رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۳۹۲

آبشار اسب فروشان

اشتراک گذاری

آبشار اسب فروشان سراب در موقعیت جغرافیایی E472729 N374649 در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است. روستای اسب‌فروشان از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب، در فاصله ۱۳ کیلومتری جنوب غربی سراب واقع شده است. این روستا، از طرف شمال به روستای سرانسر از جنوب شرقی به روستای صومعه حق، از شرق به روستای هریس و از طرف غرب به سردها محدود می‌شود. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۷۰۹ متر است. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۷۰۹ متر است. آبگرم معدنی اسب‌فروشان در فاصله ۴ کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است. از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود. آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود. آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است. روستا اقلیمی سردسیر دارد و میزان بارندگی سالیانه آن در حدود ۴۵۰ میلی‌متر است. پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان، در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است. در فصل شکار، محلی برای خرید و فروش اسب ایجاد شده بود که به مرور از ییلاق شکارگاهی و محل اسب‌فروشی به روستایی با اسکان دایمی تبدیل گردید که امروزه به روستای اسب‌فروشان معروف است. در شرق روستا، تپه‌ای معروف به کول تپه (تپه خاکستر) وجود دارد که به آتشکده‌های باستانی آذربایجان منسوب است و اشیاء قدیمی زیادی در آن یافت شده است. ظاهراً، هسته اولیه روستا بر روی آن تپه و در کنار آتشکده استقرار یافته بود که در دوره‌های بعدی و به دلایل نامعلومی از بین رفته است. دسترسی این روستا در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سراب واقع گردیده و جاده‌ای اتومبیل‌رو دارد. آبشار اسب فروشان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه های شمالی کوه بزقوش واقع است. این آبشار از بهم پیوستن چشمه های زلال دامنه این کوه شکل می گیرد که جلوه خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است.

اسب فروشان 1 آبشار اسب فروشان

اسب فروشان 2 آبشار اسب فروشان

اسب فروشان 3 آبشار اسب فروشان

اسب فروشان 4 آبشار اسب فروشان

اسب فروشان آبشار اسب فروشان
منبع : کویرها و بیابان های ایران

           
 

نظر کاربران :

  • علی

    هم سراب رفتم هم اسبفروشان هم تبریز آذربایجان عالی بود

    ۲۵ فروردین, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • حسن

    حیف اون همه زمین کشاورزی و اب شیرین نیست چرا مهاجرت !!!!!!!!!!!

    ۱۰ مرداد, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • حسن

    ما برای گردش به اسبفروشان اومدیم چشمه ابگرمم دیدیم ولی متاسفانه ابشار ندیدیم و کسی نگفت ابشارم هست اونجا،جالب وجای دیدنی بود

    ۱۰ مرداد, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • میرداد

    تا حد محدودی راجبه این آبشار صحبت شده است در این مطلب. و همه ی گفته ها هم به بی ارزش نشان دادن اسبفروشان انجامیده است اسبفروشان جز بهترین منطقه گردشگری شهرستان سراب می باشد.و روستایی بزرگ و پر جمعیت به حساب می آید با ساکن دائم نزدیک به ۴ الی ۵ هزار خانوار که به اندازه بیش از نیمی از جمعیت ساکن روستا هم به علت نبودن زمینه های شغلی به شهرهای تهران،بند عباس شیراز و شهر های شمالی کشور کوچ کرده اند.
    و شغل اصلی اخالی اسبفروشان بنایی و کار های ساختمانی است و چندان اثری از کشاورزی در این روستا به چشم نمی آید جزء در میان افراد مسن و از کار افتاده ای که دیگر قادر به کار های ساختمانی نیستند به کار کشاورزی در حد و ابعاد کوچک پرداختند تا باقی عمر خود را به کاری مشغول کنند.
    دارای کوه های سر شار از منابع طبیعی و جانوری که متاسفانه مورد بسیار بسیار کم لطفی مسئولین و عده ای از مردم(چوپانان)این روستا واقع شده است.از جمله آتش زدن منابع،شکار های بی رویه،
    چشم روستا آبگرمش هستش منطقهای گردشگری تقریبا در پایه های کوه واقع شده است و از روستا تا آبگرم آسفالت میباشد.
    آبگرم داراب استخر نصبتا معولی و کامل سر پوشیده و جدا برای آقایان و بانوان.
    که هر ساله به مبالغ هنگفتی به مناقصه گذاشته می شود در امده حاصله از مناقصه به جیب شهرداری سراب می رود.
    دارای فروشگته ها و کافه ها ،ماهمانسرا و رستوراندر حد معقول و نیاز دارای مسجد و در داخل دره کنار آبگرم استخر پرورش ماهی وجود دارد که به پرورش ماهی خاویار می پردازند.و در حال راه اندازی پارکینکی ابتدائی برای مسافارن و گردشگران هستند و جنگل بانی بخش بسیار محدودی رو برای درخت کاری میخواست انجام بده که افراد کتاه فکر و دشمن طبیت از این کار با آسیب رساندن به درختان کاشته شده گرفتند.
    همچنین آلاچیق هایی هم در آن طرفه درهه وجود دارد که به وسیله ی یک پل هوایی منتقل کننده گردشگرن هست.
    جمع بنده:
    روستای اسبفروشان منطقه ای بزرگ از لحاظ جمعیت و وسعت و دارای مردمی بسیار مدرن وبا بینشی شهر نشینی (به این دلیل که از قدیم الایام ساکنین به شغل ساختمانی پرداخته اند و به شهر های بزرگ و اکثر مناطق کشور رفت و آمد داشته اند و انتقال دهنده مدرن ترین عقاد و فرهنگ های سایر شهر های به این روستا شده اند)
    از بسیار پیش تر صحبت شهر شدن این روستا شده بود و چنیدن و چندین بار هم توسط مسئولان مطرح شده است ولی دریغ از یک بار پیگیری از طرف مسئولین زیربط.
    نصف بیشتر اهالی د شهر های بزرگ کشور پراکنده هستند به دلیل نداشتن کار و زمینه های شغلی به صورتی که فردی اگر در زمستان هم به روستا بیاد و تابستان هم به روستا بیاد تفاوت جمعیت را به عین واقع ۴ ۵ برابر بیش تر می بیند.(اکثر اهالی سابق که کوچ کرده اند تابستان را به روستای خویش بر میگردند)

    ۱۸ دی, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • محمد

    سلام خیلی زیباست اما مهجور واقع شده است کسی به فکرآبشارها نیست

    ۸ مرداد, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • محمد

    سلام خیلی زیباست اما مهجور واقع شده است کسی به آبشارها نیست

    ۸ مرداد, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *