش جاری است.

مسیر پیاده روی از محلی که خودروی خود را پارک می کنید تا محل فرود آمدن آبشار چند دقیقه باید پیاده روی کنید.مسیر خودروی شخصی مسیر آسفالته و خلوت برای تردد شما با خودروی شخصی در دسترس است.

آدرس : آبشار شاهلولاک در چهل کیلومتری شهرکرد در مسیر اصفهان به شهرکرد در نزدیکی شهر چرمهین قرار دارد

آبشار-شاه-لولاک2 آبشار شاه لولاک

آبشار شاهلولاک آبشار شاه لولاک

آبشار شاهلولاک آبشار شاه لولاک

آبشار شاهلولاک آبشار شاه لولاک

           
 

نظر کاربران :

  • احمد کرمی

    شاهلولاک یک اسم من درآوری و بدون ریشه تاریخی است که متاسفانه چند سالی میباشد که توسط افراد خاص بروی زبان افتاده،نام واقعی و با ریشه تاریخی آن شاهلرا و شاهلران است

    ۲۲ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • الهه مهرابی

      میشه بچه برد؟کنار ابشار راحت میشه عکس گرفت؟

      ۱۹ فروردین, ۱۴۰۳

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *